General Motors si Opel nakonec ponechá

Všechno je jinak, americký vlastník evropské automobilky Opel/Vauxhall svoji osmdesátiletou akvizici prodávat nebude.

Ještě před měsícem ujišťovali zástupci amerického koncernu General Motors veřejnost, že v řádu pouhých týdnů prodají svoji evropskou divizi společnosti Magna International podporované ruskou bankou Sberbank. Od té doby se toho ale mnoho nezměnilo, na průtazích se podílely i procesy regulačních úřadů EU. Včera pak General Motors šokoval prohlášením, že si Opel včetně britské filiálky Vauxhall nechá. Fritz Henderson, šéf GM, rozhodnutí odůvodnil takto: „Toto opatření se nám zdá jako systémovější a méně nákladné s ohledem na budoucnost značek Opel a Vauxhall.“ Dodal, že celý proces byl dosti „vyčerpávající“ pro všechny zúčastněné strany a nad zmarem tohoto procesu nevyjádřil žádné politování. 

Tento závěr se setkal s rozhořčenou reakcí německé vlády. Není divu, v poslední době do Opelu nasypala několik miliard Eur, aby byla společnost životaschopnější a lépe prodejná. General Motors argumentuje své rozhodnutí i tím, že se údajně trh v Evropě stabilizuje a ekonomická situace Opelu se lepší, což ale není nikterak jasné, neboť Opely se nyní prodávají na hranici rentability a takříkajíc jen za „čárky“. Opelu chybí provozní kapitál a na plánovanou restrukturalizaci by měly v brzké době padnout nějaké 3 miliardy Eur. Americká administrativa přitom zakázala ze svých půjček koncernu GM sanovat akvizice mimo USA, takže není vůbec jasné, odkud má Opel tyto peníze vzít. Nemluvě o tom, že německá vláda bude nyní zřejmě žádat o vrácení alespoň 1,5 miliardy Eur, což dohromady činí 4,5 miliardy Eur. Jediným, kdo tak může pomoci s pokrokem v otázce restrukturalizace, bude podle všeho zřejmě každý z nás „evropských” daňových poplatníků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Opel Insignia

Na první pohled se může zdát, že jde ze strany GM o podraz. Ale na druhou stranu se jejím manažerům není co divit, protože tahanice s evropskými regulačními úřady nejsou jistě ničím příjemným. Na konci října John Smith, viceprezident GM pro plánování, prohlásil: „Minulý týden se vedení evropského úřadu pro hospodářskou soutěž vyjádřilo tak, že zvažuje přehodnocení pravidel vládních subvencí pro všechny subjekty usilující o nákup Opelu, což nyní může zásadně promluvit do procesu výběru.“ Původnímu záměru se však i přesto podařilo vtisknout dosti ostré kontury, 35 % Opelu si mělo ponechat GM, 10 % bylo připraveno pro zaměstnance Opelu a zbývající podíl 55 % měl přejít do rukou uskupení Magna - Sberbank.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Buick Regal

Skutečné důvody pro zastavení prodeje Opelu však budou zřejmě zcela jiné. General Motors totiž v současném stavu amerického trhu počítá s rozsáhlejším využitím modifikovaných Opelů pro místní podmínky. Za příklad poslouží nová Astra, jež by se měla v USA prodávat jako Saturn, nebo Buick Regal vyšlechtěný z úspěšné Insignie.

Opel Movano 2.8
Rok výroby: 2001
Stav: 212 639 km
Cena: 60 000 Kč
Opel Corsa 1.248
Rok výroby: 2007
Stav: 146 051 km
Cena: 57 000 Kč
Opel Astra 1.6
Rok výroby: 2008
Stav: 144 857 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků