Goodyear: samodofukovací pneumatiky i pro náklaďáky

Podívejte se, jak relativně jednoduše vypadá konstrukce pneumatiky schopné samočinně doplňovat potřebný tlak.

Nesprávně nahuštěná pneumatika se rychleji opotřebovává a vůz s ní má zvýšenou spotřebu a zhoršené jízdní vlastnosti. To jsou známé pravdy, přesto však podle tvrzení společnosti Goodyear většina motoristů tlak v pneumatikách svých vozů kontroluje v průměru jen jednou ročně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nové pneumatiky Goodyear jsou schopny samočinně doplňovat tlak

Částečným řešením mohou být systémy TPMS schopné na případný pokles tlaku v pneumatice řidiče upozornit, ale zvláště soustavy některých výrobců nepracují zrovna spolehlivě. Řešením dohledné budoucnosti by mohly být pneumatiky, jež si svůj tlak budou hlídat a v případě potřeby se přifouknou. Zcela bez vědomí řidiče a bez nutnosti instalace žádných kompresorů.

Zajímavosti | Technika | Pneumatiky

Bezvzduchové pneumatiky. Budoucnost?

U Goodyearu tomuto systému říkají AMT (Air Maintenance Technology) a jeho fungování je poměrně prosté. Nejdůležitějším prvkem je hadice o průměru nápojového brčka, která je vsazena na vnitřní hraně pneumatiky u vnějšího okraje pláště. Na protilehlých částech této hadice se nachází dvojice ventilů, z nichž jeden ústí do vnějšího prostředí a druhý do nitra kola.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový systém nese označení AMT (Air Maintenance Technology)

Pokud dojde k poklesu tlaku pod stanovenou hladinu, dává regulátor pokyny ventilům k otevírání a zavírání. Deformací spodní části hadice vlivem hmotnosti auta se pak tvoří vzduchová bublina, jež putuje do pneumatiky a postupně zvyšuje její tlak až na požadovanou úroveň. Na systému AMT firma Goodyear pracuje již od roku 2009 a na počátku příštího roku mají být zahájeny jízdní zkoušky také pneumatik AMT pro užitková vozidla.

Technika | Design | Pneumatiky

Bridgestone již brzy nabídne barevné pneumatiky

Právě u nich bude zřejmě využití předností AMT nejvýznamnější, už jen z toho důvodu, že užitková vozidla mívají zpravidla podstatně vyšší roční kilometrové nájezdy než osobní vozy. Navíc údajně snesou i protektorování, což je pro provozovatele nákladních aut důležitou informací.

Soustava AMT od Goodyearu jistě není jedinou zajímavou inovací konvenční pneumatiky, ale určitě patří k těm, jež by se mohly v dohledné době rozšířit.

Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků