Honda City 1,4: povedená hra na city (velký test)

Honda před nedávnem rozšířila svou modelovou řadu o malý sedan City, který se zařadil po bok známých konkurentů evropské produkce. Novinka vzbudila silný zájem, protože Honda míří se svým modelem do sledovaného segmentu "velkých-malých" vozů. Je to vůbec ta pravá Honda a dokáže se prosadit vedle úspěšné konkurence?
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Exteriér, Zavazadelník a variabilita interiéru
  2. Známý interiér, Prostor vpředu, Srovnání s konkurencí
  3. Motor, Pružnost, Spotřeba, Jízda s Hondou City
  4. Zhodnocení, Plusy a mínusy, Technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Honda City není tak úplně žhavou novinkou, jak o ní hovoří Honda. Stejný model se již přes tři roky prodává na vybraných asijských trzích a vlastně i u nás jsme se mohli s prvky City setkat v modelu Jazz, ze kterého v některých detailech vychází. Ale z našeho pohledu, tedy z pohledu Evropana žijícího v srdci kontinentu, o novinku bezesporu jde. Honda však nemá na růžích ustláno a silná konkurence v segmentu relativně levných a malých sedanů nezná bratra. City je svou velikostí, motory, výbavou a zaměřením soupeřem pro značky jako je Škoda Fabia sedan, Renault Thalia a svým způsobem i pro Dacii Logan, která se však do tohoto výběru, díky svým rozměrům a zaměřením, již tolik nehodí.

Uhlazený design

Není mnoho automobilek, které nelpí na unifikovanosti vzhledu a na tom, aby si byly modely velmi podobné. Ať váš pohled zamíří na jakýkoli model této japonské automobilky, nenajdete mnoho společných rysů mezi jednotlivými modely. U Hondy se totiž, co se týká designu karosérie, na přílišnou unifikovanost nehraje. A je to dobře, alespoň se nemůže stát, že si nekoupíte Accord, ale pouze "vetší Civic", jak tomu nezřídka bývá u konkurence. Zákazník tak vždy získá specifický model, který je od ostatních poměrně vzdálen. Také City je svým designem zcela originální a podobnost s ostatními budete hledat jen v malých detailech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Honda City je dalším originálním vozem, který je zcela odlišný od zbytku modelové řady.

Novinka z dílny Hondy je svými rozměry největším kompaktním sedanem dané třídy. Hlavně jeho délka je výrazně větší, než u konkurence, když měří 4 395 mm na délku, 1 690 mm na šířku a 1 485 mm na výšku. Všemi těmito rozměry převyšuje konkurenční vozy, a tak lze předpokládat, že ji tyto rozměry pomohou i v dalších parametrech, jako je velikost zavazadelníku, nebo vnitřním prostoru. Na ten má ovšem velký vliv i rozvor, který má u Hondy City 2 455 mm, což je vůči konkurenci (pro změnu) hodnota nejmenší. Velká délka a relativně skromný rozvor je pak viditelný na pohled. Převisy jsou o něco větší a díky větší mohutnosti karosérie se ztrácejí i 14" kola, která působí v podbězích vozu poněkud subtilně. Zejména vzadu je to hodně výrazné a větší kola s větším vysazením by vzhledu vozu velmi prospěla.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Honda City patří svými rozměry na vrchol segmentu --- Malá 14" kola vypadají příliš subtilně.

Častý neduh dnešních sedanů je v tom, že jejich záď může působit, jako by byla přidána násilně. Některé konkurenční vozy, nejen v tomto segmentu, jsou toho příkladem. Většinou se jedná o sedany, které jsou postaveny na bází hatchbacku, a tak jsou celkové tvary zachovány, pouze je do karoserie "zakomponován" kufr. City však jde jinou cestou. Není vzhledově odvozena od žádného konkrétního vozu, a tak je celý design vyvážený. Přes očividnou subtilnost kol působí celek vozu velmi příjemně a hlavně, působí jako čistokrevný sedan. Záď je spojena se zbytkem vozu velmi nenásilně a přechod víka zavazadelníku do zadního okna a zadních sloupků je vyvážený.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Honda City je klasický sedan a netrpí na násilné "přilepení" zavazadelníku.

