GM: vyrobeno 100 milionů osmiválců „small block“

General Motors právě překonal 100 milionů ve výrobě klasické jednotky V8. Tradice pokračuje čtvrtou generací, jež dává až 638 koní.
Seznam kapitol
  1. GM 100 mil. small block
  2. Fotogalerie

„Small block“ je bezpochyby jedním z nejslavnějších motorů v dějinách automobilu. Jeho historie se začala psát v roce 1955 a v  současné, čtvrté generaci celková produkce překročila hranici 100 milionů. Do tohoto počtu General Motors počítá také jednotku V6 4,3 l, jež byla z osmiválce Small block přímo odvozena a montovala se do některých pick-upů a dodávek značek Chevrolet a GMC.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Historie motorů GM V8 "small block" se začala psát v roce 1955

Během bezmála šesti dekád se osmiválce small block dostaly do širokého spektra modelů různých značek, dnes je najdeme nejen v amerických vozech Chevrolet, GMC nebo Cadillac, ale také v britských Vauxhallech či australských Holdenech. Používale se nejen v autech a užitkových vozidlech, ale také v průmyslu a lodích.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
LS9: nejvýkonnější small block všech dob (Corvette ZR1)

Stávající čtvrtá generace disponuje hliníkovou stavbou bloku i hlav válců a v některých verzích je opatřena řadou moderních soustav včetně přeplňování nebo odpojování poloviny válců při částečném zatížení. Jistě nejde o nejmodernější pohonnou jednotku současnosti, přesto však nabízí prvotřídní výkony, ale také slušnou spotřebu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Sedmilitrový small block ve verzi LS7 pro Corvette Z06 (2006)

A k tomu GM vypracoval krátkou statistiku, v níž porovnává průměrnou spotřebu současného kupé Chevrolet Corvette s motorem LS3 Gen-IV o výkonu 430 koní (316 kW) v dálničním režimu s některými vozy konkurenčních značek (viz box). Tato Corvette přitom zrychlí z klidu na 100 km/h zhruba za 4 s, dosáhne rychlosti 290 km/h a vykáže průměrnou spotřebu 9,05 l/100 km.

Americká auta | Chevrolet

Chevrolet Corvette ZR1: zrozen pro rychlost

SPOTŘEBA

Chevrolet Corvette LS3 V8: 9,05 l/100 km

Subaru Legacy V6: 9,41 l/100 km
Toyota Sienna (MPV) R4: 9,80 l/100 km
Nissan GT-R V6 Turbo: 10,23 l/100 km
BMW 650i Coupe V8 Turbo: 10,23 l/100 km
Audi R8 V8: 11,20 l/100 km

Dosud nejsilnější verzí osmiválce small block je provedení LS9 instalované do modelu Chevrolet Corvette ZR1. Z objemu 6,2 l dosahuje díky přeplňování kompresorem výkonu 638 koní (476 kW), takže jde zároveň o vůbec nejvýkonnější motor, jaký se dosud v nějakém velkosériovém voze koncernu General Motors objevil. LS9 je vyráběn s vysokým podílem ruční práce.

Zároveň pánové z GM oznámili, že dokončují přípravy páté generace jednotky small block (Gen-V), jež se má i díky použití přímého vstřikování vyznačovat citelně sníženou spotřebou paliva.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Výroba pohonné jednotky LS9 pro Corvette ZR1 probíhá s velkým podílem ruční práce

Podrobností k ní zatím mnoho nemáme, kromě ujištění, že rozteč válců bude zachována na 4,4 palců, hodnotě typické pro small block od jeho premiéry v roce 1955. Investice do vývoje a příprav pro zahájení výroby osmiválce Gen-V již překročily miliardu dolarů. 
 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. GM 100 mil. small block
  2. Fotogalerie
Audi A6 1.968
Rok výroby: 2011
Stav: 139 923 km
Cena: 280 000 Kč
Audi A6 2.993
Rok výroby: 2006
Stav: 201 996 km
Cena: 159 000 Kč
Audi Q5 1.968
Rok výroby: 2009
Stav: 88 343 km
Cena: 419 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 19 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků