Honda ohlašuje světovou premiéru zcela nového vozu s palivovými články, Honda FCV Concept

Společnost Honda Motor Co., Ltd. představila prototyp zcela nového vozu s palivovými články Honda FCV Concept (FCV) a prototyp externího napájecího zařízení Honda Power Exporter Concept, které umožňuje výstupem střídavého napájení z FCV o výkonu maximálně 9 kW*1.

Zahájení prodeje sériového modelu FCV, který vychází z tohoto prototypu, je v Japonsku plánováno na konec března 2016; prodej v USA a v Evropě by měl následovat.

Kromě FCV a externího napájecího zařízení bude společnost Honda nadále podporovat používání Smart Hydrogen Station (SHS) - kompaktní vodíkové stanice, která využívá původní vysokotlaký diferenční elektrolyzér Honda.

Tímto způsobem Honda podpoří nastupující vodíkovou společnost na základě tří klíčových konceptů – „vytváření“, „používání“ a „připojení“ – a bude pokračovat na cestě za společností bez CO2.

Společnost Honda považuje vodík za energetické médium nové generace s vysokým potenciálem, protože jej lze vyrábět z různých zdrojů energie a snadno transportovat a uchovávat.

Z tohoto hlediska definuje společnost Honda model FCV, který k pohonu svého motoru využívá elektrickou energii vyrobenou chemickou reakcí vodíku a kyslíku, jako vozidlo dokonale ohleduplné k životnímu prostředí a aktivně zkoumá a rozvíjí FCV již od konce 80. let minulého století.

V roce 2002 se model Honda FCX stal prvním*2 vozidlem s palivovými články na světě, který získal certifikaci americké agentury EPA (Environmental Protection Agency) a organizace CARB (California Air Resources Board). Na základě těchto certifikací zahájila společnost Honda leasingový prodej vozu Honda FCX v Japonsku a USA. V roce 2003 společnost Honda vyvinula Honda FC STACK, první*2 svazek palivových článků, který dokáže startovat při teplotách pod bodem mrazu. Následně v roce 2005 začala společnost Honda jako první*2 na světě prodávat FCV na leasing individuálním zákazníkům v USA.

V roce 2008 zahájila společnost Honda leasingový prodej modelu FCX Clarity - zcela nového vozu s palivovými články, který nabízí nejen zcela čistý provoz, ale také nové hodnoty a podobu, včetně inovativního balíčku pro typ sedan a pocitu z jízdy, který daleko přesahuje běžné vozy.

Tento historický přehled dokazuje vůdčí pozici společnosti Honda ve vývoji FCV, shromažďování aktuálních dat prostřednictvím leasingových prodejů v Japonsku a USA, včetně aktuální zpětné vazby od individuálních uživatelů a také jízdních dat vozů.

Následník modelu FCX Clarity - Honda FCV Concept - je prototyp vozu pro novou generaci Honda FCV, se kterým chce společnost Honda dosáhnout dalšího zvýšení výkonu a snížení provozních nákladů.

Nově vyvinutý svazek palivových článků nainstalovaný v tomto prototypu je o 33 % menší, než předchozí, a přitom dosahuje výkon více než 100 kW a hustotu výkonu až 3,1 kW/l; v porovnání s předchozí verzí svazků palivových článků se celkový výkon zvýšil přibližně o 60 %.

Nová generace Honda FCV bude první*2 sedan FCV, jehož kompletní hnací ústrojí, včetně zmenšeného svazku palivových článků, bude skryto pod kapotou vozu typu sedan. Toto uložení hnacího ústrojí umožňuje plné využití interiéru vozu, ve kterém se pohodlně usadí pět dospělých osob, a také umožní vyvíjet z tohoto vozu další modely, které uspokojí zvýšené požadavky zákazníků FCV v budoucnosti.

Prototyp Honda FCV Concept je rovněž vybaven 70MPa vysokotlakým vodíkovým zásobníkem, který umožňuje cestovní dojezd více než 700 km*3. Tento zásobník lze doplnit přibližně za tři minuty*4, takže doplňování paliva je stejně rychlé a snadné, jako u dnešních benzínových vozidel.

Kromě toho je prototyp Honda FCV Concept vybaven funkcí externího napájení*5, která byla podrobena rozsáhlým ověřovacím testům na modelu FCX Clarity. V kombinaci s externím napájecím zařízením může toto FCV fungovat jako malá mobilní elektrárna pro výrobu elektrické energie a komunální zásobování elektřinou při katastrofách a jiných událostech.

Společnost Honda, která se snaží podpořit nastupující „vodíkovou společnost“, bude pokračovat v hledání nových řešení v oblasti vodíkových technologií včetně Smart Hydrogen Station, FCV a externích napájecích zařízení.

 

*1 Interní měření Honda

*2 Interní průzkum Honda

*3 Interní měření Honda v režimu JC08 a s použitím vodíkové stanice s plnícím tlakem 70 MPa. Cestovní dosah může být kratší v závislosti na podmínkách používání (okolní teplota, provoz atd.) a na způsobu jízdy (prudké rozjezdy, používání klimatizace atd.)

*4 Délka doplňování paliva se může lišit podle podmínek.

*5 Japonská verze

Honda Jazz 1.198
Rok výroby: 2009
Stav: 50 860 km
Cena: 115 000 Kč
Honda CR-V 1.998
Rok výroby: 2003
Stav: 145 286 km
Cena: 100 000 Kč
Honda Civic 1.339
Rok výroby: 2006
Stav: 108 813 km
Cena: 104 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků