Honda NSX: japonské Ferrari

Na přelomu 80. a 90. let budil japonský automobilový průmysl dojem, že během několika let převálcuje veškerou konkurenci. Z této zlaté éry pochází Honda NSX.
Seznam kapitol
  1. „Supersport“ pro každý den; 15 let bez velkých změn
  2. Kompletní fotogalerie

Honda NSX vyráběná v letech 1990 až 2005 nemá na první pohled daleko k vozům Ferrari, které byly vzorem pro vývojový tým japonské automobilky. Honda v pokrokové konstrukci typu NSX využila bohatých zkušeností ze svého rozsáhlého angažmá v nejvyšších disciplínách motoristického sportu a při finálním dolaďování supersportovního kupé dala na názory Ayrtona Senny, který se na testování prototypů podílel.

Klepněte pro větší obrázek
 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
NSX nestárne. I dnes vypadá velmi přitažlivě.

Náročnou výrobu s vysokým podílem ruční práce nejzkušenějších zaměstnanců Hondy zajišťoval zpočátku speciálně postavený závod v areálu výzkumného a vývojového střediska Honda v Tochigi s původní kapacitou 25 vozů za den. Od začátku roku 2004 do ukončení výroby v roce 2005 vyjížděly vozy NSX z bran závodu Suzuka.

„Supersport“ pro každý den

Předpokladem pro vynikající jízdní vlastnosti byla koncepce s motorem uloženým uprostřed před zadní poháněnou nápravou. Ve snaze o co nejnižší hmotnost – americké provedení Acura NSX vážilo v době svého uvedení na trh 1365 kg – byla karoserie vyrobena kompletně z hliníku.

Hliník místo oceli ušetřil v případě karoserie údajně 200 kg. Celohliníkovou konstrukcí se mohl pochlubit také atmosféricky plněný třílitrový šestiválec (201 kW/274 k) vybavený systémem variabilního časování a zdvihu ventilů VTEC.

Sportovní charakter výrazně krátkozdvihového motoru s titanovými ojnicemi (další světové prvenství vedle hliníkové karoserie) dávalo jasně najevo červené pole začínající od 8000 min-1 (k přerušení dodávky paliva docházelo při 8300 min-1). Navzdory tomu se jednalo o velmi spolehlivý automobil, s nímž bylo možné bez problémů jezdit v každodenním provozu.

15 let bez velkých změn

Od konce roku 1992 se na japonském trhu tři roky prodávala extrémně sportovní varianta NSX-R s výrazně sníženou hmotností (o 120 kg na pouhých 1230 kg), optimalizovanou charakteristikou motoru, kratším stálým převodem a podvozkem vyladěným ještě lépe pro ostrou jízdu na okruhu.

Klepněte pro větší obrázek
V roce 1995 rozšířil nabídku typ NSX-T s odnímatelnými střešními panely.

V roce 1997 následovala velká modernizace s motorem zvětšeným na 3,2 litru (216 kW/294 k). Pětistupňovou převodovku nahradila šestistupňová skříň. Verze se čtyřstupňovým „automatem“ zůstaly u původního třílitrového motoru.

Bez zásadního faceliftu ovšem Honda NSX vydržela až do roku 2002, kdy byly výklopné přední světlomety nahrazeny pevnými xenonovými světlomety. Ve stejném roce se na japonský trh vrátila druhá generace sportovní edice NSX-R s hmotností 1270 kg a motorem V6 3,2 litru vyladěným oficiálně na 206 kW (280 k).

Honda pracovala v uplynulém desetiletí na nové generaci NSX, ale po vypuknutí krize tento projekt zastavila. Nedávno nicméně oznámila, že nástupce NSX přece jen představí. Překonat první generaci NSX ovšem nebude snadné.
 

 

Následující kapitola
Honda Jazz 1.339
Rok výroby: 2009
Stav: 112 576 km
Cena: 115 000 Kč
Honda Civic 1.339
Rok výroby: 2009
Stav: 120 888 km
Cena: 120 000 Kč
Honda CR-V 2.204
Rok výroby: 2008
Stav: 99 796 km
Cena: 210 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 43 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků