Honda Civic 2,2 i-CTDi: naftové ufo (test)

Nový Civic svým designem hodil ostatním konkurentům rukavici. Jak sportovně laděnému hatchbacku chutná nafta?
Seznam kapitol
  1. Design, exteriér a interiér Hondy Civic
  2. Motor a jeho pružnost; Podvozek a jízdní dojmy
  3. Závěr, plusy a mínusy; Technické parametry; Kompletní fotogalerie

Jméno Civic nosilo již mnoho generací kompaktních Hond, ale myslím, že poslední provedení je tím, o kterém se bude ještě dlouho mluvit. Není mnoho automobilů, které by si hned po svém představení získaly takovou pozornost, a také silné kontroverzní názory. Řadě zákazníků se futuristický design líbí, ale najde se i početná skupinka těch, kteří z Civicu nadšení nejsou, ba naopak.

Po jarním testu, kdy jsme v redakci měli možnost vyzkoušet Civic s benzínovým motorem 1,8 l ve verzi Sport, přichází test dieselové varianty 2.2 i-CTDi. Vůz jsme testovali "v plné náloži", tedy s paketem Executive.

Tip: Přečtěte si test Civicu 1.8 i-VTEC Sport, budu se na něj v článku často odkazovat.

Civic jako pětidveřové kupé

Většina automobilů se s příchodem nové generace malinko zvětší, ale Civic přichází s opačným trendem. Všechny vnější rozměry kromě šířky jsou oproti předchozí generaci menší, i rozvor byl zkrácen o 50 mm. Pokud si myslíte, že je to poznat na vnitřním prostoru nebo při sezení na zadních sedačkách, pak jste na omylu, ale k tomu se ještě dostanu. Zmenšení přineslo sportovnější tvary karosérie a charakteru vozu mělo dodat více mrštnosti.

Popisu vozu, designu exteriéru a interiéru jsme se podrobně věnovali v našem prvním testu a nemá smysl tu opisovat podobné věty, vozy byly v tomto směru prakticky totožné. Stručně bych shrnul hlavní poznávací znaky Civicu: tvar karosérie je někde na hranici mezi kupé a hatchbacku. Díky zapuštěné klice zadních dveří v rohu skla vůz na lidi působí jako třídveřová verze. Párkrát se dokonce stalo, že nastupující čekal u spolujezdce, až vystoupí, abych mu mohl odklopit sedadlo.

Na přední masce jsou světlomety a logo výrobce překryty průhledným pásem plexiskla. Podobný motiv je i na zádi vozu. Pod předním i zadním nárazníkem jsou trojúhelníky: na masce vozu jsou to mlhovky, na zádi těmito tvary končí výfukový systém. Popis zádě vozu není jednoduchý, já bych použil obrat, že je kaskádovitá. Dělené zadní sklo podtrhuje panel zadních světel, pod kterým je mohutný nárazník a optický difuzor se dvěma koncovkami výfuku, opět trojúhleníkovitými.

DSC_0054.jpg DSC_0056.jpg DSC_0058.jpg DSC_0060.jpg DSC_0062.jpg DSC_0063.jpg DSC_0069.jpg DSC_0072.jpg DSC_0073.jpg
Honda Civic má bezesporu zajímavý design a sportovně střižené rysy.

Členitý interiér

Pokud se někomu zdá exteriér příliš odvážný, ať se posadí za volant. Modře podsvícená palubka s více displeji připomíná ovládací pult kosmické lodi Enterprise. Jak tohle auto působí na veřejnost? Tady máte příklad: fotograf Libor se mě ptal, co bude fotit za auto. Odpověděl jsem mu: "Novou Hondu Civic." A on pro upřesnění: "To je to ufo-auto?"

Ale zpět k interiéru. Pokud překonáte první údiv (pro některé šok) z palubní desky, začnete si všímat dalších pěkných detailů. Sportovní tříramenný volant menších rozměru mi dobře padl do ruky a při jízdě jsem ocenil integrovaná, přehledná ovládací tlačítka tempomatu, audiosystému a přepínač funkcí palubního počítače.

Při usednutí za volant jsem okamžitě vnímal první informace: pohodlná sedačka s dobrým bočním vedením. Na moje širší ramena a pozadí sice byla dost těsná, ale i po delší cestě mě nikde nic netlačilo. Kůží obšitý volant je nastavitelný ve dvou směrech, ale jeho horní hranu musíte chtě nechtě umístnit mezi displej digitálního tachometru a centrálního analogového otáčkoměru. Většině řidičů tato pozice volantu bude vyhovovat, ale najdou se i takoví, kteří by si po nastavení své ideální pozice částečně zakrývali jeden nebo druhý ukazatel.

Nejvyšší výbava Executive se od verze Sport liší v pár detailech: na levé straně vedle startovacího tlačítka chybí ovladač výšky předních světlometů, protože vyšší výbava má vyrovnávání automaticky přes gyroskop. Klimatizace je ve verzi Executive duální, přičemž ovladač teploty u spolujezdce je na jeho dveřích. Mě se líbila i panoramatická střecha, díky které jsem mohl zvát dívky ke sledování noční oblohy...

Kolega si v prvním testu stěžoval na startování, kde musel pravou rukou otočit klíčem a pak levou zmáčknout tlačítko - smysl startování tlačítkem se tím jaksi vytrácel. Já letos hodně testuji motorky a Civic mi připomněl startování jednostopých vozidel, kde také nejprve otočím klíčkem a pak palcem mačkám startér. Nicméně měl pravdu v tom, že právě tento styl startování Honda nedotáhla do konce, tlačítko start v ničem neulehčuje (elektronika nepohlídá ani délku fungování startéru) a nutností ovládat kromě spínací skříňky ještě jakési tlačítko celý proces spíše komplikuje.

DSC_0075.jpg DSC_0076.jpg DSC_0077.jpg  DSC_0081.jpg DSC_0084.jpg DSC_0080.jpg
Interiér řadu lidí překvapí svým netradičním rozložením palubní desky.
DSC_0091.jpg DSC_0092.jpg DSC_0095.jpg DSC_0096.jpg
Zadní menší dveře se vyklápí více než přední a usnadňují vstup. - Vzadu je místa dost i pro dospělé, ale poroz na hlavu. - Panoramatická střecha prosvětlí interiér.
Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Honda HR-V 1.6
Rok výroby: 1999
Stav: 246 237 km
Cena: 55 000 Kč
Honda Civic 1.7
Rok výroby: 2002
Stav: 150 731 km
Cena: 75 000 Kč
Honda CR-V 2
Rok výroby: 2000
Stav: 189 823 km
Cena: 70 000 Kč