Záď je u Hondy City celkově povedena a působí dospělým dojmem. Hlavní dominantou jsou dělené světlomety, které jsou svým tvarem velmi elegantní. Jejich velká plocha nijak neubírá na kráse a tvar, který přechází klínem hluboko do zadního blatníku, je prostě výborný. Také zadní mohutnější nárazník se do celkového stylu Hodny City hodí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Zadní mohutnější nárazní a také zadní světlomety se Hondě povedly. 

Na opačném konci, tedy na přední části vozu je patrná malá podobnost s ostatními modely Hondy, samozřejmě mimo nový Civic. Konkrétně chromované pruhy a tvar mřížky chladiče jde v duchu i ostatních modelů. Přední kapota přechází do nárazníků a díky tvarování mřížky chladiče a také předních světlometů vytváří klínovitý tvar. Malou nevýhodou Hondy při čelním pohledu je její nefotogeničnost. Na fotkách může působit jako úzký vůz, ovšem v reálu působí zcela jinak.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
V přední masce můžete najít podobnost s ostaními modely Hondy.

Stejně jako zadní světlomety, i ty přední zasahují poměrně hluboko do blatníků. Jejich velikost je přiměřená vozu a tvarově se podílejí na dynamičtějším vzhledu vozu. Přední převis není nijak velký, ovšem zvyšující se přední kapota, která přechází velmi plynule do předního skla, opět přináší dojem mohutnosti a větší kola by byla na místě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Přední světlomety se podílejí na dynamičtějím vzhledu vozu.

Příjemným detailem jsou pak vnější zpětná zrcátka, která jsou velmi elegantní. Její umístění na nožce a také jejich tvar jde v trendu poslední doby a jejich velikost je dostačující na dobrou orientaci řidiče.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Vnější zpětná zrcátka mají moderní design a Hondě sluší. 

Design Hondy City není žádnou revolucí a ani snahou o ni. Příchod japonské značky do segmentu "velkých mini" provětral prozatímní design mezi kompaktními sedany a přinesl konečně jednoho zástupce, který skutečně vypadá jako klasický sedan. Všechny části vozu na sebe perfektně navazují a nepůsobí nijak násilně. Trochu větší rozměry karosérie a její zakulacenost pak působí poměrně mohutně, což se odráží na "utopených kolech". Na druhou stranu tato zakulacenost je obroušena detaily ostřejších hran a úhlů jednotlivých prvků, které přidávají i kapku agrese do celkového pojetí. Honda City se tak může na pohled zdát, že se jedná o konzervativní design, což např. vedle nového Civicu bude působit jako černá tečka na bílé ploše. Každopádně design je funkční a díky absenci extravagance jistě osloví široké spektrum zákazníků. Škoda jen malých a vzadu trochu utopených kol, větší, alespoň 15" disky by vzhledu vozu významně pomohly.

Slušný objem, dobrá variabilita

Jedním z velmi sledovaných parametrů, obzvláště v třídě vozů, kam Honda City míří, je i velikost a variabilita zavazadelníku. Sedany se napříč třídami mohou, díky prodloužené zádi, chlubit velmi velkými litrovými objemy. Základní objem má u City hodnotu rovných 500 litrů, což není zdaleka nejméně a od těch největších je vzdálen velmi málo. Přes tuto velmi dobrou hodnotu je třeba zdůraznit, že ač je kufr opravdu velký, jeho využitelnost a praktičnost za klasickými hatchbacky, popř. liftbacky výrazně zaostává. Hlavním problémem je malý nakládací otvor s vysokou hranou a také samotná výška zavazadlového prostoru, která neumožní odvést větší předměty. Malou nevýhodou je i manipulace se zavazadly uvnitř kufru. Ty jsou u sedanů poměrně hluboké a pokud něco umístíte až dozadu, musíte se pořádně ohnout a doslova zasunout dovnitř, abyste tento předmět vytáhli. U City tomu sice není jinak, Honda však na tyto neduhy našla trochu jiné řešení. O tom ale až za chvíli.

