Holden: LPG pro výkonné osmiválce

Ani tradiční bašty výkonných osmiválcových motorů nemohou ignorovat ekologické a ekonomické požadavky.

Ty se nyní šíří světem jako chřipka a napadají i ty sféry motorismu, do nichž bychom to ještě nedávno neřekli. Ani australská divize Holden Special Vehicles (HSV) si je nemůže dovolit ignorovat. Ať již jde o šetřílky nebo zastánce zdravého životního stylu, u HSV jim naslouchají a pro sériovou výrobu připravují řadu pokrokových vylepšení. Zaznamenali jsme již plány na stavbu menších motorů s nižším počtem válců, HSV však nyní oznámilo, že svoji pozornost opět upírá ke stlačenému propan butanu (LPG) a dieselům.

U HSV nyní pracují na pokrokovém systému vstřikování LPG, jenž slibuje shodné parametry jako konvenční motor na benzín. Palivo však stojí v porovnání s benzínem zhruba polovic, což dává jasnou představu o kýžené ekonomické výhodě (bude však pochopitelně záležet na tom, o kolik budou takto modifikované motory dražší).

Co je však vůbec nejzajímavější, je pravděpodobné, že se tento systém rozšíří i na další subjekty v rámci koncernu General Motors po celém světě. U Holdenu systém nazývají LPi (liquid propane injection) a využívají osmi přídavných vstřikovačů umístěných v sacím traktu osmiválcové jednotky. Přímo v tlakové nádrži se pak nachází čerpadlo, jež k vstřikovačům posouvá palivo stále v kapalné podobě. Díky tomu lze zajistit přesnější dávkování paliva, což se projeví v hospodárnosti provozu a nárůstu výkonu. Současné soustavy přitom většinou „krmí“ motor propan butanem v plynném skupenství, což ve spalovacích prostorech znesnadňuje jeho mísění se vzduchem přesně ve vyžadovaném poměru. Ale jsou zde ještě další dvě přednosti LPG: toto palivo produkuje ménší množství oxidů uhlíku a disponuje vyšším oktanovým číslem než benzín.

Všechno má však své „ale“. Propan butan v sobě neskrývá tolik energie jako běžný benzín, což znamená přirozeně jeho vyšší spotřebu, LPG navíc zvláště v některých zemích seženete jen v omezené skupině čerpacích stanic. Proto HSV slibuje, že všechny jeho vozy budou mít i nádrž na konvenční benzín. Na připojených snímcích si můžete prohlédnout jendotlivé modely, které sportovní oddělení Holdenu v současnosti nabízí. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Paleta vozů HSV
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 50 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků