Tentokrát si prolistujeme propagační materiály k vůbec první generaci sportovního modelu Honda Prelude. Ačkoli se již třináct let nevyrábí, do srdcí řady příznivců sportovních automobilů se zapsal zlatým písmem…
Kapitoly článku:
Poslední prospekty:
Škoda 105/120/130 v katalogu pro modelový rok 1987
Ford Cortina (1964) na unikátním prospektu v češtině
Renault 16 (1965): reformátor v českém prospektu
Ukončená éra
První generace dvoudveřového sportovního vozu Honda Prelude byla představena s podzimem roku 1978. Na domácím trhu se prodávala pouze ve speciální, čerstvě založené síti dealerství Honda Verno, ale záhy se pustila do boje i na řadě exportních trhů. První Prelude byla jasnou japonskou interpretaci americké kategorie „pony cars“, ustavené v roce 1964 v první generaci Fordu Mustang.
Honda Prelude poprvé
Šlo tedy o dvoudveřový vůz se sportovním nádechem postavený na velkoprodukčním mechanickém základu, jenž byl evidentní reakcí na úspěch konkurenční Toyoty Celica. Druhá generace následovala v roce 1982, stanula na zcela nové podlahové plošině, ale zachovávala si zprvu motory s karburátory. Výsostným prvkem se staly výklopné hlavní světlomety.
Generace třetí přišla do prodejů již v roce 1987, nicméně tentokrát šlo spíše o evoluci předchůdce. Vůbec poprvé v dějinách velkosériové produkce však nabízela možnost v podobě řiditelné zadní nápravy, navíc designem tato Prelude předznamenala superkupé Honda NSX z roku 1989.
Vytříbená konstrukce s nezávislým zavěšením všech kol, ale karburátorovými motory s ručním ovládáním sytiče
Čtvrtá generace Hondy Prelude v roce 1991 přišla o své typické výklopné světlomety a ve svých dražších verzích sázela na nové motory VTEC. Také pátá a zatím poslední generace, vyráběná v letech 1996 až 2001, platila ve své době za jeden z technicky nejpokrokovějších vozů své kategorie. Poslední Prelude se dostala do výběru „Auta snů za babku“ magazínu Popular Mechanics a my jsme ji jako ojetinu testovali již před osmi lety.
Honda Prelude poprvé
Základ moderní podlahové plošiny byl včetně součástí závěsů kol a brzd převzat z tehdejšího cestovního modelu Honda Accord (drobná analogie Falcon x Mustang), rozvor náprav byl ale zkrácen o 60 mm. Celkově byla však konstrukce připravena týmem šéfkonstruktéra Hiroshia Kizawy prakticky zcela nově, přesně podle požadavků na nové určení modelu Prelude.
První Prelude vzdáleně vycházela z Accordu, měla ale kratší rozvor
Spolu s Accordem byla nová Honda Prelude prvním sériovým automobilem s objemem do dvou litrů standardně dodávaným s řízením s posilovačem, Prelude navíc ve všech verzích nabízela i elektricky ovládanou střechu. Základem byl řadový čtyřválec EL s osmiventilovým rozvodem SOHC, objemem 1,6 l, výkonem 80 koní (59 kW) a točivým momentem 127 Nm. Disponoval manuálním trojpolohovým sytičem a dvojitým karburátorem.
Interiér nabízel komfortní cestování čtyřčlenné posádce a jejím zavazadlům
Na domácím a severoamerickém trhu se již od sklonku roku 1978 dodával také větší, dvanáctiventilový čtyřválec EK o objemu 1,8 l a výkonu 90 koní (66 kW). Převodovky byly pětistupňové manuální, případně třístupňové samočinné, za zmínku stojí také poloautomatické dvoustupňové ústrojí Hondamatic. Facelift následoval v roce 1981, zákazníci se dočkali i elektronického řízení motoru CVCC-II, případně špičkového provedení Executive s čalouněním jemnou kůží Connolly.
Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.
Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E