32
Fotogalerie

Honda Civic 1. generace: začátek dlouhé ságy

Honda uvádí letos na trh již devátou generaci modelové řady Civic, která přišla na trh poprvé v roce 1972. Jaký byl ten začátek?

V Japonsku se začala první Honda Civic prodávat v červenci 1972 ve velmi kompaktním dvoudveřovém provedení za ceny od 418 tisíc jenů a ihned získala tamní ocenění „Vůz roku“.

O dva měsíce později následovala třídveřová verze s praktičtějším výklopným víkem v zádi, které zlepšovalo přístup do zavazadlového prostoru. V prosinci 1973 spatřila světlo světa třetí karosářská varianta na základě dvoudveřového Civicu s prodlouženým rozvorem a dvojicí zadních dveří.

Souběžně byl uveden také inovativní zážehový motor CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion) se sníženými emisemi.

V listopadu 1974 zkusila Honda oslovit prakticky orientované motoristy prostorným pětidveřovým kombi s označením Civic Van a v září 1977, necelé dva roky před generační obměnou, doplnil nabídku ještě pětidveřový Civic, který byl derivátem čtyřdveřové verze.

Nečekaný temperament

Tradičně silnou zbraní Hondy byly v této době motory a Civic nebyl výjimkou. Pod přední kapotou byl napříč uložen čtyřválec o objemu 1,2 litru, který poskytoval nejvyšší výkon 44 kW/60 k (1200 GL: 51 kW/69 k, max. 155 km/h, 0-100 km/h za 10,8 s; 1200 RS: 56 kW/76 k) přenášený na přední kola prostřednictvím čtyřstupňové mechanické převodovky (max. rychlost 145 km/h, 0-100 km/h za 12,8 s; od roku 1973 byla alternativou polosamočinná převodovka Hondamatic). Výrobce udával pro základní verzi spotřebu paliva 4,5 l/100 km při rychlosti 60 km/h.

am197709_cvc314_03001Hupr.jpg

Postupem času se nabídka rozrostla o modely Civic 1500 (od prosince 1973; 46 kW/63 k nebo 54 kW/73 k), prodávané rovněž v provedeních CVCC. Dílčí modernizace přinesly upravené motory (v roce 1978 byl například zdvihový objem základního motoru zvýšen na 1,3 l/50 kW/68 k) a pro některé modely pětistupňovou mechanickou převodovku.

  am197709_cvc502_01005Hupr.jpg  am197709_cvc502_01001Hupr.jpg

Muší váha

Temperamentní motory neměly s malým a lehkým vozem těžkou práci, protože pohotovostní hmotnost začínala na pouhých 600 kg. Podvozek s 12“ pneumatikami dostal nezávislé zavěšení všech kol na vzpěrách McPherson a spodních příčných ramenech doplněných vzadu o dlouhá podélná ramena. Řízení bylo hřebenové, brzdy bubnové (pro některé modely kotoučové vpředu).

První dvoudveřový Civic stál na rozvoru 2200 mm a měl vnější rozměry 3405 x 1505 x 1325 mm.

am197305_cvc303_01001Hupr.jpg  am197312_cvc305_01001Hupr.jpg  am197312_cvc305_03003Hupr.jpg  am197410_cvc306_01001Hupr.jpg
am197312_cvc305_03005Hupr.jpg  am197312_cvc305_03006Hupr.jpg  am197312_cvc305_03007Hupr.jpg  am197312_cvc305_03008Hupr.jpg  am197312_cvc305_03009Hupr.jpg  am197312_cvc305_03010Hupr.jpg  am197312_cvc305_03011Hupr.jpg  am197410_cvc306_03001Hupr.jpg  am197411_cvcv02_01001Hupr.jpg  am197508_cvc204_01001Hupr.jpg  am197508_cvc204_02001Hupr.jpg
am197508_cvc309_01003Hupr.jpg  am197508_cvc309_01004Hupr.jpg  am197508_cvc402_01002Hupr.jpg  am197508_cvcv04_01001Hupr.jpg
am197605_cvc404_01001Hupr.jpg  am197709_cvc314_01001Hupr.jpg  am197709_cvc316_01001Hupr.jpg  am197709_cvc406_01003Hupr.jpg
am197709_cvc502_02001Hupr.jpg  am197709_cvcv03_01002H.jpg  am197709_cvcv03_01004Hupr.jpg  am197806_cvc302_02001Hupr.jpg
am197806_cvc317_01001Hupr.jpg  am197806_cvc319_01003H1024upr.jpg

Honda

Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.

Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E

Doporučujeme

Články odjinud