Honda NSX: japonské Ferrari

Na přelomu 80. a 90. let budil japonský automobilový průmysl dojem, že během několika let převálcuje veškerou konkurenci. Z této zlaté éry pochází Honda NSX.
Seznam kapitol
  1. „Supersport“ pro každý den; 15 let bez velkých změn
  2. Kompletní fotogalerie

Honda NSX vyráběná v letech 1990 až 2005 nemá na první pohled daleko k vozům Ferrari, které byly vzorem pro vývojový tým japonské automobilky. Honda v pokrokové konstrukci typu NSX využila bohatých zkušeností ze svého rozsáhlého angažmá v nejvyšších disciplínách motoristického sportu a při finálním dolaďování supersportovního kupé dala na názory Ayrtona Senny, který se na testování prototypů podílel.

Klepněte pro větší obrázek
 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
NSX nestárne. I dnes vypadá velmi přitažlivě.

Náročnou výrobu s vysokým podílem ruční práce nejzkušenějších zaměstnanců Hondy zajišťoval zpočátku speciálně postavený závod v areálu výzkumného a vývojového střediska Honda v Tochigi s původní kapacitou 25 vozů za den. Od začátku roku 2004 do ukončení výroby v roce 2005 vyjížděly vozy NSX z bran závodu Suzuka.

„Supersport“ pro každý den

Předpokladem pro vynikající jízdní vlastnosti byla koncepce s motorem uloženým uprostřed před zadní poháněnou nápravou. Ve snaze o co nejnižší hmotnost – americké provedení Acura NSX vážilo v době svého uvedení na trh 1365 kg – byla karoserie vyrobena kompletně z hliníku.

Hliník místo oceli ušetřil v případě karoserie údajně 200 kg. Celohliníkovou konstrukcí se mohl pochlubit také atmosféricky plněný třílitrový šestiválec (201 kW/274 k) vybavený systémem variabilního časování a zdvihu ventilů VTEC.

Sportovní charakter výrazně krátkozdvihového motoru s titanovými ojnicemi (další světové prvenství vedle hliníkové karoserie) dávalo jasně najevo červené pole začínající od 8000 min-1 (k přerušení dodávky paliva docházelo při 8300 min-1). Navzdory tomu se jednalo o velmi spolehlivý automobil, s nímž bylo možné bez problémů jezdit v každodenním provozu.

15 let bez velkých změn

Od konce roku 1992 se na japonském trhu tři roky prodávala extrémně sportovní varianta NSX-R s výrazně sníženou hmotností (o 120 kg na pouhých 1230 kg), optimalizovanou charakteristikou motoru, kratším stálým převodem a podvozkem vyladěným ještě lépe pro ostrou jízdu na okruhu.

Klepněte pro větší obrázek
V roce 1995 rozšířil nabídku typ NSX-T s odnímatelnými střešními panely.

V roce 1997 následovala velká modernizace s motorem zvětšeným na 3,2 litru (216 kW/294 k). Pětistupňovou převodovku nahradila šestistupňová skříň. Verze se čtyřstupňovým „automatem“ zůstaly u původního třílitrového motoru.

Bez zásadního faceliftu ovšem Honda NSX vydržela až do roku 2002, kdy byly výklopné přední světlomety nahrazeny pevnými xenonovými světlomety. Ve stejném roce se na japonský trh vrátila druhá generace sportovní edice NSX-R s hmotností 1270 kg a motorem V6 3,2 litru vyladěným oficiálně na 206 kW (280 k).

Honda pracovala v uplynulém desetiletí na nové generaci NSX, ale po vypuknutí krize tento projekt zastavila. Nedávno nicméně oznámila, že nástupce NSX přece jen představí. Překonat první generaci NSX ovšem nebude snadné.
 

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. „Supersport“ pro každý den; 15 let bez velkých změn
  2. Kompletní fotogalerie
Honda CR-V 2.204
Rok výroby: 2009
Stav: 116 772 km
Cena: 195 000 Kč
Honda CR-V 1.997
Rok výroby: 2010
Stav: 83 304 km
Cena: 270 000 Kč
Honda Accord 2.204
Rok výroby: 2004
Stav: 180 374 km
Cena: 95 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 38 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků