General Motors P.U.M.A.: revoluce v městském provozu?

Projekt osobního přibližovadla Segway pokročil do další fáze. General Motors jej přestavěl na autíčko a to dokonce dvoumístné.

Dvoukolky Segway PT (Personal Transporter) s automatickým vyvažováním a stupínkem pro stojícího řidiče zaznamenaly během posledních let velké úspěchy a díky řadě prezentačních akcí vstoupily ve známost po celém světě, my jsme o nich psali třeba na tomto místě.

Společnosti Segway a General Motors nyní představily dvousedadlový elektrický vozík, který využívá podobného vyvažovacího principu. O jeho širším uplatnění lze pochybovat, ale pokud by k němu došlo, mohlo by se jednat o revoluci v provozu v hustě obydlených aglomeracích a centrech velkých měst, v nichž nyní žije polovina světové populace. Společný projekt obou zmíněných firem se jmenuje Personal Urban Mobility and Accessibility Project, zkráceně P.U.M.A. Oproti skútrům nabízí nový vozík dvě místa vedle sebe a vyznačuje se velmi kompaktními rozměry. Dalším pozoruhodným prvkem je možnost komunikace mezi vozíky tohoto typu, která bude moci předcházet dopravním nehodám a přispěje k plynulosti provozu. Projekt P.U.M.A. Se oficiálně představí tento týden v New Yorku.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dvoukolový vozík umožní rychlý, bezpečný, tichý a zcela ekologický pohyb v hustém provozu, očekává se, že by se mohl stát rovněž předmětem zájmu mladých lidí, kteří si zakládají na svém mladistvém životním stylu. Těžo říci, jestli je právě P.U.M.A. tím správným řešením, ale houstnoucí provoz a klesající možnost parkování si vážný přístup zaslouží. Vozík užívá k ovládání výhradně elektřinu, a to pro zrychlování, brzdění, zatáčení i vyvažování, díky výše zmíněné vzájemné komunikaci mezi vozíky tohoto druhu budou dokonce schopny zcela automaticky a prostorově hospodárně parkovat. Koncepce vozíku P.U.M.A. navíc umožňuje plně opustit dosud zažité představy o automobilu a pokusit se o nastolení nové kultury individuálního cestování.

Projekt P.U.M.A. využívá vestavěných akumulátorů Li-Ion, počítačem řízeným vyvažováním, elektromotory v obou kolech a specifické komunikační rozhraní. Nakolik jsou všechny uvedené systémy odzkoušeny, to je ve hvězdách, každopádně se jedná o významnou pojízdnou laboratoř nových technických postupů.

Na jedno nabití vozík v městském provozu ujede 56 km a dosáhne rychlosti 56 km/h, tedy více než dvojnásobek „maximálky“ původního Segwaye. Společnost Segway je významná vývojem svých elektrických systému a do dnešního dne vyrobila zhruba 60 000 Lithio-Iontových akumulátorů pro dopravní prostředky. General Motors pak patří k protagonistům „on-line vozidel“, když od roku 1996 provozuje v USA svůj systém OnStar, jehož předsností nyní využívá na šest milionů zákazníků. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
General Motors P.U.M.A.
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků