Galerie: Historie BMW řady 3 od E21 přes E30, E36, E46 a E90 až po F30

Seznam kapitol
  1. Historie BMW řady 3
  2. Fotogalerie: Historie BMW řady 3

Podívejte se na fotografie, jak se vyvíjelo BMW řady 3 od generace E21 až po aktuální faceliftovanou generaci F30. Automobilka na představení nového modelu přivezla i starší kusy v opravdu pěkném stavu. Najít dnes takto zachovalá a opečovávaná stará BMW dá hodně práce.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
První generace BMW řady 3 označovaná jako E21 se vyráběla výhradně v dvoudveřové karoserii. Vznikl i zajímavý kabriolet Baur

BMW řady 3 E21 se vyrábělo od roku 1975 do roku 1983 a nabídka motorů pod kapotou začínala od čtyřválce 1,6 l o výkonu 55 kW (75 k) po šestiválec v 323i o výkonu 105 kW (143 k). BMW vyrobilo celkem 1 364 039 kusů řady 3 a také 4595 poměrně vzácných kabrioletů Baur.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Druhá generace E30 už dostala další karosářské verze. Kombi původně vzniknout vůbec nemělo, ale vedení firmy uchvátil nápad inženýra BMW Maxe Reisböcka, který si ze sedanu E30 vlastnoručně kombi postavil

BMW řady 3 E30 sjíždělo z montážní linky od roku 1982 do roku 1994. Vedle dvoudveřového sedanu a kabria byl vyráběn už i klasický čtyřdveřový sedan a později také kombi, které vlastně vzniklo náhodou a BMW ho vůbec nemělo v plánu vyrábět. Ikonickou první M3 asi vůbec nemusíme připomínat, ale už zde prezentovaný model 320si je také poměrně vzácnost.

Zajímavosti | Luxusní auta | BMW | Fascinace | Sedany

Galerie: BMW řady 7 od konce války po současnost

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Generace E36 ztloustla a pod kapotu se nastěhovaly silnější motory. Verze M3 dostala šestiválec, nabídka obsahovala kupé, sedan, kombi Touring a kabriolet. Opět vzniklo i několik zakázkových polokabrioletů Baur

BMW řady 3 E36 je v dnešní době jedno z nejvíce nedoceněných aut a ceny ojetin tomu odpovídají. Výroba probíhala od roku 1990 až do roku 2000 a motory sahaly od čtyřválcového dieselu 318tds o výkonu 66 kW (90 k) po M3 o výkonu 236 kW (321 k).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pro generaci E46 je charakteristický především vysoký důraz na bezpečnost vozu. V nabídce se prvně objevuje stabilizační systém, kontrolu trakce mají všechny modely. M3 už nekoupíte jako sedan

BMW řady 3 E46 vyráběla automobilka v letech 1998 až 2007. Modernizovaná motorová paleta byla podobná jako u generace E36, ale zásadně se zlepšila pasivní bezpečnost. Na oblibě začaly získávat turbodiesely a také pohon všech kol xDrive. Z limitovaného modelu M3 CSL je dnes žádaná investice.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Verze 320i už nemá malý šestiválec, ale jen čtyřválec. Popularita dieselů a tlak na emise začal odsouvat tradiční atmosférické šestiválce do pozadí. Klasická 330i E90 by mohla být jednou vyhledávaná jako poslední tradiční řadový šestiválec pod kapotou BMW řady 3

BMW řady 3 E90 přišlo v roce 2005 s trochu kontroverzním vzhledem, ale celkové prodeje přes tři miliony kusů do roku 2013 hovoří jasně. Zatímco vrcholná M3 dostala čtyřlitrový osmiválec, vznikla i limitovaná edice BMW 320si se čtyřválcem kvůli homologaci speciálu pro WTCC.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Aktuální generace BMW řady 3 označená jako F30 už nemá ani jeden motor s atmosférickým sáním. Downsizingu podlehla i vrcholná M3

BMW řady 3 F30 se začalo vyrábět v říjnu 2011 a jak už asi víte, nyní s faceliftem poprvé dostalo tříválec. Pod kapotou už také nenajdete klasický atmosférický motor. I tradiční řadový šestiválec má vyhradně přeplňování. Brzy přijde i hybridní verze 340e.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Historie BMW řady 3
  2. Fotogalerie: Historie BMW řady 3
BMW Řada 5 2.996
Rok výroby: 2008
Stav: 199 684 km
Cena: 235 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2004
Stav: 189 109 km
Cena: 135 000 Kč
BMW Řada 1 1.599
Rok výroby: 2009
Stav: 133 940 km
Cena: 160 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků