Galerie: Favorit a další, jimž nepomohl ani design od Bertone či Pininfariny

39 komentářů

Espinosa
2. prosince • 16:35

Nechci se nikoho dotknout, ale zařadit Favorita do tohoto článku může jen naprostý ignorant. Design Favorita byl sice v době svého vzniku avandgardní, svět v té době již objevoval obliny, ale byl vyvážený a moderní. A takový je i po třiceti letech od doby svého vzniku - na rozdíl od těch oblých aut z této doby. A velká světla? Málokdo ví, že v dobovém testu světlometu Lady Samary (měl stejnou konstrukci jako světlomet Favoritu a vyráběl se ve stejné fabrice) který uspořádala tehdy západoněmecká zkušebna tento světlomet v parametrech svítivosti překonal všechny ostatní, vč. výrobků zn Hella apod. Favorit svítil ve své době lépe, než většina aut.

xy
17. srpna • 22:56

Nevim, jak dlouho Favorita opravdu vyvíjeli, ale o vývoji auta s motorem vpředu a předním náhonem mluvili už v letech 82-83-pamatuju si, že jsme to poslouchali s klukama na vojně. Nakonec místo toho udělali stejnou úpravu, kterou dělali tuneři načerno dvacet let předtím-pravda,přední ramena nenavařovali, udělali je rovnou delší, a místo prolisování zadních ráfků udělali delší poloosy. Tím vznikl supermoderní typ M. Na Favorita slibovali nový motor, ale to dalece přesahovalo jejich schopnosti, proto použili motor ze Š 1000MB, jenom vytáhli z archívu hliníkovou hlavu a po třiceti letech změnili složení litiny na vložky válců, do té doby se používal stejný materiál jako na Spartaka. S velkou slávou koupili licenci na hliníkovej karburátor místo zinkovýho-ovšem v době výroby prvního Favorita už žádná normální automobilka karburátor nepoužívala. Po 90, roce ovše byla fabrika vybraná ke vzormé privatizaci, proto byla podpořena extrémními cly, dovozními přirážkami, regulacemi dovozu a dodnes se tvrdí, jak to bylo skvělý auto...

Jenovéf Bok
16. srpna • 12:35

Že Favoritu nepomohl italský design? Naopak, je to krásné auto a vybraných modelů v galerii jeden z nejhezčích. :-)) Můžeme se bavit o tom, že svými tvary spadá do přelomu 70 a 80 let a přišel na svět pozdě, ale to nemění nic na jeho povedenosti. Mohlo to dopadnout lépe, a mohli jsme mít místo Fáva ekvivalent dvojkového Scirocca. :-P Ale i tak je to dobré. A ano, světla se předělávala oproti návrhu, ale určitě ne z důvodů zde ani jinde uvedených. Osobně fávu ta velká světla sluší více, než původně navržená úžší... B-]

deny
14. srpna • 16:19

Favorit byl paskvil hned od začátku. Vypadalo to cosi jako Fiat Uno. Jenže Uno přišlo do prodeje o řadu let dřív (v době když naši soudruzi čmárali akorát tak facelift Š120 verze M). Fáčko bylo doma, Formana jsem měl jako služebního. Měl jsem i tu emkovou rudou bídu Š120, takže si dovolím tvrdit, že vím co říkám. Nechtěl bych to domů znovu ani zadarmo!
Pak jsem pořídil Uno a to už doma zůstalo dodnes (r.v. 1988), paralelně jsem občas udržoval druhý Fáčko bejvalky, takže kontrast přímo vedle sebe na jednom dvoře. Že mi bejvalka věčně kradla Uno mluví taky za mnohé. Fáčko byl těžkopádný krump a při výměně čehokoliv přístup jak k penězům. Jelo to akorát když se to točilo, stejně jako ta rudá bída. Fiat je někde jinde vše jednoduché a přístupné.
Vím, že Fiat má řadu odpůrců, ale 95% z nich Fiata v životě nevlastnilo, takže to beru jen jako plky.

14. srpna • 18:00

Fiat malá auta vždy uměl - prostě to fungovalo a vydrželo. A Sergio Marchionne by na to neměl zapomínat.

..
13. srpna • 22:59

Favorit byl podle mě povedené auto, ale scházela mu širší nabídka motorů-ta OHV 1,3 by byla slušný základ, ale po ní měla následovat ještě nějaká 1,6 cca 65kW a jako vrchol nabídky třeba nějaká 1,8 řekněme 80kW, dál lépe-moderněji řešený interiér a možnost příplatkové výbavy-el. okénka, airbag řidiče, ABS, posilovač řízení, klima,... a lépe naladit podvozek, protože ze stejně primitivní konstrukce, dokázali západní výrobci vykouzlit podstatně lepší jízdní vlastnosti.

autař
13. srpna • 16:15

Favorit rozhodně nebyl nepovedené auto. A taky na svou dobu nevypadala nijak zle. Navíc se mohl chlubit přímo excelentním využitím prostoru a téměř nezničitelným motorem a velmi snadnou a levnou údržbou. Problémem byla kvalita dílenského zpracování hlavně u prvních ročníků výroby a pak pasivní bezpečnost (bráno ovšem novějšími nároky, ne nároky v době vzniku).

KitposB
13. srpna • 15:04

Tak nevím, ale i v oblasti moto, je třeba si "kopnout" do doby před rokem1989, že pane redaktore? Nevím co je lepší, zda poznámka, že "komunistické znárodňování nadaným tvůrcům jako Sodomka nepřálo", nebo to, že v kapitalismu "Bertone zanikl", Guigiro "koupil VW". Nebylo by lepší se zaměřit na technickou stránku aut, než se v článku zabývat politikou a prezentovat své politické názory?
Š 720 bylo opravdu skvostné, proč nezačala sériová výroba, nevím. Favorit "přišel" na trh opravdu pozdě, škoda, o 5 let dříve by to bylo zajímavé auto i na export. Pro mne velmi krásným autem zůstává stále Š Felicia a naprostou jedničkou je sportovní Tatra od konstruktéra Krále. Toto auto (spíše prototyp) jsme měl možnost si prohlédnout "na vlastní oči". Zpracování bylo samozřejmě "poplatné" době vzniku, ale jsem přesvědčen, že i dnes s moderní technikou by se jednalo o nádherné auto!

Pepan
28. října • 21:51

Sportovní Tatra MTX od Krále byla sice hezká (subjektivní názor), ale to bylo tak asi všechno, jízdní vlastnosti dalece pod úrovní tehdejších sedanů střední třídy, ovládání tragické, vábava chudičká, jak ve favoritu . Garantuji vám, že do Chorvatska na dovolenou by jste tím jet nechtěl.

Ustav pro zdravou pamet
18. srpna • 12:50

No soudruhu, Sodomku bolsevici znarodnili a nasledne zavreli, Ledwinku znarodnili a nasledne zavreli... Ti na zapade zavreli ve chvili, kdy prestali vydelavat, rozhodne jim jejich podnik nikdo neukradl a nezaviral je do krimu z tridnich duvodu.
720, ac prakticky pripravena k vyrobe, se nevyrabela, protoze se soudruhi rozhodli, ze postavi BAZ, utopili v tom hromadu penez a stavet novou tovarnu pro 720 nepripadalo v uvahu. Je priznacne, ze BAZ nikdy nezacal poradne fungovat a do provozu je uvedl az VW.

Antiautomat
13. srpna • 16:53

Prikaz je jasny: vsetko pred 89 musi byt zle, hnusne, skarede, komunisticke /paradox je ten ze komunizmus u nas nikdy nebol/. A je uplne jedno co to je, aj tak to vsetko musi byt zle.
Vsetko ine je klamstvo, loz, vymysel. A hlavne pri kazdej prilezitosti to plebsu pripominat. Clankom je tym denna povinna nariadena kvota splnena.

Driver
12. srpna • 22:11

Manželka má na voze pneu, kterým design navrhlo studio Giugiaro. :-))

Srandokan
12. srpna • 21:36

Nám taký pocit, že Bertone sa podieľal len na facelifte Chevy Niva. Pôvodná VAZ 2123 bola ruská záležitosť

Pepan
28. října • 21:53

Niva je 2121 a nikdo netvrdí, že ji dělal Bertone.

Martin
12. srpna • 20:39

Tady jde aspoň vidět jaký jsou to geniální čuráááci :-). Ještě za to brát prachy, do fabriky a makat, šmejdi B-]:-D

Framac
12. srpna • 18:36

Já měl v devadesátých letech také Favorita byl to model 135 r.v. 1999, musím říct že jsem měl od té doby i hezkou řádku jiných vozů, po vzhledové stránce nic moc, komfort také žádný extra ale co do spolehlivosti ho ještě nepřekonalo ani jedno mé pozdější auto renomovaných značek nižší střední třídy.
První návštěvu v servisu jsem měl při najetí 230 000 Km - výměna spojky a brzdových kotoučů , další pak při stavu 298 000 Km, to jsem už musel vyměnit rozvodový řetěz a obě poloosy a všechny tlumiče, jinak výfuk jsem tam měl třetí, ale to jsem si dělal sám včetně výměny oleje, seřízení ventilů a výměnu filtrů, také jsem si dva krát měnil brzdové destičky a jednou čelisti v zadních kolech, ložiska v kolech jsem po celou dobu až do prodeje nemusel měnit. Bylo to neobvykle spolehlivé a jednoduché auto na údržbu.
Prodal jsem ho v roce 1997 při stavu 347 000 Km stále s původním motorem a v té době jsem ještě od výměny oleje po další výměnu, nemusel doplňovat ani kapku oleje, olej dosáhl akorát tak po spodní rysku.

Petr
13. srpna • 9:07

A ted jeste o te karkulce :-D Meli jsme v rodine nekolik Favoritu i z pocatku vyroby az po posledni facelift a des bes. U tech prvnich to bylo furt neco. Od zastaveneho pocitace km, nefunkcni zamky, pres problemy se sterelyma hadickama az po mlaceni predni napravy pri jizde na kostkach. O vecech jako blbnuti termostatu, vrzani vyfuku specialne pri rozjezdech, poblikavani , nebo nefukcnost zadnich svetel v dusledku nedolehani kontaktu,nefunkcnosti nklapeni svetlometu,vymeny tesneni pod hlavou ve 116000 ani nemluve. Bylo toho opravdu hodne .
Proste bud jste mel velkou kliku , ale to se mi opravdu nechce verit , protoze hlavne ty prvni rocniky byly odflaknute, nebo patrite mezi ridice, co nic neresi a pokud to nejak jede tak nic .Takze vydavat Favorit jako etalon kvality je opravdu usmevnej.

VW
18. srpna • 16:05

116 000 km ? Na novom Pole 1,2 TSI od 8000 km mi tak rachotí reťaz že bude musieť do opravy, čo bude drahšie jak všetky problémy ktoré spomína Petr s Favoritom a tie by som si opravil sám a na Pole hrozí zničenie motora.Taký etalón kvality najpredávanejšej európskej značky som nezažil ani s Oltcitom.

Framac
13. srpna • 14:17

Jo nějaké pitomosti jsem tam měl ale to neřeším vždy jsem si s tím poradil, světla v zadních dveřích poblikávali, no a co ať blikaj, to mne příliš nevzrušovalo protože po pár snahách to opravit, to po čase začalo zase zlobit, tak už jsem to neřešil.
Pak se mi jednou se zlomila plastová, teď nevím jak to říct, zda to mohu nazvat klikou, či madlem na otvírání dveří na vnitřní straně dveří, naštěstí jsem to v Mototechně dostal jako díl a vyměnil. Náprava za celou dobu nebouchala ale poprvé po čtyřech letech po zimě začala vrzat a musel jsem nechat měnit čepy to stálo tenkrát v neznačkovým servisu 400 Kč i s prací. Extra jsem si musel ale nechat udělat geometrii. Ale to jso všechno prkotinky proti tomu co jsem si užil potom s ojetým Fordem Escort to by vydalo na román, a to jsem byl tak naivní že jsem si myslel že jsem prostě měl smůlu na nepovedený kus a koupil jsem si po roce nového Escorta, po dvou letech to začalo a byla to jedna tragédie za druhou, druhovýroba žádná, všude mi řekli máte moc nový model jedině originál díly a sypala se jedna věc za druhou, hotovej vysavač na prachy,
no, ale pěknej a tichej.

KitposB
13. srpna • 15:15

Stále provozuji Favorita, jedna z posledních karburátorových verzí. Najeto cca 105 000km. Souhlasím s tím, co jste napsal, nebo to co psal "Milan". Vůz je samozřejmě poplatný době svého vzniku a to i přes fakt, že již byl vyráběn jako součást koncernu VW. Pokud se s tímto autem jezdí způsobem, pro který byl konstruován (tj. nikoliv po dálnici trvale 120 - 140 km/h, vytáčení do vysokých otáček, "polní cesty", jedná se o poměrně nenáročný "samohyb", kde se cena běžných oprav pohybuje v řádech stokorun většinu oprav je možno provést "svépomocí", resp. ve většině byť i skromně vybavenýc dílen. "Vyplácí" se mi i pravidelný ZÁKLADNÍ servis včetně kontroly stavu brzd a zapalování, resp. různých vůlí. Samozřejmě existují moderní, rychlejší, úspornější, bezpečnější atd. vozidla, ale třeba si říci, čemu a k čemu má auto sloužit. Na běžné "pojíždění" jsem zatím s Fájou spokojen.

Milan
13. srpna • 9:32

Měl jsem Favorita r.v.1993 BMM. Koupeno s najetýma cca 80000km. Kromě výměny výfuku, brzd a opravy pojistkovky - stačilo jen přepájet, na něm nebyla za nějakých 60000 jediná závada. A to slyším a řeším každý vrznutí/klepnutí mimo běžný hluk. Byl mnohem spolehlivější než ostatní auta co jsem měl.

Onse
12. srpna • 18:41

Předpokládám, že jste se sekl v roce výroby a jedná se o rok 1989?

Framac
12. srpna • 19:00

Omlouvám se jasně 1989, a od roku 1990- do konce roku 1996 jsem s ním jezdil jako pendler do práce v SRN, proto těch hodně najetých Km.

odborník na design
12. srpna • 17:29

Bertone se mi jeví schopnější než Pininfarina

Oldass
12. srpna • 17:01

Favorit je ale designově povedený vůz.

Milan S
12. srpna • 13:48

Já mám Š Favorit LXi už 10 let. Najeto 88000 km. Bez jediného problému a nemůžu si stěžovat. Auto bylo pěkné a mě se líbí pořád.

Eurohumanista
12. srpna • 11:00

Na cem si ti dizajneri udelali jmeno? Vzdut je to jak od zaka pomocne skoly, hnus hnus a jeste jednou hnus.

Antiautomat
12. srpna • 10:23

hm no ja si myslim ze favo sportline bolo celkom pekne auto.

Ludek_II
12. srpna • 11:42

Nejlepší byla Škoda Henlein B-]https://www.youtube.com/watch...

Antiautomat
12. srpna • 18:49

haha pobavilo, hlavne tie MG vpredu :-D:-D

furgon
12. srpna • 8:00

Se světly favorita je to trochu urban legend, starej Hrdlička prostě chtěl za každou cenu velkou parabolu, protože nízká neměla takovou takovou svítivost a na té on lpěl. Oni by si s nižší v Autopalu nakonec poradili, jako si museli poradit jiní dodavatelé.

lukas
12. srpna • 9:55

To neni prvda, podivej se na navrh fagota a vysledek???Navrh fagota byl vic podobnej citroenu ZX, nez fagotu. Lip to soudruzi nezvladli....

furgon
12. srpna • 11:14

Jasně, není to pravda protože ty v tom máš jasno dle návrhu, akorát o těch parabolách to říkal osobně sám Hrdlička na svých přednáškách, PAL to už dál neřešil, neměl důvod, na rozdíl od dodavatelů jiných komponent.

aminux
12. srpna • 13:18

Asi jo, cca před půlrokem byl o Favoritu speciální článek ve Světě motorů, myslím, že to tam bylo vzpomenuto. Byl to zajímavý rozhovor. Mám pocit ale, že kastle měla být delší, ale nebyla kvůli nedostatku plechu? Už nevim.
Ale motory favoritu vydržely možná víc jak pozdější 1,2 Fábie. Kolega ji měl a v 60 tkm měnil hlavu.. Tak jsem to našel:
Začátek
http://uloz.to/xa9uNFZu/favorit-1-jpg...
tady je o těch světlech
http://uloz.to/x5VNk3fL/favorit-2-jpg... Trošku potuněná verze - 73 Kw:
http://uloz.to/xtbB91JM/favorit-3-jpg...

wolff
12. srpna • 7:38

Za mne Espero je designově velmi čisté a líbivé auto (v kontextu doby), zvláště, když vememe v potaz, že korejci s počátkem výroby zjevně nespěchali.
Ostatní je tak plus minus celkem jedno a je jasné, že designové studio pravděpodobně vyrobí to, co si zákazník žádá. Něco je lepší a něco horší.
Když člověk viděl skici Favorita, tak si umí představit, jak asi vypadal původní návrh Tacumy, či Matrixu, které, kdyby byly podle původního návrhu, nemusely vypadat vůbec zle.

furgon
12. srpna • 8:06

Espero a líbivé?? To auto vypadá jako zlej sen i v kontextu doby proti např. Vectra I; P405; Passat apod.

wolff
12. srpna • 8:16

U Espera se neshodnem. Max. pár detailů je korejsky rušivých, jinak je to pěkné auto. Nemám v zásadě co bych mu vytkl. I proti áčkové Vectře mi to přijde lepší. Mělo perfektní aerodynamiku (snad lepší než ta áčková Vectra, která byla taky dobrá), takže Espero za mne cajk.

aminux
12. srpna • 13:37

mě příde taky v poho, možná trochu hranatější, ale jinak si umím představit, že bych s ním jezdil
Ten Hyundai Matrix, kolega ho měl a byl spokojen. Praktické auto. Ani ten dyzajn mi nepříde špatný.

Václav Holec
13. srpna • 9:25

Espero ošklivé nebylo, byť na začátek 90. let už poměrně hranaté. Jenže se spolehlivostí bylo opravdu na štíru. Pamatuji si článek ve slovenském Stopu někdy v polovině devadesátek, kdy psal rozhořčený majitel o několika reklamacích zcela nového auta, bylo více v servisu než jezdilo...

Doporučujeme

Články odjinud