Malou nevýhodou je nutnost otevírání zavazadelníku klíčkem. Samozřejmě existuje možnost otevřít kufr prostřednictvím páčky v interiéru, ale pokud k vozu přicházíte, přes odemčení vozu dálkovým ovládačem, jste nuceni použít klíč. Samotné víko se po zvednutí otevře do relativně malého úhlu a tak je třeba dávat pozor na hlavu. Otvor do zavazadelníku je na průměrné úrovni.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Pro otevření zavazadelníku je třeba používat klíček --- Úhel otevření víka by mohl být větší --- Otvor do kufru je průměrný. 

Samotný zavazadelník pak v podlaze skrývá dojezdovou rezervu a je částečně čalouněn. Pod zadním oknem jsou umístěny reproduktory, které ovšem nejsou příliš chráněny a tak v případě převozu větších zavazadel, je třeba dávat pozor.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
V podlaze je umístěna rezerva --- Zadní reproduktory zasahují do zavazadelníku.

Honda však nabízí u svého sedanu trochu více, než pouze objemný zavazadelník. V dané třídě nabízí ne zcela samozřejmou variabilitu sedadel i opěradel zadních sedaček. Ty jsou děleny v klasickém poměru 2:3 a po jejich sklopení získáte objem až 1 323 litrů, což je hodnota zcela bezkonkurenční. Navíc ložná plocha je bez jakékoli hrany na přechodu kufru a sedadel a je tak zcela rovná. Tmavé čalounění je navíc velmi praktické. Pouze otvor mezi zavazadelníkem a kabinou není příliš velký. Je to daní za danou koncepci vozu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Opěradla zadních sedadel lze sklopit a zíkat bezkonkurenční objem 1 323 litrů. 

Tímto ovšem Honda s nabídkou variability svého sedanu nekončí. Díky koncepci, kterou City sdílí i s ostatními modely (a tedy i díky umístění palivové nádrže pod předními sedadly) umožňuje City sklopení sedáků zadních sedadel směrem vzhůru.  Tímto získáte vysoký prostor, který umožní převést předměty, které byste jinak museli nechat doma. Výhodou tohoto řešení je i možnost kombinace jak sklápění opěradla sedačky, tak sklopení druhého sedáků a lze tak nakombinovat další prostor dle přání. Pokud se vám nějaký vysoký předmět nevejde do kufru, nemusíte zoufat, prostor vzadu je tak variabilní, že do něj bez problémů umístíte třeba i vzrostlou květinu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Originální systém zvedání zadních sedáků výrazně zvětšuje užitnou hodnotu. 

Zavazadlový prostor patří u Hondy City k jedné z jeho výhod. Nejen objemem, který se řadí v základu k tomu lepšímu a po sklopení opěradel k tomu vůbec nejlepšímu, tak i jeho variabilitou, která postrádá konkurenci. Malou skvrnou na kráse je pak pouze čalounění zavazadelníku, na které byl použit proměrně jemný materiál, který na stěnách moc nedrží a jeho životnost tak na pohled nevypadá jako dlouhodobá. Také nutnost používat klíče k otevření z vnějšku není moc praktické, ale jde spíše o detail, než o nějakou funkční vadu. Drobné neduhy ale žehlí variabilita zadních sedadel, která umí ze City udělat tak trochu i malou dodávku s kufrem... Honda v jednom z nejsledovanějších parametrů uspěla na výbornou.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Honda Civic 1.8
Rok výroby: 2009
Stav: 79 000 km
Cena: 170 000 Kč
Honda CR-V 2.2
Rok výroby: 2005
Stav: 145 000 km
Cena: 155 000 Kč
Honda CR-V 2.2
Rok výroby: 2005
Stav: 152 000 km
Cena: 150 000 Kč