Hlavní ženevské téma? Aliance PSA Peugeot Citroën a General Motors

Každý autosalon má svá silná témata. V Ženevě je jedním z takových vznik nové aliance mezi francouzskou automobilkou PSA Peugeot Citroën a americkým General Motors. Budí velkou pozornost, protože se spojili dva giganti.

Komu to uškodí? Komu prospěje? Zatřese nové spojenectví automobilovým světem? Takové jsou nejčastější otázky, které padají na výstavišti Palexpo nedaleko ženevského letiště.

Velké peníze, velké plány

PSA Peugeot Citroën je po německém Volkswagenu druhým největším výrobcem automobilů v Evropě. Působí i v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou Toyotou.  

General Motors je největším hráčem v USA, ale i ve světě. V roce 2009 společnost prošla bankrotovým režimem a od té doby slaví úspěchy. Loni získala zpět prvenství na světovém automobilovém trhu, o které ji připravila v roce 2008 japonská Toyota.

Oba dva výrobci se dohodli na tom, že GM získá v PSA sedmiprocentní podíl a stane se tak druhým největším akcionářem francouzské automobilky po rodině Peugeotů. Odhaduje se, že GM za to zaplatí částku mezi 400 až 470 miliony dolarů. PSA v rámci dohody navýší kapitál zhruba o miliardu eur (25 miliard korun).

Nová aliance je založena na dvou pilířích: prvním bude sdílení automobilových platforem a součástek a druhým vytvoření společného podniku pro nákup surovin, součástek a dalšího zboží. Spekuluje se také o tom, že by časem mohla PSA vyrábět vozy GM.

Obě automobilky očekávají, že strategická aliance jim ušetří ročně kolem dvou miliard dolarů (37miliard korun).

Hlas z francouzské strany

K nově vzniklé alianci se v Ženevě v rozhovoru pro AutoRevue.cz vyjádřil Vincent Rambaud, generální ředitel značky Peugeot:

„Pro nás je to historické rozhodnutí. Náš byznys je o objemech. To je klíčové pro automobilový průmysl. A to musíme mít pořád na paměti. Proto jsme se rozhodli pro tuto alianci.

První bod, v čem nám to prospěje, že ušetříme, a za druhé, že budeme větší. To nám pomůže proti našim soupeřům. Budeme třeba moci více investovat do vývoje. Budeme moci sdílet technologie s naším strategickým partnerem. Těch výhod je opravdu hodně.

Musím říci, že ta dohoda se nezrodila přes noc, byl to dlouhý proces, jednání započala téměř před dvěma roky. Po té době naše týmy dospěly k závěru, že to bude úspěšné.

Ta jednání byla opravdu podrobná, důkladná. Všechno bylo zvažováno. Všichni měli na paměti, kolik takových aliancí v automobilovém průmyslu se již nepovedlo. Hlavně proto, že synergie nebyly dostatečně silné. A my jsme si chtěli být jisti, že u nás tomu tak nebude.

A pak to byla také otázka mentality obou partnerů, museli jsme si být oba jisti, že si vyhovujeme, sdílíme stejné názory.

Ta aliance spojila dva silné hráče, kteří se nepřekrývají. Když se na to podíváte třeba z geografického hlediska, tak GM je silný v severní a jižní Americe, v Číně a Rusku, zatímco my jsme druzí největší v Evropě.“

Klepněte pro větší obrázek
Vincent Rambaud: "Proč aliance s GM? Ušetříme a budeme větší."  

Rizika jsou velká

Obě automobilky tvrdí, že „zůstanou z provozního hlediska nezávislé“. Podle nich bude aliance příznivá pro zaměstnanost jak ve Francii, tak v USA. Přinese klady pro oba. PSA prožívá v současnosti neradostné období v Evropě (jen v únoru se prodeje společnosti propadly o čtvrtinu). Od nové aliance si slibuje, že získá také přístup na nové trhy. A GM by zase alianci mohla využít ke snížení provozních nákladů ztrátové evropské divize Opel.

Na otázku AR, zdali se PSA neutíká pod ochranná křídla GM ve chvíli, kdy se společnosti nedaří v Evropě, Vincent Rambaud odpověděl: „Je třeba zdůraznit, že my jsme začali rozhovory s GM daleko dříve, než se zhoršila situace na evropském trhu s automobily. Takže my jsme se teď nespojovali kvůli nějakým problémům. Prostě jsme měli vizi a hleděli dopředu.“

I když nová aliance vypadá podle prohlášení obou stran nadějně, tak ne všichni sdílejí jejich optimismus. Upozorňují na to, že dřívější fúze a aliance v automobilovém průmyslu často nevyústily v předpokládanou konkurenční výhodu a zlepšenou výkonnost.

Obavy z možného vývoje potvrdila i agentura Moody´s Investors Service, která snížila úvěrové hodnocení francouzské automobilky PSA Peugeot Citroën do spekulativního pásma. Zhoršila rating PSA o jeden stupeň na úroveň Ba1 a výhled ratingu je podle ní navíc negativní.

Vincent Rambaud to pro AR okomentoval takto: „Nemám k tomu zvláštní komentář. Filozofie naší aliance s General Motors spočívá v tom, že je to dlouhodobá záležitost. Přinese užitek v delším časovém horizontu.“  

 

Foto E15 Anna Vacková

Citroën C1 0.998
Rok výroby: 2008
Stav: 47 444 km
Cena: 60 000 Kč
Citroën C4 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 141 588 km
Cena: 135 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 125 487 km
Cena: 163 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 41 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků