GM EN-V: ekodvoukolák budoucnosti

Na Světové výstavě v Šanghaji se představí dvoumístné, dvoukolé ekovozítko EN-V. Je to obraz budoucnosti, či rána do prázdna?

EN-V je výsledkem spolupráce koncernu General Motors a čínské automobilky Shanghai Automotive Industry Corp. a na Výstavě má být uvedeno hned ve třech verzích připravených v rámci konceptu „urban mobility“.

Ve všech případech jde o velmi malá, dvoumístná a dvoukolá vozítka, jež mají sloužit k přepravě v přeplněných ulicích světových velkoměst. A konstruktéři „trojjediného“ stroje EN-V nemohli místo jeho premiéry zvolit lépe, neboť Šanghaj disponuje největším počtem obyvatel žijících přímo v centru města na celém světě. A když se 20 milionů lidí začne po ránu hemžit směrem k zaměstnání či lékaři, provoz pochopitelně kolabuje. Model EN-V se představí 1. května v pavilonu SAIC-GM a má naznačit, jakým způsobem bude možno dopravní problémy tohoto velkoměsta v budoucnosti řešit.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vozítko EN-V (Electric Networked-Vehicle) však není učeno výhradně k provozu v čínských městech, podobné potíže totiž v dohledné době čekají na většinu světových metropolí. Zmíněné koncerny, ale kromě nich i Segway, proto připravují řešení, podle výzkumů by totiž v roce 2030 mělo žít 60 % světové populace právě v městech. Díky vestavěné navigační soustavě GPS a komunikačnímu rozhraní pro vyhodnocování kontaktů mezi jednotlivými vozidly má být stroj EN-V schopen samočinně vyhledávat provozně ideální trasy směřující k dosažení předem vytyčeného cíle, kamery a čidla navíc mají reagovat na aktuální dopravní situaci a předcházet případným nehodám.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

V každém z obou kol se nachází elektromotor poháněný z li-ionových akumulátorů, jež mají nabídnout akční radius až 40 km. Pro dobíjení baterií lze využívat běžné domácí elektrické zásuvky, ovšem doba k tomu potřebná zatím nebyla zveřejněna. Pro výrobu bylo v rozsáhlé míře použito lehkých materiálů od uhlíkových kompozitů po Lexan, což pomohlo udržet pohotovostní hmotnost těsně pod hranicí 500 kg. Typ EN-V svojí koncepcí navazuje na studii Personal Urban Mobility and Accessibility značky Segway, jež se světu představila vloni v dubnu. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
GM EN-V

Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků