135
Fotogalerie

Historie Škody na vlastní kůži: Od Voiturette přes 1101 až po RS230

Kapitoly článku:


Škoda 1000 MB Rallye (1967)

Mladoboleslavské muzeum sice dalo novinářům k dispozici ještě modely Spartak (1957) a první Felicii (1961), ale k těm jsem se bohužel nedostal. A tak nezbývalo, než v našem putování minulostí automobilky Škoda přeskočit z Tudoru rovnou do roku 1967, který zde reprezentovalo na řízení vůbec nejzajímavější auto, kde bylo možné usednout přímo za volant - Škoda 1000 MB Rallye.

Model 1000 MB byl vyráběn v letech 1964 až 1969 a celkem vzniklo bezmála 350 000 kusů. Jenže závodní speciál je poněkud jiný. Oficiálně byl sice vyroben v roce 1967, nicméně v roce 1989 prošel přestavbou tak, aby lépe vyhovoval vytrvalostním soutěžím (celkem byly takto upraveny tři vozy). Pohon má na starost čtyřválec s rozvodem OHC a objemem 1300 cm3, maximální výkon dosahuje na 67 kW (90 k), převodovka je pětistupňová a nejvyšší rychlost činí 170 km/h.

_DSC0554.jpg_DSC0557.jpg_DSC0558.jpg_DSC0559.jpg_DSC0555.jpg_DSC0556.jpg
Závodní speciál 1000 MB Rallye prošel výraznou přestavbou a podle toho také jezdí. Je rychlý, vypadá, že má velmi solidní jízdní vlastnosti a hodně dobře brzdí. Z aut, která jsme mohli řídit, bylo právě tohle to řidičsky nejzajímavější

Tento konkrétní exemplář jel v roce 1993 závod Londýn-Sydney, v roce 1995 pak Londýn-Mexiko a o dva roky později vyrazil z Panamy na Aljašku. Ze všeho, s čím jsme se mohli svézt, bylo MB Rallye v podstatě klasické dnešní auto, které umí jet hodně svižně, které brzdí více než dobře a které perfektně zatáčí.

Kdyby bylo více prostoru a nejelo se v běžném provozu, určitě by se s tímto speciálem dalo užít spoustu zábavy, tím jsem si naprosto jistý. Vše, co se v autě děje, vnímáte asi tak čtyřikrát intenzivněji, než tomu je třeba u současné Octavie RS. Mimochodem za perfektními jízdními vlastnostmi stojí i nízká hmotnost. Vůz totiž váží pouze 800 kg.

_DSC0548.jpg_DSC0550.jpg
Závodní interiér obsahuje jen nutné vybavení a perfektní sedačky Recaro. Ten blinkr na palubce upozorňuje na nedostatečný tlak oleje

Škoda Octavia Combi (1968)

Když se dnes řekne Škoda, automaticky se většině lidí vybaví modely Fabia nebo Octavia. A právě ta byla také k dispozici během Škoda Classic Experience, přičemž šlo o jediné kombi, se kterým jsme se mohli alespoň krátce svézt. Auto je to čtyřmístné a třídveřové, přičemž zadní dveře jsou dělené ve stylu například dnešního Range Roveru.

I ovládání vozu se už blíží současným automobilům, byť jen vzdáleně. Nicméně řadicí páka už je klasicky v podlaze, pod volantem máte páčku blinkrů, i když ta je zapíchnutá do palubní desky, a volant je poněkud vyosený. Opět mě baví představa, že s takovým autem někdo jezdil na dovolené, což je z dnešního pohledu naprosto nemyslitelné.

_DSC0487.jpg_DSC0493.jpg_DSC0494.jpg_DSC0497.jpg_DSC0498.jpg_DSC0501.jpg
Octavii dnes zná úplně každý, takto vypadá začátek dnes tolik oblíbeného kombíku. Mnoho „clever“ řešení tu není, ale za to je to celé hodně „simple“

Kromě toho, že se v Octavii vybila baterie, takže jsme museli pro nastartování vůz tlačit, zde číhala ještě jedna drobná zrada, a sice řazení. Na rozdíl od ostatních je řazení otočené, takže jedničku máte zcela vpravo a nahoře (tam, kde u normálních aut pětku) a dvojka je na místě dnešní šestky.

Škoda Octavia z roku 1968 používá řadový čtyřválec OHV o objemu 1221 cm3. Jeho maximum je 37,5 kW (51 k) a 88 Nm. Nejvíce se vůz umí rozjet na 115 km/h a podobně jako třeba u modelu Tudor je při řízení potřeba počítat s nemalými vůlemi. Ale dá se na to zvyknout poměrně rychle. A kdyby vás třeba zajímalo, na co je ta obruč uvnitř volantu, tak to je klakson. 

_DSC0511.jpg_DSC0513.jpg_DSC0514.jpg

 

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud