Historie Škody na vlastní kůži: Od Voiturette přes 1101 až po RS230

Škoda letos slaví 120 let od svého založení. Během jednoho dne jsme si vyzkoušeli, jak se auta v podstatě za celou tuto dobu změnila.
Seznam kapitol
  1. Začalo to v roce 1905, Laurin & Klement 110 (1926), Video
  2. Škoda Popular Monte Carlo (1937), Škoda 1101 Cabrio (1948)
  3. Škoda 1000 MB Rallye (1967), Škoda Octavia Combi (1968)
  4. Škoda 130 RS (1976), Škoda Octavia RS230, aneb zpátky do roku 2015
  5. Fotogalerie

Mladoboleslavská automobilka vznikla v roce 1895, což znamená, že letos slaví 120 let od svého založení. Na první pohled to vypadá jako hodně dlouhá doba, ale v kontextu obrovského posunu, jaký automobily nejen této značky udělaly, to zas tak moc není.

V rámci akce Škoda Classic Experience jsme mohli vyzkoušet, jak se auta postupně měnila. Akce to sice byla relativně krátká, přesto velmi zajímavá. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Tak třeba takto vypadá vývoj v praxi. Voiturette neměla žádný rychloměr, první obrázek ukazuje rychloměr z roku 1926, následuje rok 1937, 1948, 1967, 1968 a 2015

Začalo to v roce 1905

Určitě víte, že prvním automobilem, který Škoda začala vyrábět, byla Voiturette A. Stalo se tak v roce 1905, kdy se mladoboleslavská značka jmenovala ještě Laurin & Klement. Do této chvíle produkovala jízdní kola a motocykly.

Voiturette A je v podstatě kočár s motorem. Konkrétně je zde umístěný čtyřdobý vidlicový dvouválec o objemu 1005 cm3. Jeho výkon dosahoval na 5,5 kW (7 koní) a nejvyšší rychlost byla 40 km/h. Jen si to představte, vezmete sedmikoňový motůrek (s podobným výkonem dnes třeba jezdíte na motokárách) a dáte ho do relativně velkého auta. Škoda svůj první automobil vyráběla do roku 1907, přičemž vzniklo 44 exemplářů.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Takhle to všechno začalo. Výkon sedm koní, ovládání úplně jiné, než na co jsme zvyklí dnes, maximální rychlost pouhých 40 km/h...

Stroj, který vidíte na fotkách, není originál. Ten je umístěn v mladoboleslavském muzeu a rozhodně není vzhledem ke své hodnotě určen k tomu, aby se na něm vozili novináři. V roce 2010 Škoda postavila repliku, která plní různé předváděcí úkoly. Bohužel kvůli chladnému počasí se s ní na letišti v Hoškovicích svezl snad jen jeden novinář a pak Voiturette z roku 2010 vypověděla službu.

Retro | Fascinace | Off-roady | Land Rover

Unikátní předchůdce Range Roveru Evoque Cabrio míří do aukce

Přesto je velmi zajímavé si tento vůz alespoň zblízka prohlédnout. Volant na druhé straně, symbolické sedadlo, symbolická světla, pouze dva pedály, různé páky a tak dále. Z dnešního pohledu je snad až trochu komické, že tomuto stroji někdo někdy říkal automobil a majitelé s ním také někam cestovali. Nicméně vývoj šel velmi rychle kupředu.

Laurin & Klement 110 (1926)

Nejstarším automobilem, se kterým jsme mohli vyrazit do běžného provozu (Voiturette měla jezdit pouze na letišti), byl Laurin & Klement 110 z roku 1926. Pouhých dvacet let stačilo Škodě k tomu, aby stvořila stroj, který už z dnešního pohledu připomíná auto mnohem více a který už dostal také několik moderních prvků. I celkový počet vyrobených kusů se výrazně zvedl.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Už skok do roku 1926 je dost výrazný. Místo kočáru Škoda vyrábí pohodlný automobil, který má třeba elektromagnetickou šipku nahrazující blinkr nebo ukazatel teploty chladící kapaliny. Ten je umístěn přímo nad chladičem

Laurin & Klement 110 je automobil pracující s řadovým čtyřválcem o objemu 1791 cm3. Výkon motoru narostl na 18,4 kW (25 koní) a vůz byl schopen maximální rychlosti 80 km/h. Na rozdíl od Voiturette, která má třístupňovou převodovku, je zde čtyřstupňová manuální převodovka. Kromě verze s plátěnou střechou, která se dostavila na škodováckou akci, se vyráběla i další provedení. Třeba limuzína, coupé, valník, sanitka nebo pohřební vůz.

Když v roce 1929 výroba tohoto modelu končila, nebylo daleko k dosažení tří tisíc vyrobených exemplářů a hlavně se na kapotě už objevil okřídlený šíp, který známe z automobilů Škoda dnes. Náš vůz z roku 1926 je posledním typem vyráběným čistě jako Laurin & Klement.

Retro | Zajímavosti | Fascinace | Užitková auta | Nákladní auta

Galerie: Kolos, Fňukna, Vejtřaska aneb nákladní legendy z dob ČSSR

Laurin & Klement 110 je luxusní automobil, který sice nejezdí moc rychle, ale jízda s ním je opravdový zážitek. Protože ale tento vůz nebylo možné přímo řídit, musel jsem se odstěhovat do druhé řady na měkkou pohovku bez jakéhokoliv bočního vedení. Místa všude kolem je tolik, že i nejnovější Superb může závidět, jen absence bočních oken není při okolní teplotě 8 °C úplně ideální.

Zajímavější ale je, že tento vůz už má některé moderní prvky. Třeba ruční plyn, řekněme takový prehistorický tempomat, spínací skříňku s klíčem, který svou velikostí připomíná klíč od nějaké katedrály, a je zde třeba i blinkr. Elektromagneticky se má otáčet oranžová šipka. Během naší jízdy na ní ale byla moc velká zima, takže se otáčela jen velmi ztuha. Když má šipka ukazovat vlevo, musíte páčku, která je mimochodem úplně na druhé straně palubní desky, přitáhnout k sobě, takže doprava. A je tu ještě jedna zajímavá věc. Řidič může sledovat i teplotu chladící kapaliny. Ukazatel ovšem není na palubní desce, ale úplně vpředu přímo nad chladičem. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Začalo to v roce 1905, Laurin & Klement 110 (1926), Video
  2. Škoda Popular Monte Carlo (1937), Škoda 1101 Cabrio (1948)
  3. Škoda 1000 MB Rallye (1967), Škoda Octavia Combi (1968)
  4. Škoda 130 RS (1976), Škoda Octavia RS230, aneb zpátky do roku 2015
  5. Fotogalerie
Škoda Octavia 2
Rok výroby: 2010
Stav: 136 452 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2004
Stav: 167 231 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Superb 2.5
Rok výroby: 2004
Stav: 190 869 km
Cena: 75 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 63 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků