Honda uvádí letos na trh již devátou generaci modelové řady Civic, která přišla na trh poprvé v roce 1972. Jaký byl ten začátek?
V Japonsku se začala první Honda Civic prodávat v červenci 1972 ve velmi kompaktním dvoudveřovém provedení za ceny od 418 tisíc jenů a ihned získala tamní ocenění „Vůz roku“.
O dva měsíce později následovala třídveřová verze s praktičtějším výklopným víkem v zádi, které zlepšovalo přístup do zavazadlového prostoru. V prosinci 1973 spatřila světlo světa třetí karosářská varianta na základě dvoudveřového Civicu s prodlouženým rozvorem a dvojicí zadních dveří.
Souběžně byl uveden také inovativní zážehový motor CVCC (Compound Vortex Controlled Combustion) se sníženými emisemi.
V listopadu 1974 zkusila Honda oslovit prakticky orientované motoristy prostorným pětidveřovým kombi s označením Civic Van a v září 1977, necelé dva roky před generační obměnou, doplnil nabídku ještě pětidveřový Civic, který byl derivátem čtyřdveřové verze.
Nečekaný temperament
Tradičně silnou zbraní Hondy byly v této době motory a Civic nebyl výjimkou. Pod přední kapotou byl napříč uložen čtyřválec o objemu 1,2 litru, který poskytoval nejvyšší výkon 44 kW/60 k (1200 GL: 51 kW/69 k, max. 155 km/h, 0-100 km/h za 10,8 s; 1200 RS: 56 kW/76 k) přenášený na přední kola prostřednictvím čtyřstupňové mechanické převodovky (max. rychlost 145 km/h, 0-100 km/h za 12,8 s; od roku 1973 byla alternativou polosamočinná převodovka Hondamatic). Výrobce udával pro základní verzi spotřebu paliva 4,5 l/100 km při rychlosti 60 km/h.
Postupem času se nabídka rozrostla o modely Civic 1500 (od prosince 1973; 46 kW/63 k nebo 54 kW/73 k), prodávané rovněž v provedeních CVCC. Dílčí modernizace přinesly upravené motory (v roce 1978 byl například zdvihový objem základního motoru zvýšen na 1,3 l/50 kW/68 k) a pro některé modely pětistupňovou mechanickou převodovku.
Muší váha
Temperamentní motory neměly s malým a lehkým vozem těžkou práci, protože pohotovostní hmotnost začínala na pouhých 600 kg. Podvozek s 12“ pneumatikami dostal nezávislé zavěšení všech kol na vzpěrách McPherson a spodních příčných ramenech doplněných vzadu o dlouhá podélná ramena. Řízení bylo hřebenové, brzdy bubnové (pro některé modely kotoučové vpředu).
První dvoudveřový Civic stál na rozvoru 2200 mm a měl vnější rozměry 3405 x 1505 x 1325 mm.
Japonská Honda vedle automobilů a motocyklů vyrábí také samostatné motory, elektrogenerátory nebo zahradní techniku. Společnost založil v roce 1948 Soichiro Honda. Od roku 1950 to je největší světový výrobce motocyklů.
Honda Civic • Honda Jazz • Honda CR-V • Honda HR-V • Honda NSX • Honda E