GM EN-V: ekodvoukolák budoucnosti

Na Světové výstavě v Šanghaji se představí dvoumístné, dvoukolé ekovozítko EN-V. Je to obraz budoucnosti, či rána do prázdna?

EN-V je výsledkem spolupráce koncernu General Motors a čínské automobilky Shanghai Automotive Industry Corp. a na Výstavě má být uvedeno hned ve třech verzích připravených v rámci konceptu „urban mobility“.

Ve všech případech jde o velmi malá, dvoumístná a dvoukolá vozítka, jež mají sloužit k přepravě v přeplněných ulicích světových velkoměst. A konstruktéři „trojjediného“ stroje EN-V nemohli místo jeho premiéry zvolit lépe, neboť Šanghaj disponuje největším počtem obyvatel žijících přímo v centru města na celém světě. A když se 20 milionů lidí začne po ránu hemžit směrem k zaměstnání či lékaři, provoz pochopitelně kolabuje. Model EN-V se představí 1. května v pavilonu SAIC-GM a má naznačit, jakým způsobem bude možno dopravní problémy tohoto velkoměsta v budoucnosti řešit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vozítko EN-V (Electric Networked-Vehicle) však není učeno výhradně k provozu v čínských městech, podobné potíže totiž v dohledné době čekají na většinu světových metropolí. Zmíněné koncerny, ale kromě nich i Segway, proto připravují řešení, podle výzkumů by totiž v roce 2030 mělo žít 60 % světové populace právě v městech. Díky vestavěné navigační soustavě GPS a komunikačnímu rozhraní pro vyhodnocování kontaktů mezi jednotlivými vozidly má být stroj EN-V schopen samočinně vyhledávat provozně ideální trasy směřující k dosažení předem vytyčeného cíle, kamery a čidla navíc mají reagovat na aktuální dopravní situaci a předcházet případným nehodám.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V každém z obou kol se nachází elektromotor poháněný z li-ionových akumulátorů, jež mají nabídnout akční radius až 40 km. Pro dobíjení baterií lze využívat běžné domácí elektrické zásuvky, ovšem doba k tomu potřebná zatím nebyla zveřejněna. Pro výrobu bylo v rozsáhlé míře použito lehkých materiálů od uhlíkových kompozitů po Lexan, což pomohlo udržet pohotovostní hmotnost těsně pod hranicí 500 kg. Typ EN-V svojí koncepcí navazuje na studii Personal Urban Mobility and Accessibility značky Segway, jež se světu představila vloni v dubnu. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
GM EN-V

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

dnes | Radek Pecák | 18 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků