Honda zavádí nový způsob lepení oceli a hliníku 3D Lock Seam

Vozy prestižní značky Acura se v rámci Hondy stanou prvními, které budou disponovat novou technologií pro spojování ocelových a hliníkových dílů.

To otevírá cestu pro rozsáhlejší využití lehkých hliníkových slitin a další úspoře paliva. Tato technologie nese označení 3D Lock Seam, což lze přeložit jako trojrozměrně zaklesnutý spoj. Oproti většině v současnosti používaných technik spojování hlavně nesourodých kovových materiálů, jakými jsou třeba právě ocel a hliník, by měla být novinka výrobně podstatně jednodušší a levnější.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Srovnání 3D Lock Seam s konvenčním postupem svařování

Schéma výrobního postupu je dobře patrné z připojených snímků a vyniká zdvojeným zalomením lemů. Tím je zajištěna větší pevnost spoje a omezuje se riziko jeho rozpojení. Nedílnou součástí procesu je aplikace speciálního lepidla, jež vyplní všechny mezery uvnitř spoje a zabrání pronikání vlhkosti a nebezpečí koroze. Vnitřní hrana spoje je ještě opatřena vrstvou tmelu. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dveře vyrobené postupem 3D Lock Seam jako první dostal sedan Acura RLX

Z produkčního hlediska popsaná metoda vyniká odstraněním bodových svarů, navíc nevyžaduje zavádění žádných dodatečných kroků při výrobě, takže ji lze snadno aplikovat na stávající linky. Lepení 3D Lock Seam jako první z portfolia modelů automobilky Honda využívá nový prestižní sedan Acura RLX představený vloni na autosalonu v Los Angeles.

Zajímavosti | Video | Design | Premiéry | Honda

Acura RLX: nová vlajková loď značky Honda přijíždí

Acura RLX má boční dveře s ocelovou konstrukcí a hliníkovým vnějším pláštěm, což snížilo jejich hmotnost o 17 % v porovnání s celoocelovou stavbou. Postup 3D Lock Seam není ve svém principu žádným převratným vynálezem, ale nabízí možnost rozsáhlejšího využívání hliníkových slitin v konstrukci sériových automobilů, jež se pak může projevit jak na zlepšených dynamických parametrech, tak na snížení spotřeby paliva a emisí CO2.

Lze předpokládat, že v dohledné době 3D Lock Seam pronikne nejen do dalších vozů Acura, ale také do vysloveně velkoprodukčních automobilů Honda. Zprvu ale půjde zřejmě jen o dražší modely, v jejichž ceně se zvýšený podíl hliníkových součástí lépe rozpustí.
 

Honda Jazz 1.198
Rok výroby: 2009
Stav: 50 860 km
Cena: 115 000 Kč
Honda CR-V 1.998
Rok výroby: 2003
Stav: 145 286 km
Cena: 100 000 Kč
Honda Civic 1.339
Rok výroby: 2006
Stav: 108 813 km
Cena: 104 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků