Připomeňte si některé zajímavé modely z dlouhé a bohaté historie mladoboleslavské značky.
Kapitoly článku:
I když máme automobilku Škoda spojenou především s výrobou konzumních a čistě racionálních automobilů, během více než stoleté historie největšího domácího výrobce aut vzniklo i několik sportovních, rychlých či dokonce úspěšných závodních vozů. Tak se na ně pojďme podívat.
První osmiválec měl už model Laurin & Klement FF, ale známější je model Škoda 860 s řadovým osmiválcem 3,38 litru o výkonu 60 koní. Superb 4000 z konce 30. let měl už motor V8 a výkon 100 koní
I když období násilné kolektivizace a masivního znárodňování řidičským radovánkám moc nepřálo, sportovní automobily vyvíjela Škoda i v té době. Vedle modelu 966 Supersport vznikl i krásný model 1100 OHC, v sedmdesátých letech pak třeba speciál Spider B5 a v roce 1964 byl postaven i monopost formule 3.
A závodní speciály značky Škoda znáte? Asi nejznáměnší je Škoda 1100 OHC, ale za pozornost stojí i Spider B5 a monopost Formule 3
Úspěšné byly i vozy 130 RS a bez zajímavosti nejsou ani prototypy 180 RS a 200 RS. Po revoluci v roce 1989 se automobilka soustředila především na modernizaci výroby, ale nezapomněla ani na svou závodní historii.
Felicia Kit Car byla doscela úspěšná, Octavia WRC už méně. V novodobé historii je asi nejúspěšnějším vozem vavříny sbírající Fabia S2000.
Ani v novodobé historii Škoda na závody nezapomněla. Z okruhů se ale přesunula hlavně do rally, kde sklízely úspěchy modely Felicia, Octavia a především Fabia v provedení pro kategorii S2000
Úspěchy v rally se automobilka snažila kapitalizovat na prodeji běžných modelů s přídomkem RS. Jistě, o „sportovnosti“ první naftové Fabie RS by se dalo pochybovat, ale svůj účel splnila. Navíc, rychlé škodovky si nikdy nehrály na skutečná sportovní auta. Možná je škoda, že aktuální Fabia třetí generace ostrou verzi RS nedostane. Řidičský potenciál by v ní rozhodně byl.
Rychlé civilní modely nejsou páteří nabídky. První rychlá Fabia RS měla naftový motor, nadějná druhá generace s automatem DSG a silným motorem TSI se už moc neprosadila. Aktuální třetí Fabia už verzi RS nemá
Mezi nejpopulárnější rychlé škodovky patří samozřejmě model Octavia RS. Přesto to nebyl vždy nejrychlejší model automobilky, toto privilegium zůstalo vrcholné motorizaci vlajkové lodi Superbu.
Octavia RS je oblíbená i jako kombi a nabídka dieselu a automatické převodovky svědčí o tom, že ani rychlá Octavia si nedělá závodní ambice.
Rychlá Octavia RS je populární, i když papírově není nejrychlejší. První generace měla motor 1.8 Turbo, druhá vsadila na dvoulitrový benzín i diesel. Toho se drží i generace třetí, která navíc dostala ostřejší verzi RS 230 se samosvorem
Pokud jste chtěli papírově nejrychlejší škodovku, museli jste sáhnout po vrcholném provedení modelu Škoda Superb. Už v první generaci s motorem 2.8 V6 uháněl rychleji než Octavia RS a druhá generace s motorem 3.6 FSI dostala jako první škodovka omezovač na 250 km/h. I nový Superb, který už nemá šestiválec, krotí omezovač na 250 km/h. Jako jediná Škoda také zvládne zrychlit na stovku za méně než šest sekund.
Trochu se zapomíná na vrcholné motorizace Škody Superb, což jsou podle technických údajů oficiálně nejrychlejší a nejsilnější škodovky. Nová generace už nemá šestiválec, ale za to má 280 koní a nejvyšší rychlost hlídá omezovač
Těžko říct, jaká budoucnost čeká rychlé modely značky Škoda. Nepochybujeme o tom, že každá další generace bude o trochu rychlejší a o kus úspornější, ale v současné nabídce už vlastně zůstává jen Octavia RS a nějaký vyloženě sportovní model chybí.
Co říkáte? Chtělo by to nějaké kupé jako duchovního nástupce legendárního „erka“ nebo třeba retro roadster navazující na tradici otevřené Felicie?