General Motors zavede středový airbag

Pokud byste již nevěděli, kam by výrobci měli „zašít“ další airbag, GM má řešení: dají jej mezi přední sedadla (+ video)

Ochranné vzduchové vaky, pro něž se vžilo nepříliš české, ale o to stručnější pojmenování airbagy, nás ve větší míře provázejí již od poloviny devadesátých let a letos slaví své třicáté výročí. Zprvu se nacházely především ve volantu a v palubní desce před spolujezdcem, aby je záhy doplnily vaky v okrajích opěradel nebo ve dveřích. Další ochranu před bočním nárazem znamenaly okenní airbagy záclonového typu, přičemž u většiny moderních vozů dnes číhá vak před koleny řidiče, aby je ochránil před poraněním od spodní části palubní desky. Ale tím to nekončí.

Klepněte pro větší obrázek

Teprve předloni například automobilka Ford oznámila, že do svých vybraných modelů začne brzy instalovat také bezpečnostní pásy s vestavěnými airbagy. V tažení vzduchových polštářů nyní dále pokračuje americký koncern General Motors, který představuje další airbag mezi předními sedadly. Nafukuje se z vnitřní strany řidičova opěradla a jeho cílem je pokud možno udržet tělo řidiče na svém místě i při bočním nárazu z levé strany, resp. zabránit jeho kolizi se spolujezdcem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Novinka se má stát v modelovém roce 2013 standardní výbavou amerických modelů Chevrolet Traverse, GMC Acadia nebo Buick Enclave, vybavených sedadly s elektrickým ovládáním. Představitelé koncernu GM prý na základě výzkumu výsledků bezpečnostního úřadu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) zjistili, že v letech 2004 až 2009 skončilo 11 % všech bočních střetů upoutaných řidičů, což by měl právě nový airbag omezit. General Motors tuto součást vyvíjel po tři roky ve spolupráci s dodavatelem dílů firmou Takata.

Klepněte pro větší obrázek

 

Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 124 553 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2006
Stav: 149 544 km
Cena: 65 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků