General Motors zavede středový airbag

Pokud byste již nevěděli, kam by výrobci měli „zašít“ další airbag, GM má řešení: dají jej mezi přední sedadla (+ video)

Ochranné vzduchové vaky, pro něž se vžilo nepříliš české, ale o to stručnější pojmenování airbagy, nás ve větší míře provázejí již od poloviny devadesátých let a letos slaví své třicáté výročí. Zprvu se nacházely především ve volantu a v palubní desce před spolujezdcem, aby je záhy doplnily vaky v okrajích opěradel nebo ve dveřích. Další ochranu před bočním nárazem znamenaly okenní airbagy záclonového typu, přičemž u většiny moderních vozů dnes číhá vak před koleny řidiče, aby je ochránil před poraněním od spodní části palubní desky. Ale tím to nekončí.

Klepněte pro větší obrázek

Teprve předloni například automobilka Ford oznámila, že do svých vybraných modelů začne brzy instalovat také bezpečnostní pásy s vestavěnými airbagy. V tažení vzduchových polštářů nyní dále pokračuje americký koncern General Motors, který představuje další airbag mezi předními sedadly. Nafukuje se z vnitřní strany řidičova opěradla a jeho cílem je pokud možno udržet tělo řidiče na svém místě i při bočním nárazu z levé strany, resp. zabránit jeho kolizi se spolujezdcem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Novinka se má stát v modelovém roce 2013 standardní výbavou amerických modelů Chevrolet Traverse, GMC Acadia nebo Buick Enclave, vybavených sedadly s elektrickým ovládáním. Představitelé koncernu GM prý na základě výzkumu výsledků bezpečnostního úřadu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) zjistili, že v letech 2004 až 2009 skončilo 11 % všech bočních střetů upoutaných řidičů, což by měl právě nový airbag omezit. General Motors tuto součást vyvíjel po tři roky ve spolupráci s dodavatelem dílů firmou Takata.

Klepněte pro větší obrázek

 

Ford Mondeo 1.8
Rok výroby: 2005
Stav: 125 423 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 0
Rok výroby: 2006
Stav: 149 544 km
Cena: 65 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků