Galerie: Kolos, Fňukna, Vejtřaska aneb nákladní legendy z dob ČSSR

67 komentářů

Petr H.
25. prosince • 10:42

nechci tu nějak remcat, když tu čtu plno protikomunistyckých odborníků o tom jak je Tatra k ničemu, ale jezdím s kamionem mezi Polskem a dolů do Maďarska a všude na cestách ( přes CZ a SK) kde se staví nové cesty či dálnice, tak jako první vidím na úvodu stavby jak první skrývku nedělají Mercedesy, Dafy nebo jiné super náklaďáky, ale první tam je pokaždé Tatra. A já se ptám proč asi když všude čekají i tato auta západní provenience? Nejspíš proto že Tatra má nepřekonatelný podvozek proti kterému se ostatní můžou jít v terénu schovat.

Petr H.
25. prosince • 10:44

A to nebudu mluvit i o tom že nedávno si objednali několik Tater do Norska jako speciály, takže ta tolik špatná Tatra asi zase tak špatná nebude když jezdí i za polárním kruhem

Jurisdyk
15. října • 13:58

No coS5,ale postrádám Vyfič,tedy IFA 4*4 agro,to bylo taky RVHP dělo :-P

sss
16. října • 21:35

Ifa byla východoněmecká pomsta. Článek je o vozech z ČSSR...

Pepik
2. listopadu • 23:26

Jezdil jsem v čsad ,začínal jsem na IFA valník,potom sklápěcí Škoda706 MTS.Kluci měli soupravy Matesy s turbem

JA-NE
12. října • 16:20

MILUJEM VOZY TATRA!!!B-]

Ficus
12. října • 8:14

Mates s turbem, jo ? :-D
Když plácaj nesmysly u nějakejch zpráviček na Novinky.cz, tak to člověk přejde s tím, že takynovinář takypíše, ale u tady, bych čekal trochu erudovanosti...
Do Matesa si tuatam někdo namontoval motor ze stopadesátky, ale většinou padla hned spojka, chladiče se tam pořádně nevešly, a bylo to celý takový amatérský...
V seznamu opravdu chybí S5....

Antiautomat
11. října • 16:30

kazdy, komu mechanika spon trochu nieco hovori, vie ze tieto auta Tatra su ukazkou poctivej konstrukterskej prace. Poctivo narysovane, poctivo testovane, poctivo vyrobene. Vypoveda to samozrejme aj o urovni priemyslu v CSSR a neboli to len auta. Spomenme lokomotivy, turbiny, cerpadla, lode, vsetko svetovej urovne /zruti medialneho hnoja po 89 nech si daju pauzu, ich vypatlane mozgy nie su schopne nieco taketo spracovat/. Navyse v casoch po vojne a velkej krize, kde sa museli zohladnit mnohe dalsie hospodarske hladiska. Nemozem inak, len povedat KLOBUK DOLU pred tym, co dokazali nasi otcovia a dedovia.

Ficus
12. října • 8:07

Vzpomeňme taktéž, že s dvojicí Zikmud-Hanzelka jel mechanik, který bohužel vlivem nespolehlivých a věčně porouchaných T805 skončil na psychiatrii. Když odkudsi psali do Kopřivnice telegram, aby poslali kamsi do Tramtárie opět množství náhradních dílů, odpovědí bylo: zahodte ty sráče do moře, nakupte anglické Landrovery, a dokončete expedici... Takže zrovna u 805 bych poctivou práci moc nevzpomínal... Ledaže by byl člověk nesoudný slepý optimista bez paměti, a tvrdil by, že vlastně komunisti byli hodný a mírumilovný lidičky....

Antiautomat
12. října • 11:09

Takze vsetci nasi otcovia a dedovia boli komunisti. Chapem to spravne?

Sarcasticus
12. října • 11:57

Mrkněte se někdy na seriál Inženýrská odysea, ten ukazuje vedoucí úlohu strany (tedy KSČ). Takže ředitel strojíren létal s každou pitomostí na "partajní výbor", vyráběly se tam na sklad textilní stroje, které nikdo nechtěl a když měl někdo rozhodnout o dokončení nového perspektivního stroje, tak to nikdo nechtěl udělat. Přitom to prý bylo napsáno podle skutečných událostí, aspoň jak mi to říkal jeden pamětník, který v daném oboru tenkrát pracoval. Tenkrát opravdu někde ve výkumáku textilních strojů vymysleli nový princip tkaní, ale než to prolezlo přes stranický aparát do výroby ... Zkrátka pokud se tenkrát někomu podařilo prosadit a realizovat nějaké technické řešení, tak to bylo spíš navzdory soudruhům než díky jejich podpoře.

Michal
2. listopadu • 16:36

Onen kvalitni stroj vznikal v Elitex s.p. Usti nad Orlici, konstrukce nebyla spatna, ale bohuzel mela zpozdeni, neplanovane o cca 5-10 let. Nebyl to novy princip tkani, ale jednalo se o bezvretenove provedeni dopradace viz wiki. Po roce 89 kdy ziskal rozhodujici vliv nad spol. RIETER, dnes RIETER-ELITEX a.s. byl zbytek technologii vclenen pod hlavicku.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
vzpomínka
27. prosince • 13:33

Možná ten seriálový Perpetis byl v reálu spíš Kontis, tedy víceprošlupní stav?

Antiautomat
12. října • 16:06

Takze vsetci nasi otcovia a dedovia boli komunisti. Chapem to spravne?

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Sarcasticus
12. října • 18:31

Ne, kdo neprožil, nepochopí. Takové fráze, jako "... su ukazkou poctivej konstrukterskej prace. Poctivo narysovane, poctivo testovane, poctivo vyrobene. Vypoveda to samozrejme aj o urovni priemyslu v CSSR a neboli to len auta. Spomenme lokomotivy, turbiny, cerpadla, lode, vsetko svetovej urovne ..." to se tenkrát všeobecně hlásalo, jako by to snad nikde jinde tak poctivě nedělali. Dodnes to mnozí opakují, protože skutečné srovnání množství a kvality podobných výrobků s kapitalistickou cizinou a volným trhem tenkrát chybělo. Měnová měřítka byla uměle nastavená a hodnotící kritéria byla u nás jiná, než na západě. Kdo by totiž v konkurenčním prostředí nedělal někdo poctivě, jeho podíl na trhu by se snažil převzít někdo jiný, kdo by srovnatelnou práci odvedl lépe nebo efektivněji. V plánovaném hospodářství, kde konkurence nebyla, na tom až tak nezáleželo.

10. října • 15:23

Tatra 805, nevim kde autor přišel na to že se jí říkalo Píšťala, pokud vím a je to uplně běžné označení této tatry tak to byla "Kvíčala".
Např:
Citát: Říkali jí také kvíčala pro zvuk chladících ventilátorů motoru
http://technet.idnes.cz/tatra-805-kacena-0pf-/tec... ...

Václav Holec
10. října • 16:20

Kačena, kvíčala, píšťala, fňukna. 805 měla hodně přezdívek.

xXx
10. října • 13:39

prý měly motory s 138 a 148 hodně práce, to je slabé slovo, nejelo to ani prázdné a naložené, to byl zážitek, plyn až na podlahu a auto se pomalu rozjíždělo za strašného řevu a kvílení, další samotnou kapitolou byly brzdy, kdyby řidič vystrkoval nohu na vozovku a brzdil podrážkou možná, že by zabrzdil lépe :-D:-D:-D

Honza
4. listopadu • 20:49

Doufám, že mi jako správný znalec západní technologie řekneš, v čem tatra (např: 148 nebo 813) zaostávala proti soudobému Magirus-Deutzu, Mercedesu, MANu nebo DAFu? Konkrétně výkonem motoru, průchodností terénem nebo spolehlivostí? A co poměr cena/výkon? Nebude taky hrát na světovém trhu roli? Kydat hnuj umí každej, už máme 25 let po revoluci B-]

Honza
4. listopadu • 20:46

Doufám, že mi jako správný znalec západní technologie řekneš, v čem tatra (např: 148 nebo 813) zaostávala proti soudobému Magirus-Deutzu, Mercedesu, MANu nebo DAFu? Konkrétně výkonem motoru, průchodností terénem nebo spolehlivostí? A co poměr cena/výkon? Nebude taky hrát na světovém trhu roli? Kydat hnuj umí každej, už máme 25 let po revoluci B-]

Booth
23. října • 18:41

Chlapče zlatej 148ku jsem honil na pár místech, po asfaltu a po poli, a řeknu ti, že ticho v ní rozhodně nebylo. Kvílení a kvičení bylo od ventilátoru, motor s ní cvičil celkem obstojně, hlavně nebyla síla, kam by nevyjela a co by neodtahla. Pokud s ní jezdil debil co řídil jako traboše, rfurt na brzdě a línej podřazovat, nediv se nebrzdila, ale na chladič jsi jí klidně postavil i naloženou. Nekecel hovadiny mluv ze zkušenosti nebo mlč.

faktor X
12. října • 18:03

hačals vůbec někdy v Tatře? Z korby se sypal matroš a do Kohótek v Brnisku jela jak lasička!!!! Ty ucho, kolik si toho vůbec celkově najel? Když se tatřena dusí a lapá po dechu, zřejmě na piču mechoši. A vůbec si vyser voko

faktor X
12. října • 18:04

B-]

faktor X
12. října • 18:01

:-O hačals vůbec někdy v Tatře? Z korby se sypal matroš a do Kohótek v Brnisku jela jak lasička!!!! Ty ucho, kolik si toho vůbec celkově najel? Když se tatřena dusí a lapá po dechu, zřejmě na piču mechoši. A vůbec si vyser voko

yoggi
11. října • 16:48

Tak zase napr. taka PV3S-ka mala 72kW a isla este menej ako T 138 / 148. Ale v tej dobe to stacilo, samozrejme dnes uz je to ine.
Lenze tieto auta maju dodnes vyborne jazdne vlastnosti. U nas napr. stavali nadjazd a na blazovu rolu presiel iba zeriav T 148. Ked navazali nadjazd, tak prisli sice 8x8 sklapacky MAN, Mercedes, DAF ale ani jedna nebola schopna prejst terenom, tak sa to prekladalo na TATRY 815 a este tam bolo aj Iveco ASTRA ( urcene do lomu ) jedine tieto auta to dali. ;-)

xXx
12. října • 1:23

také uvedená auto nejsou určena do horšího terénu, to si měli vzít jiné modely např. ZETROS

yoggi
12. října • 23:48

Len pre zaujimavost: https://www.youtube.com/watch... Zetros tiez nie je ziadna vyhra. Netvrdim, ze je to zle auto, ale............... p.s.: Prosim ta kde na stavbe si videl pouzivat Zetros ? Jedine co uvidis od mercedesu su klasicke sklapacky 6x6 alebo 8x8 ;-)

xXx
13. října • 0:43

znám je to fantasmagorie i v komentech se spousty lidí shodlo, že auta mají jinak huštěné gumy

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Booth
23. října • 18:30

Jo a ty gumy u mercedesa zlovolně natlakovali putinovo technici z Tatrovky. Byl naloženej a připravenej přesně podle specifikací které k tomu dala automobilka Mercedes. Jestli nechápeš, jaký je rozdíl mezi žebřinovým rámem a páteřovým rámem, a omezení a limity které z toho plynou, seď mlč a poslouchej.

xXx
4. listopadu • 10:48

Tak proč netostovali modely MB z rozvojových trhů (Jižní Afika, Asie), které se Tatře více podobají svou konstrukcí rámu?

acro
13. října • 18:56

Z celej tej diskusie pod videom mam viac dojem ze tie auta su proste rozdielne koncepcie podvozku a preto sa nedaju porovnat. S tym nahustenim gum je to tam tiez vysvetlene. Vsimni si hlavne tu drahu s torznou deformaciou ramu.
Treba si ale uvedomit ze toto je omnoho novsie auto nez tie v clanku a je zamerane na teren. Nehovorim ze nejake z tych aut je lepsie/horsie, ale evidentne maju torchu iny ucel. Toto je tatrovacky polygon na ktory je ich auto stavane. Nemci proste nevyvijali 50 rokov auta pre Sibir ako Tatra, sledovali ine vlastnosti.

Antiautomat
11. října • 16:20

mas uplnu pravdu. Bolo to totalne zle auto. Vsetky tie narocne stavby ako priehrady, fabriky apod sa postavili same od seba. V manganovych baniach na sibiri pri -50 dopravovali plne naklady ufoni. Tie kusy, co doteraz po 40 rokoch jazdia s plnymi furami dreva cestou necestou, to je len fatamorgana. Tipujem ze mas tak 18-20, odchovany na tom medialnom hnojisku co mame dnes.
Zalez radsej naspat k playstationu a suchaj ticho nohami ked hovoria dospeli, tim Ti niekto jednu po tej sprostej hube necapne aby si nesiel s placom zalovat.

xXx
12. října • 1:19

nerozbreč se nám bolševiku z kritiky toho co jste ukradli a zdevastovali a nezapomeň si ty tvoje hovadiny naplusovat

Ludek_II
12. října • 14:39

Promin, ale jsi fakt k0k0t. Nemela te maminka s ridicem tatry,ktery se pak na vas vybodl? To by vysvetlovalo ten mindracek.

xXx
12. října • 17:16

vám nevadí znárodněné bývalé světové koncerny, které byly v 89 nekonkurenceschopný šrot, díky komunistické devastaci

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Ludek_II
12. října • 17:40

Bavíme se o autech a ne o komouších, ne ? :-O A ty tady máš kecy na auta, díky kterým se fakt hodně postavilo.
A když jsi takový pózér-antikomouš, tak co říkáš tomu, jak vypadají silnice po 1/4 století demokracie ? Hmm a těch dálnic co se postavilo. :-D

xXx
12. října • 21:03

s těmi komunistickými se nadají srovnat jako do množství tak do kvality, vy když jste otvírali dálnici, tak už byla plná záplatovaných děr: http://cestovani.idnes.cz/foto.aspx...
co tam máš dál zoufalče

Ludek_II
13. října • 8:11

Trolly a trotly nekrmím. A ty jsi bohužel kombinace obého. B-]

xXx
13. října • 12:37

křiváku byl jste utřen fakty, z toho se už nevylžete

Antiautomat
12. října • 11:05

Vysvetli mi logiku toho Tvojho vygrcku. Ako si na to dosiel. Naozaj ma to zaujima.

xXx
10. října • 13:32

starej Loprais používal v Dakaru stále jeden a ten samý motor Deutz po celou dobu závodění, který neměl nikdy poruchu, famózní

Honza
4. listopadu • 20:36

Ahoj komunistobijče. Karel Loprais motor Deutz používal, ale vítězství na Dakaru v letech 1988, 1994, 1995 (to znamená polovinu všech) získal s tim nejhorším a nejzaostalejším vzduchem chlazeným bolševickým motorem ;-) + ještě 2x stříbro (1987 a 1996) a 1x bronz (1992). Tak tady nemel tvoje antibolševický hovna, který nikoho nezajímaj.

xXx
27. prosince • 9:57

nazdar bolševický multinicku, tak tvůj komunistický motor byl okopírovaný Deutz, co tam máš dál zoufalče

tonda
12. října • 5:48

Používal ze začátku i klasický, vzduchem chlazený motory... Až potom přešel na jiné motory...

Fantomas
10. října • 9:22

"V3S. Vznikla v utajení na počátku 50. let za necelý půl rok"
Prosím dohromady, půlrok (stejně jako půlnoc, půllitr,...). Nebo pak půl roku.
Rozdělováním na kousky slova ztrácejí smysl.
Děkuji.

JirkaK
10. října • 10:03

Nevím jestli v utajení, ale hlavně "Vejtřaska" je až na motor věrnou kopií amerických vojenských náklaďáků GMC, které tady po válce zůstaly. Podle tvrzení pamětníků dokoce byly některé podvozkové díly s těmi původními záměnné.

Marty
12. října • 1:04

shodná je údajně přední náprava, ale ne s vozy GMC ale Studebaker

Booth
23. října • 18:44

novu to stejný jako xXx kovi

Booth
23. října • 18:44

To seš naprostej mimomísáč. Studebakera mám skoro na dvoře, jediný co je snad stejný je počet kolo a možná tvar disků kol. Co to říká koncový rozvod v kolech, portálová náprava a podobně?? Najdeš to na Gógle nebo Viki. Hup honem hledej a nesmíš mít za bernou minci výkřiky takových jako ty. A všem co povídají o polovině motoru z 111 kerá polovina přední, zadní, pravá, nebo levá, není úplně jiná klika, déla motoru, ojnice a písty?? nestačí se podívat jen na víčka zdvihátek.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
xXx
4. listopadu • 10:46

jsně v Praga udělali za 4 měsíce náklaďák bez inspirace a kopírování, tak ještě tu o karkulce

xXx
12. října • 17:14

celá konstrukce podvozku je převzata z Studebaker US6 stačí si zadat do google Studebaker US6 V3S: http://www.klub-vm.eu/clanky/technika/technika-... ... a motor byl zase okopírovaná Deutz http://www.tatraklubbrno.cz/phorum/read.php... , to jaksi bolševik zapoměl říci, ono také pokud konstruktéři meli na vývoj 4 měsíce, tak ani nebyla jiná cesta

Booth
23. října • 18:35

To seš naprostej mimomísáč. Studebakera mám skoro na dvoře, jediný co je snad stejný je počet kolo a možná tvar disků kol. Co to říká koncový rozvod v kolech, portálová náprava a podobně?? Najdeš to na Gógle nebo Viki. Hup honem hledej a nesmíš mít za bernou minci výkřiky takových jako ty. A všem co povídají o polovině motoru z 111 kerá polovina přední, zadní, pravá, nebo levá, není úplně jiná klika, déla motoru, ojnice a písty?? nestačí se podívat jen na víčka zdvihátek.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
xXx
27. prosince • 9:55

na wiki jsem našel právě to co jsem sem zkopíroval, co tam máš dál

Jura
12. října • 17:19

Ale jdi, motor V3S je tatrovácký z T111, akorát polovička z něj.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
xXx
12. října • 21:01

T111 je právě Deutz

xXx
10. října • 13:35

zajímavá informace, díky

czcharlie
10. října • 0:57

Skříňovým "osmsetpětkám" se říkalo především kačena.

dodge
14. října • 11:04

Můj děda s ní jezdil a říkal jí "Kvíčala"

řidič
10. října • 8:41

....a Liazkám zase "Mates"..;-)

ixb1
9. října • 21:48

Co takhle Praga S5 ta by nebyla?

Jirka
9. října • 21:35

Vždyť Avia už taky neexistuje. Co to je za blábol. Je přestěhovaná komplet v Idii.

dilema
10. října • 6:30

Takže když se Avia přestěhovala do Indie, kde vyrábí dál, tak tím přestala existovat? Nebo se tím změnila z české značky na značku indickou? Anebo zůstává stále českou značkou, která má momentálně výrobu pouze v cizině?

řidič
10. října • 8:40

Není česká, jmenuje se to nyní jinak.

Aleš V.
10. října • 20:58

myslím,že Ashok nebo tak nějak

Marty
12. října • 1:03

Ashok Leyland.Pod značkou Avii se už nic nevyrábí

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
xXx
27. prosince • 9:54

pod značkou Avia se již nic ne vyrábělo od 70 let, kdy koupili licenci Renaultu, už v té době věhlasná prvorepubliková firma byla tak zdevastována, že neuměla ani sama vyrobit střední dodávku a díky délce výroby jednoho modelu umírala zaživa, neděkujeme vám bolševikům jak jste tuto firmu zdevastovali

Václav Holec
10. října • 16:17

Avia stále existuje, jen už nevyrábí auta, dodává díly.

Doporučujeme

Články odjinud