Hlavní ženevské téma? Aliance PSA Peugeot Citroën a General Motors

Každý autosalon má svá silná témata. V Ženevě je jedním z takových vznik nové aliance mezi francouzskou automobilkou PSA Peugeot Citroën a americkým General Motors. Budí velkou pozornost, protože se spojili dva giganti.

Komu to uškodí? Komu prospěje? Zatřese nové spojenectví automobilovým světem? Takové jsou nejčastější otázky, které padají na výstavišti Palexpo nedaleko ženevského letiště.

Velké peníze, velké plány

PSA Peugeot Citroën je po německém Volkswagenu druhým největším výrobcem automobilů v Evropě. Působí i v České republice, kde má společný podnik TPCA s japonskou Toyotou.  

General Motors je největším hráčem v USA, ale i ve světě. V roce 2009 společnost prošla bankrotovým režimem a od té doby slaví úspěchy. Loni získala zpět prvenství na světovém automobilovém trhu, o které ji připravila v roce 2008 japonská Toyota.

Oba dva výrobci se dohodli na tom, že GM získá v PSA sedmiprocentní podíl a stane se tak druhým největším akcionářem francouzské automobilky po rodině Peugeotů. Odhaduje se, že GM za to zaplatí částku mezi 400 až 470 miliony dolarů. PSA v rámci dohody navýší kapitál zhruba o miliardu eur (25 miliard korun).

Nová aliance je založena na dvou pilířích: prvním bude sdílení automobilových platforem a součástek a druhým vytvoření společného podniku pro nákup surovin, součástek a dalšího zboží. Spekuluje se také o tom, že by časem mohla PSA vyrábět vozy GM.

Obě automobilky očekávají, že strategická aliance jim ušetří ročně kolem dvou miliard dolarů (37miliard korun).

Hlas z francouzské strany

K nově vzniklé alianci se v Ženevě v rozhovoru pro AutoRevue.cz vyjádřil Vincent Rambaud, generální ředitel značky Peugeot:

„Pro nás je to historické rozhodnutí. Náš byznys je o objemech. To je klíčové pro automobilový průmysl. A to musíme mít pořád na paměti. Proto jsme se rozhodli pro tuto alianci.

První bod, v čem nám to prospěje, že ušetříme, a za druhé, že budeme větší. To nám pomůže proti našim soupeřům. Budeme třeba moci více investovat do vývoje. Budeme moci sdílet technologie s naším strategickým partnerem. Těch výhod je opravdu hodně.

Musím říci, že ta dohoda se nezrodila přes noc, byl to dlouhý proces, jednání započala téměř před dvěma roky. Po té době naše týmy dospěly k závěru, že to bude úspěšné.

Ta jednání byla opravdu podrobná, důkladná. Všechno bylo zvažováno. Všichni měli na paměti, kolik takových aliancí v automobilovém průmyslu se již nepovedlo. Hlavně proto, že synergie nebyly dostatečně silné. A my jsme si chtěli být jisti, že u nás tomu tak nebude.

A pak to byla také otázka mentality obou partnerů, museli jsme si být oba jisti, že si vyhovujeme, sdílíme stejné názory.

Ta aliance spojila dva silné hráče, kteří se nepřekrývají. Když se na to podíváte třeba z geografického hlediska, tak GM je silný v severní a jižní Americe, v Číně a Rusku, zatímco my jsme druzí největší v Evropě.“

Klepněte pro větší obrázek
Vincent Rambaud: "Proč aliance s GM? Ušetříme a budeme větší."  

Rizika jsou velká

Obě automobilky tvrdí, že „zůstanou z provozního hlediska nezávislé“. Podle nich bude aliance příznivá pro zaměstnanost jak ve Francii, tak v USA. Přinese klady pro oba. PSA prožívá v současnosti neradostné období v Evropě (jen v únoru se prodeje společnosti propadly o čtvrtinu). Od nové aliance si slibuje, že získá také přístup na nové trhy. A GM by zase alianci mohla využít ke snížení provozních nákladů ztrátové evropské divize Opel.

Na otázku AR, zdali se PSA neutíká pod ochranná křídla GM ve chvíli, kdy se společnosti nedaří v Evropě, Vincent Rambaud odpověděl: „Je třeba zdůraznit, že my jsme začali rozhovory s GM daleko dříve, než se zhoršila situace na evropském trhu s automobily. Takže my jsme se teď nespojovali kvůli nějakým problémům. Prostě jsme měli vizi a hleděli dopředu.“

I když nová aliance vypadá podle prohlášení obou stran nadějně, tak ne všichni sdílejí jejich optimismus. Upozorňují na to, že dřívější fúze a aliance v automobilovém průmyslu často nevyústily v předpokládanou konkurenční výhodu a zlepšenou výkonnost.

Obavy z možného vývoje potvrdila i agentura Moody´s Investors Service, která snížila úvěrové hodnocení francouzské automobilky PSA Peugeot Citroën do spekulativního pásma. Zhoršila rating PSA o jeden stupeň na úroveň Ba1 a výhled ratingu je podle ní navíc negativní.

Vincent Rambaud to pro AR okomentoval takto: „Nemám k tomu zvláštní komentář. Filozofie naší aliance s General Motors spočívá v tom, že je to dlouhodobá záležitost. Přinese užitek v delším časovém horizontu.“  

 

Foto E15 Anna Vacková

Citroën C5 2
Rok výroby: 2011
Stav: 98 423 km
Cena: 160 000 Kč
Citroën C2 1.124
Rok výroby: 2005
Stav: 99 360 km
Cena: 40 000 Kč
Citroën C4 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 141 588 km
Cena: 145 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků