41
Fotogalerie

Harley-Davidson: jízda napříč Moravou aneb Automobilista za řidítky

Táhnou vás motocykly, ale v posledních letech jezdíte už jen autem? Zkuste se nechat přemluvit vábením pocitů bezstarostné jízdy a vyhoupněte se do sedla. Já jsem to udělal a stálo to zato…

Kapitoly článku:


Velká výzva

V rámci letošního kalendáře propagačních akcí českého zastoupení značky Harley-Davidson jsme měli možnost vyzkoušet na 300 km dlouhé vyjížďce nejnovější motocykly legendární továrny z Milwaukee. Stalo se tak v souvislosti s programem Demotruck Experience Harley-Davidson 2012, jehož součástí byla také cesta novinářů s názvem Harley-Davidson Media Ride. Do České republiky dovezl britský „Demotruck“ na dvě desítky nových motocyklů Harley-Davidson modelového roku 2012.

P1090988.JPGP1090990.JPGP1090993.JPG
Stroje seřazené před ostravským dealerstvím Harley-Davidson

Demotruck nabídnul zájemcům o motocykly značky Harley-Davidson jedinečnou příležitost seznámit se s širokou škálou nabízených modelů během krátkého času, neboť tolik strojů „na značkách“ nemají ani všichni čeští prodejci dohromady. Této příležitosti mohli využít zaregistrovaní milovníci jízdy jednou stopu, ale dostalo se také na nás.

P1090995.JPG_DSC0544.jpg_DSC0531.jpg
Klid před bouří...

Ve středu 16. května tak vyrazilo 19 motocyklů značky Harley-Davidson sedlaných českými novináři na cestu Moravou od severu na jih. Pro většinu z nás to bylo zahájení motorkářské sezóny a docela dlouhá trasa v kombinaci s nepříliš příznivým počasím se záhy proměnila v křest ohněm.

Hned na začátku musím předeslat, že pozvání jsem přijal s potěšením a jako výzvu. Přiznám se totiž, že s motocykly (zvláště pak takto velkými a silnými) z poslední doby mnoho zkušeností nemám. Již cestou do ostravského dealerství Harley-Davidson v ulici U Stadionu, kde naše jízda startovala, jsem byl tedy pln rozporuplných pocitů.

Jde do tuhého

Na jedné straně jsem se jakožto zaslepený milovník rychlých kol a spáleného benzínu nesmírně těšil, na straně druhé jsem měl obavu z toho, že až ty nablýskané, impozantní mašiny spatřím, podlomí se mi kolena. A musím dodat, že všechny mé obavy se beze zbytku naplnily.

_DSC0542.jpg_DSC0548.jpg_DSC0555.jpg
Rozprava před startem

Před ostravským zastoupením značky Harley-Davidson, mimochodem jedním z nejmodernějších dealerství H-D v Evropě, na nás čekaly dvě desítky pekelných bestií. A při pohledu na ně mi došlo, jak rozmanitá nabídka klasických chopperů může být. Uvítal nás šéf pobočky Ross Chambers, jehož milý úsměv částečně rozptýlil obavy z počasí, jež jinak nevěstilo nic dobrého.

_DSC0756.jpg_DSC0762.jpg_DSC0766.jpg
A do sedel!

Po krátké rozpravě a rozdání map jsme se vydali ke strojům, přičemž já jsem se ujal matově černého modelu Harley-Davidson Fat Boy Special z řady Softail. Žádné ochranné štítky, žádné brašny, žádná dodatečná světélka, pouze nízká stavba a působivá sedmnáctipalcové disková kola z hliníku. Hnán přesvědčením, že jízda na motocyklu se nezapomíná, jsem se odhodlal nastartovat a spolu s ostatními vyrazit do provozu.

A naštěstí se mi to po pár metrech potvrdilo. Pravdou je, že vzduchem chlazený vidlicový dvouválec s objemem takřka 1,7 l dosahuje mohutného točivého momentu 132 Nm při 3 250 ot./min., takže vůbec nevadilo, že jsem zprvu volil rychlostní stupně (je jich šest) nepříliš šikovně, tato mašina totiž skousne cokoli. 

Pro motocyklistu běžné, pro automobilistu zajímavé

Ovládání takového stroje příjemně překvapí jednoduchostí a přehledností. Na řidítkách vlevo spojka, vpravo přední brzda, dále pak přepínače blinkrů, vnějšího osvětlení, startéru a „chcípáku“. Na nádrži pak mezi palivoměrem a neuzamykatelným víčkem pro tankování jednoduchý otočný přepínač zapalování a klasický tachometr.

P1090996.JPGP1090998.JPGP1090999.JPG
Harley-Davidson Fat Boy Special, za jehož řidítky jsem cestu začínal

Zdvojené cejchování nese údaje v mílích i kilometrech v hodině, ale když vezmete za plyn, na stupnici se stejně dívat nebudete, ale s ohledem na bezpečnost provozu se spíše věnujete dopravní situaci. Ve spodní části tachometru se nachází malý displej palubního počítače, který kromě počítadel ujeté vzdálenosti umí zobrazovat také aktuální otáčky motoru a zařazený rychlostní stupeň.

V pásu nad přepínačem zapalování jsou decentně skryty kontrolky tlaku oleje, zařazeného neutrálu, dálkových světel a blinkrů. Jsou však dosti nízko a zcela mimo řidičovo zorné pole, což vadí zvláště u blinkrů, které mají u nových strojů Harley-Davidson samočinné vracení. Zapínají se namačkávacími tlačítky pod každou z rukojetí řidítek a jejich vypínání nelze považovat za zcela spolehlivé.

Někdy tedy na výjezdu ze zatáčky zjistíte, že neblikáte, jindy si na rovině naopak všimnete, že blikáte zbytečně. Kdyby alespoň ty kontrolky byly o něco výše! Ale nevadí. Jinak je posaz na Fat Boyi Special (oproti standardní verzi Fat Boy má především o 20 mm nižší sedlo a o 5 mm menší světlost, jež nepatrně omezuje možnosti náklonu v zatáčce) pohodlný a cítíte se na něm jako Arnold Schwarzenegger v Terminatoru 2.

P1090997.JPG_DSC0801.jpg
Fat Boy Special je impozantním, přesto však jednoduše působícím strojem v klidu i při jízdě

Doporučujeme

Články odjinud