Geely CK1 propadlo v crash testech

Nárazový test čínského sedanu Geely CK1 dopadl opět bídně: je to čistá nula, výsledky nestačily ani na jedinou hvězdičku.

Čínským automobilkám rozhodně nechybí sebevědomí, s nímž hovoří o expanzi svých výrobků na světové trhy, ale pasivní bezpečnost řady jejich aut je stále na mizerné úrovni. Otázkou samozřejmě zůstává, jaká zpráva to vlastně je - v zajetí „bezpečnostní totality” jsme si zvykli vnímat špatné hodnocení v crash testu jako hotový horor, výsledkem ale může být také fakt, že v čínských autech se dobře jezdí, zatimco v autech tradičních značek se už jen dobře bourá. A jakkoli realitě bližší bude spíše to, že v čínských autech se špatně jezdí i bourá, pořád se jejich omezené kvality promítají alespoň do velmi nízké ceny. V Evropě si dnes opravdu levné auto koupit nemůžete, neboť trh je tak zregulovaný, že není možné na něj uvést vůz, jenž nebude vybaven řadou drahých prvků a řešení.

Ať už vnímáte současnou, především euroamerickou realitu jakkoli, produkty čínských automobilek do ní rozhodně nezapadají. Společnost Latin NCAP, jihoamerická odnož institutu EuroNCAP, nyní podrobila sedan Geely CK1 běžným nárazovým zkouškám, z nichž si tento stroj neodnesl jedinou hvězdičku. Prakticky nulový bodový zisk zrcadlí skutečnost, že ochrana cestujících je podle vyjádření Latin NCAP „špatná pro většinu částí těla“. Geely CK1 byl jedním z devíti modelů, jež asociace vybrala pro jejich popularitu na místních trzích, kromě jiného mu chyběly jakékoli airbagy.

Klepněte pro větší obrázek

Představitelé NCAP však varovali automobilku Geely před snahou zlepšit výsledky instalací nějakých dodatečných prvků: „Zástavba airbagů do tohoto auta jeho bezpečnosti nepomůže, neboť samotný skelet karoserie je velmi měkký.“ Z přiloženého snímku je dobře patrná značná deformace karoserie v oblasti střechy, dveřních sloupků i prahů. Náraz proběhl v běžné rychlosti 64 km/h, při níž u nás obvyklejší automobily obvykle nedoznají ani masivnější deformace sloupku A.

Paradoxem zůstává, že právě firma Geely koupila od Fordu značku Volvo, jejíž vozy zůstávají symbolem bezpečnosti. Má rovněž pětinový podíl v továrně LTI vyrábějící taxíky pro Londýn a ambiciózní plány na expanzi do civilizovaných zemí. Založila zde také novou značku Englon (England + London), jež má v brzké době nabídnout kompaktní osobní automobily. Evropské vozy v této sadě testů dopadly pochopitelně lépe, ale v některých případech nijak výrazně. Například Peugeot 207 bez airbagů si odváží jedinou hvězdu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Geely CK1 před... a po

Ne všechny čínské automobily však dopadají v nárazových testech tak potupně jako výše zmíněné Geely CK1. Například SUV X240 z dílen automobilky Great Wall, jež se má začít ve Velké Británii prodávat již příští rok, vloni zkoušeli v australském centru NCAP s výsledkem slušných čtyř hvězdiček. Pravdou je, že Great Wall do odolnosti modelu X240 údajně nasypal nehorázné peníze.

Zmiňme na závěr ještě třetí ambiciózní značku z Číny, a sice Brilliance. Ta vloni v dílnách ADACu skládala reparát s vylepšeným modelem BS4, nicméně výsledek byl stejný jako několik let před tím: nula hvězd… 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Brilliance BS4 v posledním testu v ADACu zrovna dobře nedopadl...  
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
... zato Great Wall X240 při zkouškách u australského NCAP uspěl 
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků