15
Fotogalerie

Giugiaro Nimir: sportovní superhybrid je venku

Hybridní pohon je kompromisem. Pro Giugiara však nikoli, jeho Nimir udělá 200 km/h za 10 s a dokáže ujet 100 km i za 2 litry benzinu.

Giugiaro se rozhodl postavit prototyp supersportovního vozu, který by se stal dosud nejrychlejším autem s hybridním pohonem a zaměřil se výhradně na dynamické vlastnosti a potěšení z jízdy. Výsledkem jeho snah je studie Nimir, kterou přislíbil prezentovat letos v Ženevě, o čemž jsme vás informovali na tomto místě, a svůj slib také splnil. Nimir na první pohled vypadá jako čistý supersport, v zavazadelníku navíc skýtá praktické místo pro kufry či golfové hole. Po zveřejnění oficiálních snímků, jež vám nyní nabízíme k nahlédnutí, je jasné, že se tvůrce nechal inspirovat svojí studií Quaranta, jíž se v Ženevě blýsknul vloni.

Uvolnění informačního embarga potvrdilo doměnku, že se do pohonného ústrojí zapojí Wankelův motor, tedy spalovací agregát s rotačním pístem a zdvihovým objemem jen 814 ccm. Prototyp Quaranta (popis naleznete na tomto místě), rovněž osazený hybridním ústrojím, přitom využíval vidlicový šestiválec s objemem 3,3 l, který dával s pomocí dvou elektromotorů nejvyšší výkon 268 koní a točivý moment až 288 Nm. Nimira je však naladěna na plných 400 koní, které umožní vozu zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,5 a z 0 na 200 km/h za 10,4 s. Podobných hodnot přitom dosahuje současný Viper, takže s tvrzením, že bude Nimir nejrychlejším hybridem světa, to Giugiaro evidentně příliš „nepřepálil“. Nejvyšší rychlost by měla činit 300 km/h.

Wankelův motor vykazuje v porovnání s běžným spalovacím motorem několik specifických vlastností: na jednotku objemu dává vysoký výkon, na druhou stranu spotřebuje neúměrné množství paliva. Překrývání komor během cyklů mělo navíc dříve za následek nepřesné oddělení výbušné směsi od výfukových plynů, což vedlo také ke špatným emisním hodnotám a bylo vyřešeno teprve pomocí moderních technologií včetně vstřikování paliva. V případě Nimiru se dokonce zvažuje varianta tzv. „plug-in“ hybridu bez přímé vazby spalovacího motoru na kola, který využívá třeba Chevrolet Volt. V tom případě by měl vůz elektromotory v nábojích všech kol. I přes jisté nectnosti Wankelova motoru se má kombinovaná spotřeba tohoto superauta pohybovat okolo neuvěřitelných 2,0 l/100 km, přičemž slavné emise CO2 by měla být 50 g/km, což je zhruba poloviční hodnota v porovnání s aktuální generací Toyoty Prius.  

Giugiaro Nimir je jistě impozantním strojem, ale o svůj titul nejrychlejšího hybridu by mohl záhy přijít. Infiniti totiž tvrdí, že jeho nový hybridní koncept Essence (naše představení najdete zde) dává dokonce 592 koní! Giugiaro si však zřejmě zachová ideální poměr mezi výkonností a spotřebou, protože Essence těží z vidlicového šestválce s objemem 3,7 l a dvojitým přeplňováním, který bude asi jen stěží hospodárnější než Nimir... 

Giugiaro Nimir 01.jpg Giugiaro Nimir 02.jpg Giugiaro Nimir 03.jpg
Giugiaro Nimir 04.jpg Giugiaro Nimir 05.jpg Giugiaro Nimir 06.jpg
Giugiaro Nimir 07.jpg Giugiaro Nimir 08.jpg Giugiaro Nimir 09.jpg
Giugiaro Nimir 10.jpg Giugiaro Nimir 11.jpg Giugiaro Nimir 12.jpg
Giugiaro Nimir 13.jpg Giugiaro Nimir 14.jpg Giugiaro Nimir 15.jpg
Giugiaro Nimir

Doporučujeme

Články odjinud