1. Hyundai Coupe se dostalo na trh v roce 1996. Karosérie kompaktního vozu měla líbivou siluetu a uhlazenou příď.

1. Hyundai Coupe se dostalo na trh v roce 1996. Karosérie kompaktního vozu měla líbivou siluetu a uhlazenou příď.

1a. V roce 1996 tento vůz podstoupil facelift, který byl poměrně rezolutní. Například kapota se zkrátila a končila již nad předními světlomety. Jejich počet se navíc zvětšil na každé straně na pět. Jde o typický příklad rčení, že méně je někdy více....

1a. V roce 1996 tento vůz podstoupil facelift, který byl poměrně rezolutní. Například kapota se zkrátila a končila již nad předními světlomety. Jejich počet se navíc zvětšil na každé straně na pět. Jde o typický příklad rčení, že méně je někdy více....

2. Fiat Multipla. Novodobá verze tohoto vozu (první multipla existovala již v roce 1956) vždy polarizovala automombilisty. Nicméně faktem je, že tento automobil, který měl po třech místech ve dvou řadách, byl již v roce 1999 zařazen do sbírek Muzea moderního umění v New Yorku jako ukázka výjimečného designu.

2. Fiat Multipla. Novodobá verze tohoto vozu (první multipla existovala již v roce 1956) vždy polarizovala automombilisty. Nicméně faktem je, že tento automobil, který měl po třech místech ve dvou řadách, byl již v roce 1999 zařazen do sbírek Muzea moderního umění v New Yorku jako ukázka výjimečného designu.

2a. V roce 2004 se Fiat rozhodl k razantnímu kroku a udělit vozu konvenčnější vzezření. Auto tedy dostalo obdélníkové hlavní světlomety a kapota se protáhla až k čelnímu oknu. Výsledkem byla ovšem nuda...

2a. V roce 2004 se Fiat rozhodl k razantnímu kroku a udělit vozu konvenčnější vzezření. Auto tedy dostalo obdélníkové hlavní světlomety a kapota se protáhla až k čelnímu oknu. Výsledkem byla ovšem nuda...

3. Peugeot 107. I když velká "lví" tlama používaná u Peugeotu na počátku tisíciletí budila také dost rozpaků, původní řešení aplikované u nejmenšího modelu 107, působilo poměrně sympaticky.

3. Peugeot 107. I když velká "lví" tlama používaná u Peugeotu na počátku tisíciletí budila také dost rozpaků, původní řešení aplikované u nejmenšího modelu 107, působilo poměrně sympaticky.

3a. První generace tohoto vozu, který má další dva technicky takřka identické sourozence (Toyotu Aygo a Citröen C1) vydržela ve výrobě od roku 2005 až do roku 2014. První facelift v roce 2009 přinesl zvětšení otvoru v nárazníku a "rizikové" umístění registrační značky.

3a. První generace tohoto vozu, který má další dva technicky takřka identické sourozence (Toyotu Aygo a Citröen C1) vydržela ve výrobě od roku 2005 až do roku 2014. První facelift v roce 2009 přinesl zvětšení otvoru v nárazníku a "rizikové" umístění registrační značky.

3b. V posledních dvou letech života této generace sáhl Peugeot k další variaci na téma komplikovanosti designu. Značka se tedy navrátila na vyšší pozici, ale otvor v nárazníku byl ve spodní části orámován ještě jedním. Nad mlhovky se pak dostal ještě proužek LED denních světel.

3b. V posledních dvou letech života této generace sáhl Peugeot k další variaci na téma komplikovanosti designu. Značka se tedy navrátila na vyšší pozici, ale otvor v nárazníku byl ve spodní části orámován ještě jedním. Nad mlhovky se pak dostal ještě proužek LED denních světel.

4. Škoda Octavia II. Druhá generace škodováckého bestselleru sice na první pohled většinu publika nenadchla, ale rozhodně neurážela.

4. Škoda Octavia II. Druhá generace škodováckého bestselleru sice na první pohled většinu publika nenadchla, ale rozhodně neurážela.

4a. Modernizace na přelomu let 2012 a 2013 však přinesla podle některých "poasijštění" vzhledu. 4.a Zejména pozdvihnutá horní linie hlavních světlometů budila rozpaky, přestože cíl designérů byl jednoznačný - opticky příď rozšířit. Zajímavostí je, že i nadále se původní verze vyráběla, jako takzvaná octavia classic.

4a. Modernizace na přelomu let 2012 a 2013 však přinesla podle některých "poasijštění" vzhledu. 4.a Zejména pozdvihnutá horní linie hlavních světlometů budila rozpaky, přestože cíl designérů byl jednoznačný - opticky příď rozšířit. Zajímavostí je, že i nadále se původní verze vyráběla, jako takzvaná octavia classic.

5. Fiat Punto - Už dvanáctý rok je na trhu tento vůz, který je typickým zástupcem městských hatchbacků. Během té doby prodělal dokonce dvě modernizace, a rovněž dvakrát pozměnil své jméno. Původní vzhled, který mu dal i přezdívku "Malé Maserati" je dílem slavného designéra Giugiara. Nejdříve se model jmenoval Grande Punto.

5. Fiat Punto - Už dvanáctý rok je na trhu tento vůz, který je typickým zástupcem městských hatchbacků. Během té doby prodělal dokonce dvě modernizace, a rovněž dvakrát pozměnil své jméno. Původní vzhled, který mu dal i přezdívku "Malé Maserati" je dílem slavného designéra Giugiara. Nejdříve se model jmenoval Grande Punto.

5a. Po čtyřech letech dospěli u Fiatu k přesvědčení, že by bylo dobré vzhled sjednotit s úspěšnou "pětistovkou", a proto se mezi světlomety ocitla chromovaná lišta s logem a přibyl další pár světel v černé plastové liště uprostřed nárazníku. Současně se změnilo jméno na Punto Evo.

5a. Po čtyřech letech dospěli u Fiatu k přesvědčení, že by bylo dobré vzhled sjednotit s úspěšnou "pětistovkou", a proto se mezi světlomety ocitla chromovaná lišta s logem a přibyl další pár světel v černé plastové liště uprostřed nárazníku. Současně se změnilo jméno na Punto Evo.

5b. Od roku 2012 už se vůz nazývá prostě - Fiat Punto. Nelakovaná část nárazníku zmizela, také lišta mezi světly byla odstraněna. Stejně ale máme pocit, že nejlépe vypadala první verze.

5b. Od roku 2012 už se vůz nazývá prostě - Fiat Punto. Nelakovaná část nárazníku zmizela, také lišta mezi světly byla odstraněna. Stejně ale máme pocit, že nejlépe vypadala první verze.

6. Renault Clio. Minulá generace tohoto tradičního francouzského výrobku dostala v roce 2005 poměrně ladnou příď s maskou chladiče přerušenou logem značky.

6. Renault Clio. Minulá generace tohoto tradičního francouzského výrobku dostala v roce 2005 poměrně ladnou příď s maskou chladiče přerušenou logem značky.

6a. Modernizace, která přišla na řadu v roce 2009 koncepci designu vozu zcela překopala. Podivně působí zejména krajní části nárazníků, které se částečně "zařízly" do světlometů. Výraz auta díky lichoběžníkovému otvoru  v dolní části nárazníku působí dost zvláštně.

6a. Modernizace, která přišla na řadu v roce 2009 koncepci designu vozu zcela překopala. Podivně působí zejména krajní části nárazníků, které se částečně "zařízly" do světlometů. Výraz auta díky lichoběžníkovému otvoru v dolní části nárazníku působí dost zvláštně.

7. Mercedes-Benz GLK. Nyní už se nástupce tohoto auta nazývá GLC. První generace (mimochodem skvěle jezdící) měla hodně chlapácký hranatý design. Debut se odehrál v roce 2008 na autosalonu v Pekingu.

7. Mercedes-Benz GLK. Nyní už se nástupce tohoto auta nazývá GLC. První generace (mimochodem skvěle jezdící) měla hodně chlapácký hranatý design. Debut se odehrál v roce 2008 na autosalonu v Pekingu.

7a. Auto dostalo při faceliftu nové přední světlomety s komplikovanými tvary, ubyla jedna lišta v masce chladiče a změnila se i spodní část nárazníku. Auto tak sice možná připadalo o něco líbivější zejména dámské části zákaznického spektra, ale podle nás dost ztratilo ze svého charakteru.

7a. Auto dostalo při faceliftu nové přední světlomety s komplikovanými tvary, ubyla jedna lišta v masce chladiče a změnila se i spodní část nárazníku. Auto tak sice možná připadalo o něco líbivější zejména dámské části zákaznického spektra, ale podle nás dost ztratilo ze svého charakteru.

8. Škoda Yeti. Kulaté světlomety doplňující ty hlavní byly od Škody v roce 2009 docela odvážným počinem. V té době měla Škoda ve své nabídce dva modely, které se svým designem odlišovaly od hlavního trendu zastávaného konkurenty. Tím druhým byl roomster.

8. Škoda Yeti. Kulaté světlomety doplňující ty hlavní byly od Škody v roce 2009 docela odvážným počinem. V té době měla Škoda ve své nabídce dva modely, které se svým designem odlišovaly od hlavního trendu zastávaného konkurenty. Tím druhým byl roomster.

8a. Modernizace v roce 2014 znamenala ztrátu tohoto designového řešení, i když za jeho chování prý nyní odcházející šéfdesignér značky Jozef Kabaň usilovně bojoval. Výsledkem je poněkud unylá příď, která už ale nedráždí.

8a. Modernizace v roce 2014 znamenala ztrátu tohoto designového řešení, i když za jeho chování prý nyní odcházející šéfdesignér značky Jozef Kabaň usilovně bojoval. Výsledkem je poněkud unylá příď, která už ale nedráždí.

9. Ford Fiesta. Letos končící generace tradičního modelu značky Ford vypadala při svém uvedení na trh v roce 2008 sice sportovně, ale současně i elegantně.

9. Ford Fiesta. Letos končící generace tradičního modelu značky Ford vypadala při svém uvedení na trh v roce 2008 sice sportovně, ale současně i elegantně.

9a. Následně se ale Ford zhlédl v řešení masky, které je velice podobné tomu, které používá Aston Martin a tento designový prvek narouboval na prakticky všechny své modely, fiestu nevyjímaje. Fiesta se předtím i poté prodávala velmi dobře, nicméně do učebnic automobilového designu se asi facelift nedostane.

9a. Následně se ale Ford zhlédl v řešení masky, které je velice podobné tomu, které používá Aston Martin a tento designový prvek narouboval na prakticky všechny své modely, fiestu nevyjímaje. Fiesta se předtím i poté prodávala velmi dobře, nicméně do učebnic automobilového designu se asi facelift nedostane.

10. Škoda Octavia III. Vzhled aktuální generace octavie je dílem Jozefa Kabaně, který nyní ze Škody míří k BMW. Poprvé zde byl použit nový způsob umístění loga a tvar masky chladiče.

10. Škoda Octavia III. Vzhled aktuální generace octavie je dílem Jozefa Kabaně, který nyní ze Škody míří k BMW. Poprvé zde byl použit nový způsob umístění loga a tvar masky chladiče.

10a. Problémem octavie ovšem bylo, že si ji lidé pletli s rapidem, který patří minimálně o půl třídy níže. Nyní tedy přišel Kabaňův facelift, který přináší rozdělení hlavních světlometů na dvě části. Nesoulad spodních hran obou zdrojů působí dost provokativně, nicméně auto teď bude snadno zapamatovatelné.

10a. Problémem octavie ovšem bylo, že si ji lidé pletli s rapidem, který patří minimálně o půl třídy níže. Nyní tedy přišel Kabaňův facelift, který přináší rozdělení hlavních světlometů na dvě části. Nesoulad spodních hran obou zdrojů působí dost provokativně, nicméně auto teď bude snadno zapamatovatelné.

1a. V roce 1996 tento vůz podstoupil facelift, který byl poměrně rezolutní. Například kapota se zkrátila a končila již nad předními světlomety. Jejich počet se navíc zvětšil na každé straně na pět. Jde o typický příklad rčení, že méně je někdy více....
2. Fiat Multipla. Novodobá verze tohoto vozu (první multipla existovala již v roce 1956) vždy polarizovala automombilisty. Nicméně faktem je, že tento automobil, který měl po třech místech ve dvou řadách, byl již v roce 1999 zařazen do sbírek Muzea moderního umění v New Yorku jako ukázka výjimečného designu.
2a. V roce 2004 se Fiat rozhodl k razantnímu kroku a udělit vozu konvenčnější vzezření. Auto tedy dostalo obdélníkové hlavní světlomety a kapota se protáhla až k čelnímu oknu. Výsledkem byla ovšem nuda...
3. Peugeot 107. I když velká "lví" tlama používaná u Peugeotu na počátku tisíciletí budila také dost rozpaků, původní řešení aplikované u nejmenšího modelu 107, působilo poměrně sympaticky.
22
Fotogalerie

Galerie: Zde je 10 nejvíce diskutovaných faceliftů osobních aut

Octavia třetí generace není rozhodně jediným vozem, jejíž designové úpravy v rámci modernizace vzbudily vzrušené diskuse motoristické veřejnosti. V minulosti se často probíraly například i řešení u vozů značky Mercedes-Benz.

V poslední době jsou v rámci modernizace jednotlivých generací osobních vozů designové úpravy vnějších částí karosérie často téměř neznatelné. Za zmínku v této souvislosti stojí třeba značka BMW, podobnou cestou se ale vydal také španělský Seat.

Někdy ale vedení značek schválí designérům i razantní proměnu vzhledu vozu, což má pak za následek obsáhlé diskuse pod články s fotografiemi na motoristických webech.

Pojďme si nyní v galerii připomenout desítku faceliftových počinů z minulých desetiletí i zcela nedávné doby:

a hyundai_coupe_rd_ser1_02.jpgaa cars-hyundai-coupe-rd-1999-199916.jpgb Fiat-Multipla-2002-1600-01.jpg

Doporučujeme

Články odjinud