General Motors si Opel nakonec ponechá

Všechno je jinak, americký vlastník evropské automobilky Opel/Vauxhall svoji osmdesátiletou akvizici prodávat nebude.

Ještě před měsícem ujišťovali zástupci amerického koncernu General Motors veřejnost, že v řádu pouhých týdnů prodají svoji evropskou divizi společnosti Magna International podporované ruskou bankou Sberbank. Od té doby se toho ale mnoho nezměnilo, na průtazích se podílely i procesy regulačních úřadů EU. Včera pak General Motors šokoval prohlášením, že si Opel včetně britské filiálky Vauxhall nechá. Fritz Henderson, šéf GM, rozhodnutí odůvodnil takto: „Toto opatření se nám zdá jako systémovější a méně nákladné s ohledem na budoucnost značek Opel a Vauxhall.“ Dodal, že celý proces byl dosti „vyčerpávající“ pro všechny zúčastněné strany a nad zmarem tohoto procesu nevyjádřil žádné politování. 

Tento závěr se setkal s rozhořčenou reakcí německé vlády. Není divu, v poslední době do Opelu nasypala několik miliard Eur, aby byla společnost životaschopnější a lépe prodejná. General Motors argumentuje své rozhodnutí i tím, že se údajně trh v Evropě stabilizuje a ekonomická situace Opelu se lepší, což ale není nikterak jasné, neboť Opely se nyní prodávají na hranici rentability a takříkajíc jen za „čárky“. Opelu chybí provozní kapitál a na plánovanou restrukturalizaci by měly v brzké době padnout nějaké 3 miliardy Eur. Americká administrativa přitom zakázala ze svých půjček koncernu GM sanovat akvizice mimo USA, takže není vůbec jasné, odkud má Opel tyto peníze vzít. Nemluvě o tom, že německá vláda bude nyní zřejmě žádat o vrácení alespoň 1,5 miliardy Eur, což dohromady činí 4,5 miliardy Eur. Jediným, kdo tak může pomoci s pokrokem v otázce restrukturalizace, bude podle všeho zřejmě každý z nás „evropských” daňových poplatníků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Opel Insignia

Na první pohled se může zdát, že jde ze strany GM o podraz. Ale na druhou stranu se jejím manažerům není co divit, protože tahanice s evropskými regulačními úřady nejsou jistě ničím příjemným. Na konci října John Smith, viceprezident GM pro plánování, prohlásil: „Minulý týden se vedení evropského úřadu pro hospodářskou soutěž vyjádřilo tak, že zvažuje přehodnocení pravidel vládních subvencí pro všechny subjekty usilující o nákup Opelu, což nyní může zásadně promluvit do procesu výběru.“ Původnímu záměru se však i přesto podařilo vtisknout dosti ostré kontury, 35 % Opelu si mělo ponechat GM, 10 % bylo připraveno pro zaměstnance Opelu a zbývající podíl 55 % měl přejít do rukou uskupení Magna - Sberbank.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Buick Regal

Skutečné důvody pro zastavení prodeje Opelu však budou zřejmě zcela jiné. General Motors totiž v současném stavu amerického trhu počítá s rozsáhlejším využitím modifikovaných Opelů pro místní podmínky. Za příklad poslouží nová Astra, jež by se měla v USA prodávat jako Saturn, nebo Buick Regal vyšlechtěný z úspěšné Insignie.

Opel Insignia 2
Rok výroby: 2009
Stav: 144 824 km
Cena: 160 000 Kč
Opel Astra 1.9
Rok výroby: 2005
Stav: 142 251 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Astra 1.6
Rok výroby: 2000
Stav: 166 254 km
Cena: 25 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek