General Motors si Opel nakonec ponechá

Všechno je jinak, americký vlastník evropské automobilky Opel/Vauxhall svoji osmdesátiletou akvizici prodávat nebude.

Ještě před měsícem ujišťovali zástupci amerického koncernu General Motors veřejnost, že v řádu pouhých týdnů prodají svoji evropskou divizi společnosti Magna International podporované ruskou bankou Sberbank. Od té doby se toho ale mnoho nezměnilo, na průtazích se podílely i procesy regulačních úřadů EU. Včera pak General Motors šokoval prohlášením, že si Opel včetně britské filiálky Vauxhall nechá. Fritz Henderson, šéf GM, rozhodnutí odůvodnil takto: „Toto opatření se nám zdá jako systémovější a méně nákladné s ohledem na budoucnost značek Opel a Vauxhall.“ Dodal, že celý proces byl dosti „vyčerpávající“ pro všechny zúčastněné strany a nad zmarem tohoto procesu nevyjádřil žádné politování. 

Tento závěr se setkal s rozhořčenou reakcí německé vlády. Není divu, v poslední době do Opelu nasypala několik miliard Eur, aby byla společnost životaschopnější a lépe prodejná. General Motors argumentuje své rozhodnutí i tím, že se údajně trh v Evropě stabilizuje a ekonomická situace Opelu se lepší, což ale není nikterak jasné, neboť Opely se nyní prodávají na hranici rentability a takříkajíc jen za „čárky“. Opelu chybí provozní kapitál a na plánovanou restrukturalizaci by měly v brzké době padnout nějaké 3 miliardy Eur. Americká administrativa přitom zakázala ze svých půjček koncernu GM sanovat akvizice mimo USA, takže není vůbec jasné, odkud má Opel tyto peníze vzít. Nemluvě o tom, že německá vláda bude nyní zřejmě žádat o vrácení alespoň 1,5 miliardy Eur, což dohromady činí 4,5 miliardy Eur. Jediným, kdo tak může pomoci s pokrokem v otázce restrukturalizace, bude podle všeho zřejmě každý z nás „evropských” daňových poplatníků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Opel Insignia

Na první pohled se může zdát, že jde ze strany GM o podraz. Ale na druhou stranu se jejím manažerům není co divit, protože tahanice s evropskými regulačními úřady nejsou jistě ničím příjemným. Na konci října John Smith, viceprezident GM pro plánování, prohlásil: „Minulý týden se vedení evropského úřadu pro hospodářskou soutěž vyjádřilo tak, že zvažuje přehodnocení pravidel vládních subvencí pro všechny subjekty usilující o nákup Opelu, což nyní může zásadně promluvit do procesu výběru.“ Původnímu záměru se však i přesto podařilo vtisknout dosti ostré kontury, 35 % Opelu si mělo ponechat GM, 10 % bylo připraveno pro zaměstnance Opelu a zbývající podíl 55 % měl přejít do rukou uskupení Magna - Sberbank.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Buick Regal

Skutečné důvody pro zastavení prodeje Opelu však budou zřejmě zcela jiné. General Motors totiž v současném stavu amerického trhu počítá s rozsáhlejším využitím modifikovaných Opelů pro místní podmínky. Za příklad poslouží nová Astra, jež by se měla v USA prodávat jako Saturn, nebo Buick Regal vyšlechtěný z úspěšné Insignie.

Opel Astra 1.6
Rok výroby: 2000
Stav: 166 254 km
Cena: 25 000 Kč
Opel Movano 2.8
Rok výroby: 2001
Stav: 212 639 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Corsa 1.248
Rok výroby: 2007
Stav: 146 051 km
Cena: 57 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 62 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků