Honda Civic Type R v Evropě končí, poděkovat můžeme v Bruselu

Po včerejší zprávě o vzrůstajícím odporu proti povinnému zavedení kontroly tlaku v pneumatikách ve vozech prodávaných v zemích Evropské unie tu máme další zprávu, která jistě potěší příznivce zlatých hvězd v modrém poli. Ale zatímco ta včerejší hovořila o věci, kterou si koupit musíme, i kdybychom nechtěli, ta dnešní mluví o něčem, co si koupit nesmíme, i kdybychom chtěli.

Zatímco připlatit si nevědomky pár tisíc za prvek výbavy, který neoceníme, většina z nás zřejmě psychicky „ustojí”, nemoci si koupit celé auto již může být horší. A nejde o vůz jen tak ledajaký, ale o Hondu Civic Type R, pro mnohé ikonu mezi kompaktními hot hatchi.

Evropská kariéra tohoto modelu je totiž definitivně u konce a důvodem rozhodně nejsou nízké prodeje. Vůz totiž svými emisemi nesplňuje normu Euro 5, která začne platit od ledna příštího roku. Automobilka tak včera oznámila, že v říjnu letošního roku ukončí výrobu tohoto modelu pro vybrané evropské trhy (rozumějme pro ty, které vzaly za své Euro 5, tj. převážně země Evropské unie) a v prosinci skončí s jeho prodejem. Jeho výroba pro jiné trhy, především jiné kontinenty, bude dále probíhat v britské továrně ve Swindonu.

Pokud si tedy chcete „CTR” ještě koupit, máte poslední šanci, od příštího roku bude zakazáným ovocem.

Pravdou sice je, že současný Civic Type R, postavený na základech technicky už značně průměrného Civicu poslední generace, není takovou sportovní hvězdou jako býval, ale zrovna jeho motor patřil k tomu nejlepšímu, co šlo ve třídě dvoulitrových čtyřválců sehnat. A to nejen po stránce výkonu, ale i efektivity, však se pravidelně umísťovat na čelných příčkách v anketě o motor roku.

Fakt, že spadl do pasti evropských emisních regulací, je jen dalším smutným důkazem úřednické diktatury (promiňte, ale to už nelze nazvat ani byrokracií), v níž žijeme. Že by měl zrovna Civic Type R vysoké emise pramenící mj. z vysoké spotřeby paliva, je realitou leda papírovou. V té se jako nejefektivnější motory jeví ty přeplňované, které ale mají nízkou spotřebu leda tehdy, kdy svého výkonu nevyužívají. Zrovna u „CTR” lze očekávat využití trochu jiné a právě tehdy bude spotřeba jeho motoru o desítky procent nižší než u jakéhokoli srovnatelného turba. Pravdou sice je, že emise mnohých škodlivin se spotřebou přímo nesouvisí, ale i tak platí, že při třicelitrovém odběru budou vyšší i u v tomto ohledu lépe fungujícím motoru než u staršího agregátu s polovičním odběrem. A právě takto se v reálu jeví motor Type R vedle novodobé přeplňované konkurence.

Pod ekologickými záminkami jsou nám tak i v této třídě vozů nucena auta, která ve skutečnosti vůbec ekologická nejsou. Dokud jsme si mohli alespoň trochu vybrat a nesmyslné papírové údaje ignorovat, dalo se to snést. Dnes je skutečně efektivní motory nemožné prodávat a místo nich si můžeme vybrat jen z těch, se kterými lze v mnoha směrech efektivně jezdit jen pomalu. To jsme chtěli?

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Honda Civic Type R Mugen 200: k dostání už jen ve výprodeji
Honda Civic 1.339
Rok výroby: 2009
Stav: 120 888 km
Cena: 115 000 Kč
Honda CR-V 2.204
Rok výroby: 2008
Stav: 99 796 km
Cena: 205 000 Kč
Honda CR-V 2.204
Rok výroby: 2007
Stav: 126 640 km
Cena: 165 000 Kč
Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Z nuly na sto v různých podmínkách. Jak obstál sportovní Range Rover?

Na asfaltovém povrchu zaznamenalo sportovní SUV Range Roveru zrychlení z klidu na sto za 4,7 sekundy. Jak ale automobil obstál na ostatních površích?

dnes | Stanislav Kolman
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků