Honda CR-V 2,2 i-CTDi: pohodlný silniční elegán (test)

Honda CR-V brázdi silnice již dlouho a to s poměrně velkými úspěchy. Před nedávnem dostala facelift a také dlouho očekávaný naftový motor. Rodinný vůz pro volné chvíle tak nyní má vše, co se od takových vozů očekává. Je však i tento model tou pravou Hondou, která řidičům dopřává nejen komfort, ale i zážitek z jízdy?
Seznam kapitol
  1. Slovo úvodem, exteriér, zavazadelník, interiér
  2. Motor, spotřeba, jízdní vlastnosti, náhon 4x4
  3. Zhodnocení, plusy a minusy, výbava, technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Poptávka po vozech SUV je rok od roku větší a zákazníkům tak již nestačí pouze vůz s omezenou schopností pohybu mimo zpevněné komunikace, ale vyžadují opravdovou všestrannost, dostatek komfortu, líbivý design a také kvalitní naftový motor. Pokud toto nedokáže automobilka nabídnout, úspěchy takových modelů jsou minimální. Honda před lety vzala malý Civic, mírně upravila jeho podvozek, přidala k tomu klasickou SUV karosérii a přidala přiřaditelný náhon na všechna kola. Počáteční vlna zájmu se ovšem začala vytrácet a Honda, pokud měla zájem na zachování dobrých prodejů, musela udělat několik změn. Facelift tak byl na místě a také nasazení opěvovaného naftového motoru jistě přivítal nejeden zákazník.

Elegantní SUV

Honda CR-V patří k vozům SUV s klasickým pojetím, které navozuje pocit, že toto auto je vlastně takový šarmantnější off road. Podobná iluze ovšem klame. Vpředu dominuje klínovitá maska s mohutnou mřížkou chladiče a světlomety, pod nimiž najdeme imitaci ochranného rámu. Ta je bohužel, jak to již u aut, které mají jako off-road hlavně vypadat, z plastu, a tak má spíše dekorativní funkci než ochrannou. Pod tímto "rámem" se pak nachází další imitace - tentokrát ochrany podvozku. Pokud se to někomu nezdá, vše je z tvrzeného plastu, a tak skutečně nelze počítat s tím, že by tyto prvky poskytly větší ochranu při jízdě v terénu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přední klínovitá maska s chrmovou mřížkou chladiče, ochranným rámem a světlomety.

To, že je CR-V vyšší vůz, je jasně patrné při bočním pohledu. Na delší a mohutnější přední část navazuje mírně zkosené přední okno. Za ním následuje dlouhá, prakticky rovná střecha, která je ukončena téměř kolmou zadní části. Z bočního profilu je také patrná pofaceliftová novinka - malý střešní spoiler. Honda dostala také dekor z tenkostěnných trubek s chromovanou povrchovou úpravou. I ty jsou spíše na okrasu, podle Hondy není dobré tyto ochranné trubky pod hranou bočních prahů využívat jako pomoc při nastupování. Prostě smůla, v kategorii SUV není moc funkčních věcí tohoto typu. Až na vyjímky slouží ochrané prvky pouze jako dekor a praktický přínos je obvykle minimální. Ale komu to vadí? Automobilky jen hrají hry, které chtějí hrát jejich zákazníci, kdo bude chtít pravý off-road, SUV si určitě nekoupí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Honda CR-V se tváří jako zástupce off roadů --- Přední část je protažená --- Vzadu je jasně patrné, kde končí prostor pro posádku a kde začíná zavazadelník.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na bocích, pod prahy se nacházejí okrasné tenkostěnné trubky.

Dominantu zadní části pak tvoří rezervní kolo, které je umístěno v plastovém krytu. Po hraně zadních sloupků jsou pak umístěny zadní světlomety. Po faceliftu dostaly směrové světla bílou barvu, žlutá se dnes u směrovek příliš nenosí. Okno pátých dveří je pak otevíratelné a může tak usnadnit manipulaci se zavazadly.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Honda má rezervu na pátých dveřích --- Nové, bílé, podbarvení zadních světlometů --- Praktické, otevíratelné zadní sklo.

Facelift

O tom, že testovaná Honda CR-V je již druhou generací vozu, přesněji řečeno modelem po faceliftu, jsem již psal. Honda měla v tomto kroku jednu malou výhodu. Nebylo třeba nijak dramaticky měnit kabát, protože byl už v první verzi velmi povedený, a ani po létech nijak neztratil na lesku. Proto přišla na řadu pouze mírná obměna klasických částií Pryč šla mřížka chladiče, kterou nahradila nová s mírně pozměněným designem a povrchovou úpravou. Nové jsou také oba nárazníky, tedy jak ten přední, tak ten zadní a podle očekávání i přední a zadní světlomety.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Po faceliftu se na CR-V objevila nová mřížka chladiče, spolu s předním a zadním modifikovaným nárazníkem --- Nové jsou i přední mlhovky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Změnou prošly i přední světlomety.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ani ty zadní se nevyhnuly proměně --- Nad zadním oknem se objevil malý spoiler.

Mimo tyto změny dostalo CR-V i standardně 16" kola z lehkých slitin s novým designem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Honda nyní vyjíždí standardně na nových 16" kolech.

Skvělý kufr

Jednou z měřitelných hodnot, kterou se může Honda CR-V opravdu chlubit, je zavazadelník. Ten nabízí na svou třídu velmi slušných 628 litrů v základním provedení. Pokud sklopíte vše, co se dá a druhá řada sedadel tak zmizí, nabídne "céervé" až 948 litrů. Pokud se vám tyto hodnoty nezdají nijak velké, je třeba připomenout, že, na rozdíl od mnohých konkurentů, Honda měří objem zavazadelníku pouze po hranu oken. Někteří výrobci měří objem až po střechu, proto tak velké rozdíly proti některým konkurentům.

Výhodou i nevýhodou SUV vozů bývá otevírání zadních dveří. U vozů MPV je to většinou vzhůru a u vozů SUV pak do strany. Honda patří do druhé skupiny. Nebudu hodnotit, která varianta je lepší či horší, záleží to většinou na vkusu, ale u Hondy (a vlastně u drtivé většiny japonských vozů) skrývá otevírání do strany jednu malou nevýhodu. Dveře se totiž otevírají směrem k chodníku, a tak, pokud budete chtít naložit kufr, budete muset nepříjemně obcházet i dveře. Je již na čase připomenout jak anglickým, tak japonským výrobcům, aby současně se změnou řízení změnili i otevírání dveří. (Myslím, že angličané by měli k tomuto také co říci, část evropských výrobců u anglických verzí aut neobrací ani stěrače a řidič tak má za nepříznivého počasí zakrytou velkou část výhledu z vozu. Musíte snad vyrůst v Anglii, aby vám toto nevadilo... - pozn. šéfredaktora)

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Velké, páté dveře se otevírají do strany - bohužel směrem k chodníku.

Po otevření pátých dveří získáte hodně velký nakládací otvor a také celkem vysokou nakládací hranu, která může menším a slabším osobám znepříjemnit nakládku a vykládku. Přímo ve dveřích pak naleznete dva malé odkládací prostory pro drobnosti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
V pátých dveřích se nachází dva malé odkládací prostory.

Variabilita zavazadelníků pak nepřináší žádnou revoluci, ale také nijak nezaostává za konkurencí. Zadní sedadla jsou dělená v poměru 2:3. Jejich složení je velmi jednoduché.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Zadní sklopné sedačky v poměru 2:3.

Zadní sedadla, tedy hlavně jejich opěradla, pak nabízí možnost sklopení od hodnoty 90 stupňů až po téměř lůžkovou úpravu. Tato varianta umožní převážet rozměrnější krabice, které by se jinak, díky mírném úhlu sklopení, do zavazadelníku nevešla a zároveň umožní komfortněji převážet cestující vzadu. Při delším cestování si mohou i cestující vzadu dopřát velkého pohodlí. Z tohoto praktického prvku by si měli vzít příklad konkurenti, většina z nich něco podobného doposud nenabízí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Zadní opěradla jsou také variabilní a umožnují pohodlné cestování i na dlouhé cesty.

Staronový prostor

Decentní, ale povedený facelift, který je k vidění při vnější prohlídce, se nepřenesl do interiéru. Pokud měla původní Honda CR-V nějakou designovou slabinu, tak to byl určitě interiér. Mírně řečeno v něm vládla strohost a nudnost. To mohl změnit facelift, který ale razantních změn interiéru nedopřál. Materiály, povrchová úprava a ovládací prvky zůstaly stejné. Těžko říct, proč Honda nesáhla po razantnějším osvěžení interiéru. Každopádně i v této podobě je interiér útulný. Pokud někdo hoví na posuzování kvality plastů, tak ty, které najdete v interiéru patří k průměru. Nejsou ani tvrdé, ani měkké a povrchová úprava také ještě nepatří do starého železa. Ovšem ve své třídě toto patří spíše k průměru, než nadpůrměru.

Novinkou u Hondy CR-V je nový multifukční volant, který je obšitý kůží. Změna určitě přínosná. Volant dobře padne do ruky, neklouže a na omak vaše ruce potěší.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Kvalitní multifunkční volant padne dobře do ruky.

Velkou novinkou, kterou Honda jistě potěšila příznivce údajů o provozu, je instalace plnohodnotného palubního počítače. Systém zobrazuje všechny údaje, včetně okamžité spotřeby. Ta se ovšem nezobrazuje klasický číslem, ale malým světelným "hadem". Nelze tak přesně odečíst údaj o okamžité spotřebě, na druhou stranu je možné jej periferně vnímat bez nutnosti odečítání konkretních čísel. Palubní počítač v Hondě je každopádně krok vpřed a nejeden řidič toto ocení. Doufejme jen, že se toto v brzké době objeví i v ostatních modelech. Co ovšem Honda nezvládla, je ovládání palubního počítače, tedy přesněji řečeno přepínání funkcí. Nenajdete ho ani na páčce stěračů, ani na palubní desce, ale je umístěno na spodní straně přístrojové desky mezi rychloměrem a ukazatelem teploty chladící kapaliny. Věřte, že méně praktické a za jízdy dostupné místo si Honda vymyslet nemohla. Vypadá to, jako by rezignovaná Honda, která je snad až odpůrcem palubních počítačů, alespoň znepříjemnila jeho ovládání, když už ho tam dala. Je to škoda.

Klepněte pro větší obrázek
Po létech vybavila Honda svůj model plnohodnotným palubním počítačem --- Přepínání jeho funkcí je ovšem umístěno velmi nešťastně.

Palubní deska, spolu se středovým panelem a přístrojovou deskou, zůstaly stejné. Prim zde hraje černá barva. Povrch interiéru, včetně barvy všech ovládačů, tlačítek a rádia jsou černé. A ve spojení s černými koženými sedačkami působí dobře. Středový panel má obdélníkový tvar a uprostřed je rozdělen výdechy klimatizace a topení. Pod nimi se nachází malý odkládací prostor. Spodní hranu středového panelu pak tvoří ovládače automatické klimatizace a rádio s CD přehrávačem se nachází v horní části.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Palubní deska a všechny ovládače jsou provedeny v černé barvě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Středový panel rozdělují výdechy klimatizace, nad nimi naleznete rádio s CD a malou přihrádku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Spodní část tvoří ovládače klimatizace --- Mezi nimi a výdechy je pak praktický, uzavíratelný odkládací prostor.

Pokud je Honda ve svých MPV a SUV vozech něčím opravdu originální, činí tak umístěním a ovládáním ruční brzdy. Ať už v modelu FRV nebo v testované CR-V je ruční brzda velmi atypická. Ta je umístěna (ve stylu WRC?) jako velká páka vlevo od středového panelu. Provedení skrývá, jak to už bývá, své výhody i nevýhody. Nevýhodou je občasný problém s uvolněním, kdy je třeba páku přitáhnout k sobě a odjistit pojistným "knoflíkem". Systém je to vlastně stejný jako u klasické "ručky", ale v Hondách se, možná kvůli horizontánímu pohybu, odjišťoval hůře než je běžné. Pokud tedy hodláte využívat ruční brzdy při jízdě, může občas dojít k menším problémům, protože pojistná páčka prostě čas od času stávkuje. Na druhou stranu je ruční brzda dobře po ruce a ve spojení s obloukem na druhé straně středového panelu, vyvedeným ve stylu této páky. působí velmi dobře a dotváří dojem netypičnosti.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ruční brzda je netypicky umístěna vedle středového panelu.

Ovládání standardně dodávaného střešního okna je umístěno vlevo od volantu, spolu s nastavením sklonu světlometů a stabilizací. Na loketní opěrce dveří pak naleznete klasické ovládače oken a vnějších zrcátek.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Honda má ve standardní výbavě elektrické střešní okno.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ovládače jsou na svých tradičních místech, tedy vlevo od volantu a na loketní opěrce dveří.

Pro prakticky naladěné zákazníky připravila Honda i malý odkládací prostor před spolujezdcem. Mimo klasickou přihrádku je zde i malá polička, která je rozdělená na tři části. Povrch je pak proveden z neklouzajícího materiálu, a tak problém, kam s mobilem, aby nespadnul, je vyřešen. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Trojdílná přihrádka s protiskluzovým povrchem.

Absence ruční brzdy mezi sedaly umožnilo Hondě umístit mezi předními sedadly malý, sklopný stoleček, který lze použít i jako držák nápojů.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Malý, sklopný stoleček v sobě obsahuje praktický držák nápojů.

V testovaném modelu byly použity vyhřívané, kožené sedačky, které se nabízejí pouze k nejvyšší výbavě a naftovému motoru. Jejich provedení, ale i kvalita materiálů je perfektní. Přední i zadní sedačky nabízejí velmi pohodlný posez a ty přední i velmi dobré boční vedení. Kůže je příjemná, nelepí se ani v horkých dnech a v těch chladnějších dobře poslouží jejích vyhřívaní. Opěrky hlavy mají velmi dobrý sklon a lze jich skutečně využít k opoře hlavy, aniž by tím trpěl komfort jízdy. Mimo samotný komfort působí sedačky i velmi luxusně a velmi dobře se hodí k tmavému interiéru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Přední i zadní kožené sedačky jsou kvalitní nejen na pohled.

Na druhou stranu mne docela překvapily malé niťovité prasklinky na bočnicích sedáků. U auta, které má najeto sotva pár tisíc kilometrů, bych něco takového nečekal. Ukazuje se, že použitá kůže možná nepatří mezi nejkvalitnější.

Klepněte pro větší obrázek
Malé prasklinky na sedáku by se neměly objevovat.

Každá z předních sedaček má k dispozici loketní opěrku. A jak to již bývá, řidič má k dispozici plnohodnotnou a velkou, kdežto spolujezdec menší. Řidičova loketní opěrka slouží také jako malý odkládací prostor, který je schován v jejím nitru. Loketní opěrka by si také zasloužila lepší a měkčí materiál. Slabá, měkká vrstva je nedostačující a při delší cestě se vám loket otlačí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Mezi předními sedadly jsou k dispozici dvě loketní opěrky --- V řidičově se schovává malý odkládací prostor.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Honda FR-V 2.2
Rok výroby: 2008
Stav: 183 534 km
Cena: 140 000 Kč
Honda Civic 1.8
Rok výroby: 2009
Stav: 79 387 km
Cena: 180 000 Kč
Honda CR-V 2
Rok výroby: 1998
Stav: 229 362 km
Cena: 60 000 Kč