Hledáte ojetý sporťák vhodný na okruhy do sta tisíc? Tyhle jsou nejlepší

Dovádění na okruhu a případná účast na amatérských závodech je samozřejmě zábava. Ale k tomu je potřeba vhodné auto. Co když alemáte omezený rozpočet?

Atraktivní auto, které vám poskytne zajímavé řidičské zážitky, nemusí stát balík peněz. Podívali jsme se na ojetá auta, na která bohatě stačí rozpočet 100 000 korun i s tím, že vám zbude třeba na pneumatiky a servis. Vybrali jsme ale také vozy, se kterými se pěkně svezete na okruhu a které mohou posloužit jako základ pro amatérské závody.

Alfa Romeo GTV

Říká se, že kdo nikdy neměl Alfu, není pravý nadšenec. Sice by se také dalo říct, že kdo neměl nikdy Alfu Romeo, má rozum, ale to teď nechme stranou. Model GTV s motorem 2.0 TS koupíte za přibližně 70 000 korun a může být v pěkném stavu. Sehnat ale můžete i šestiválec. Alfa Romeo GTV se navíc dá brát jako investice do budoucna, protože jich moc není, respektive jich už poměrně málo přežívá.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Alfa GTV nejen pěkně vypadá, ale také docela dobře jezdí. Interiér bývá po letech zašlý a elektronika občas stávkuje. Šestiválec je zajímavý, ale jeho servis není úplně jednoduchý

Pozor si dejte na korozi, především v zadní části auta a kolem zadních lemů a okolo zadních oken. Vzadu odchází i zavěšení a vymačkaná uložení je potřeba pravidelně měnit. Vyhněte se vozům s poškozeným interiérem, pokud je nechcete vykuchat a vyrámovat na okruhy. Pohlídejte si i servis motorů, důležité jsou včasné výměny oleje a především rozvodů, protože motory 2.0 TwinSpark nejsou zrovna vzorem spolehlivosti. Myslete ale na to, že servis bude náročný, drahý a především nutný. Na provozu Alfy se ušetřit nedá.

Ojetiny | Život řidiče

Těchto 20 motorů obejděte v bazaru širokým obloukem

BMW 318is E36

Najít dnes BMW řady 3 E36, které není prolezlé korozí, dá docela dost práce. Pokud si ale dáte práci, objevíte na prodej zachovalý kus, který vás v případě modelu 318is může stát nějakých 30 až 50 000 korun. Šestiválec 328i je pak často dražší, ale čtyřválec 318is na pěkné svezení stačí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
BMW řady 3 E36 jezdí velmi dobře, pokud je tedy mechanicky v pořádku. Problém je, že plno aut už dosluhuje v rukou nezodpovědných majitelů a pěkný kus se hledá těžko

„Hledejte auto, které nemá prohnilé prahy, smiřte se ale s drobnými kosmetickými vadami,“ radí Vladimír Pospíšil, manažer Auto ESA. Poměrně častým problémem čtyřválcových E36 je kolísavý volnoběh, vůle v hardy spojce a bouchání od zadní nápravy. Objevuje se také prověšené čalounění stropu. Nicméně model E36 poskytuje solidní základ, pokud chcete auto předělat na okruhy. Jako poslední sériové BMW se prodávalo i za příplatek se samosvorem, který rozhodně doporučujeme. Samostatný díl totiž sotva koupíte za méně než deset tisíc.

Citroën Saxo VTS

Za pár korun koupíte i Saxo VTS. S atmosférickým motorem 1,6 l o výkonu 120 koní umí pěkně upalovat a hravý podvozek poskytuje docela zajímavé zážitky. Navíc auto slouží jako solidní základ pro další přestavbu a seženete spoustu dílů pro rally nebo okruhy.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Velká část vozů Saxo VTS už za sebou měla menší nebo větší nehodu. Pokud má ale tenhle Citroën pravidelně aspoň základní servis, je docela spolehlivý

Opět pozor na korozi a jestli je auto původní. Některá pochybná auta vznikla svařením několika bouraček. „Nejspolehlivější jsou vozy vyrobené po roce 2000 a i když toho Saxo vydrží dost, trpí na zanedbávaný servis,“ říká Pospíšil z Auto ESA. Lidé zapomínají na výměnu provozních náplní a jezdí na vymláceném podvozku a opotřebovaných brzdách. Pozor také na neodborný tuning, aby vám na technické prohlídce hned neukázali, kde nechal tesař díru.

Ojetiny | Život řidiče | Technika

Koroze se týká i moderních aut. Tady jsou nejkřiklavější případy

Ford Fiesta ST

Pod sto tisíc koupíte spíše více jeté vozy, které navíc prošly tuningem, ale jako základ pro další přestavbu je Fiesta ST skvělá. Výborně jezdí a atmosférický dvoulitr nemusí končit na výkonu 150 koní. Servis je dostupný, auto obecně spolehlivé a navíc na ni seženete skoro všechno od závodních sedaček po rám a kit na úpravu motoru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Některé Fiesty ST toho mají za sebou už hodně a majitelé se jich zbavují, aby nemuseli řešit velký a cenově náročný servis. Pozor tedy na to, co kupujete

Pozor si dejte na auta, která prošla nehodou. Fiesty by také neměly tolik reznout. Očekávejte opotřebovaný podvozek, zkroucené brzdy a především trochu drhnoucí řazení. Všechno se dá řešit, ale samozřejmě to chce čas a peníze, takže si připravte půdu k vyjednávání o ceně. Důležité je, aby Fiestě ST dobře fungoval motor. Nesmí kouřit a jeho chod musí být vyrovnaný a klidný. Občas zlobí zapalování a startér.

Honda Civic 1.6 VTI

Najít třídveřový Civic s motorem B16A2 dá trochu práce (pravděpodobně pro něj budete muset za hranice), ale cena by měla být rozumná a navíc auto slibuje skutečně dobrou dynamiku. Motor má 160 koní v 7600 ot./min. a pomocí kitů z USA nebo Japonska se dá ještě dále tunit. Podvozek má jisté mezery, ale stačí objednat stavitelný kit a Civic bude fungovat i na okruhu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Civic VTi se na okruhu neztratí, musí mít ale dobrý podvozek. Plno auto je již napadeno korozí a ani interiér není nejtrvanlivější. Najít zachovalé auto vám dá asi dost práce

Problémem Hondy Civic šesté generace je koroze a horší dostupnost dílů a jejich ceny. V zásadě se ale jedná o spolehlivé auto. Motor se systémem V-TEC je odolný, ale potřebuje pečlivý servis, pravidelné výměny oleje a kontrolu všech životně důležitých částí. Proto kupujte jen od toho, kdo se o auto evidentně staral a dal mu, co potřebovalo.

Život řidiče | Bezpečnost

I sedět za volantem se musí umět. Víte, jak na to?

Mazda MX-5

Klasickou „mrkající“ Mazdu MX-5 NA nebo druhou generaci NB už také koupíte za sto tisíc, ale budete muset chvíli vybírat. „Je to spolehlivé auto a velkým plusem je komunita majitelů, která ochotně poradí s obvyklými problémy,“ připomíná k Mazdě Vladimír Pospíšil z Auto ESA. Mazda MX-5 báječně jezdí a díky pohonu zadních kol se s ní dají dělat i neslušné věci.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Mazda MX-5 má výborné jízdní vlastnosti, je poměrně kvalitní a spolehlivá a je to zadokolka, takže s ní bude i legrace. Na okruhy ale nekupujte základní motor 1,6 l

Hodně aut je upravených, takže prozkoumejte, jestli jsou modifikace provedeny pořádně. Problémem MX-5 bývá pozice za volantem nestavěná na evropského člověka, takže si spousta lidí upravuje sedačku a volant podle sebe. Vám to nemusí vyhovovat. Pozor si dejte na korozi, prověřte funkci stahovací střechy a jestli funguje vyhřívání zadního okna. Verze se samosvorem je žádoucí, ale na MX-5 seženete spoustu tuningových dílů, jak na motor, tak i podvozek a převodový mechanismus.

Peugeot 306 S16 a GTi6

S naším rozpočtem byste se mohli vejít i do zachovalého Peugeotu 306 S16 nebo do silnější verze GTi6. Tohle auto se pomalu stává klasikou a ceny udržovaných aut už moc neklesají. Tenhle Peugeot skvěle jezdí a jeho zákeřné chování překvapilo už mnoho nezkušených řidičů. Na mokru se v zatáčce po ubrání plynu přetočí jako staré Porsche...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
I obyčejný model 306 s dieselem dokázal nepozorného řidiče vyděsit, především po ubrání plynu v utahující se zatáčce. Verze S16 a GTi6 slibují velmi zajímavé zážitky

A z toho plyne základní poučka, že máte auto pořádně prohlédnout, jestli není svařované po totální bouračce z několika kusů. U zachovalých aut není koroze takový problém a pokud se jedná o opečovávané auto, problémy s elektronikou a spolehlivostí nejsou tak časté. Nejčastěji se vadná elektronika projevuje pouze vadnými konektory. Při testovací jízdě se zaměřte na práci motoru a převodovky. Preventivně vyměňte rozvody a všechny provozní náplně.

Zajímavosti | Život řidiče | Škoda | Mercedes-Benz

Víte, kolik platíte státu za to, že jezdíte autem? Možná vás to číslo vyděsí

Renault Clio Sport

Rychlé Clio zajímavě jezdí, i když není na limitu tak zákeřné (a hravé) jako Peugeot 306. Pohon je spolehlivý a navíc se dá motor poměrně snadno upravit. Základních 169 koní ale stačí (silnější 180k verze od roku 2004 už bývá dražší), protože tohle je lehoučké auto. Pokud chcete jezdit okruhy nebo rally, je tohle dobrá volba, jak začít.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pečlivého majitele a pravidelný servis, nic víc Clio Sport nepotřebuje. Přesto pozor na stav převodovky a podvozku. Některá auta už toho mají za sebou opravdu hodně

Nejslabším místem Clia jsou brzdy, podvozek a problémová elektroinstalace. „Moc odolné nejsou ani převodovky, což je právě u silného modelu Sport cítit nejvíc,“ dodává Pospíšil z Auto ESA. Pokud je ale o Clio Sport dobře postaráno, bývá spolehlivé a prakticky bezproblémové. Zanedbávaná a utrápená auta vám však už moc radosti nepřinesou.

Subaru Impreza

Do našeho rozpočtu se vejdete nejen s atmosférickou verzí Imprezy, ale dá se sehnat i přeplňovaný motor. Z hlediska nákladů je nepřeplňovaná verze samozřejmě rozumnější, přesto nepřijdete o zajímavý jízdní projev. Spíše vám ale bude časem chybět výkon, pokud to myslíte třeba s amatérskými závody vážně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nejčastější je atmosférický dvoulitr o výkonu 85 kW. Verzi s turbem koupíte spíše jako kombi. Na rally začátky je to fajn, ale časem vám asi začne chybět výkon

Hodně záleží na údržbě auta, takže pokud někdo svou Imprezu pravidelně servisoval a staral se o ni, nemáte se moc čeho bát. Snad jen pozor na auta opravovaná po nehodě, která mohou mít poškozený pohon všech kol. Podvozek dostává dost zabrat, stejně tak brzdy. Prověřte pořádně systém pohonu všech kol, zda nikde neteče olej nebo v něm nejsou velké vůle. Převodovky bývají někdy dost opotřebované a připravte se na častou výměnu spojky.

Toyota Celica

Z téhle Toyoty se pomalu stává klasika, přesto ji stále koupíte za pěkné peníze. Se správným motorem a dobrým podvozkem jezdí hezky, navíc je to spolehlivé auto a pokud chcete, dá se i tunit. Spíše by ale mohlo sloužit jako stylovka pro občasné okruhové dovádění. Nejlepší volbou je dvoulitr 3S-GE, přeplňovanou verzi pod 100 000 korun koupíte jen horko těžko.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Celica je spolehlivá, ale začíná reznout. Také se připravte na to, že auta na prodej budou mít opotřebovaný podvozek. Hlavně z auta nesmí nikde nic téct

Starší modely Toyoty Celica trpí na korozi především v zadní části a plno aut má silně opotřebovaný podvozek. Motor potřebuje pravidelné výměny oleje a kontroly, tak nahlédněte do servisní historie. Pozor na úniky provozních náplní a také na těsnost palivové nádrže a vedení.

Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2008
Stav: 157 614 km
Cena: 115 000 Kč
Ford C-MAX 1.8
Rok výroby: 2004
Stav: 111 030 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2006
Stav: 142 556 km
Cena: 60 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků