První BMW řady 7 přišlo v roce 1977, ale kořeny luxusních BMW sahají až do poválečných padesátých let.
Po druhé světové válce to bylo s BMW, stejně jako téměř se všemi německými továrnami, nahnuté. Ale přesto se mnichovská značka dokázala vzpamatovat a rychle se vrátila na výsluní dřívější slávy. Bez luxusní limuzíny řady 7 bychom si dnes nabídku BMW ani nedokázali představit. Odhalení její nové generace je proto určitě dobrým důvodem, abychom si historii vrcholných prestižních modelů značky BMW připomněli.
BMW 501
Už první poválečné BMW nebyla malá jednoválcová městská krabička, ale luxusní limuzína. Model BMW 502 vycházející z verze 501 přišel (jako první poválečné německé auto) dokonce s osmiválcem. Přesto se modelů 501 a 502 prodalo dohromady jen asi 18 000. Na základech BMW 501 vzniklo i několik kabrioletů a kupé, například model BMW 3200 CS.
BMW vyrábělo řadu 501 od roku 1952 do roku 1962. Automobilka se ale na konci 50. let málem položila. Zachránil ji potomek zakladatele Herbert Quandt
I když BMW 501 a 502 byly úspěšnější než zajímavé a moderní sedany automobilky Borgward, Mercedes-Benz utíkal své konkurenci mílovými kroky. Dokonce hrozilo, že Mercedes krachující automobilku koupí, ale v roce 1959 zachránil BMW před takovým osudem Herbert Quandt, potomek zakladatele průmyslového impéria.
BMW New Six
Praotcem současného BMW řady 7 je vlastně luxusní model BMW E3, což byl největší sedan nabízený automobilkou BMW v letech 1968 až 1977. Celkem se ho vyrobilo 221 991 kusů a navrhl ho legendární designér Wilhelm Hofmeister.
BMW E3 byl velmi úspěšný model. Řidiči si oblíbili jeho dynamiku a proti tehdejším Mercedesům i snadnou ovladatelnost a obratnost
Pod kapotou byly výhradně moderní řadové šestiválce generace M30, odtud také přezdívka „New Six“. Auto mělo konkurovat luxusním Mercedesům, a i když nedosahovalo takové úrovně inženýrské preciznosti, řidičům se líbily lepší jízdní vlastnosti, dynamika a obratnost. Příbuzné velké kupé mělo označení BMW E9 a právě z něj vznikl například legendární model BMW 3.0 CSL.
BMW řady 7 E23
Jméno „řada 7“ se poprvé objevuje v roce 1977, kdy přichází zcela nová generace luxusních vozů značky BMW. Na návrhu nové sedmičky pracovali designéři Manfred Rennen a Paul Bracq, který design dokončil. Pod kapotou byly opět výhradně řadové šestiválce; ve vrcholných modelech 745i prvně přichází ke slovu přeplňování.
Do výbavy začala postupně přicházet elektronika. Objevila se třeba palubní diagnostika, ABS nebo na sklonku výroby i první airbag
Automobilka BMW mezi roky 1977 a 1987 vyrobila celkem 285 029 sedanů řady 7. Na svou dobu to bylo velmi vyspělé auto, mělo například kontrolu servisních intervalů a také první palubní diagnostiku, která upozorňovala na najrůznější poruchy či potíže od prasklé žárovky po nízký tlak oleje. Řada E23 měla i palubní počítač, ABS a později dokonce i airbag řidiče.
BMW řady 7 E32
BMW 501 mělo jako první sériové poválečné německé auto osmiválec, řada 7 generace E32 pak jako první poválečné auto v Německu dostala dvanáctiválec a omezovač rychlosti na 250 km/h. Poprvé se ve voze s označením „řada 7“ objevil i osmiválec, neboť před tím byly vrcholné modely vybaveny výhradně řadovými šestiválci.
Generace E32 dostala jako první poválečné německé auto dvanáctiválec — a měla také jako první omezovač rychlosti, nastavený na 250 km/h
Diesel se v BMW řady 7 E32, které se vyrábělo od roku 1986 do roku 1994 výhradně v německém Dingolfingu, ještě neobjevil. To až nastupující generace poprvé začala u výfuku zapáchat. Zajímavostí je, že toto BMW řady 7 mělo jako první auto na světě přední HID světla. Poprvé se také v řadě 7 objevuje kontrola trakce.
BMW řady 7 E38
Generace E38 se začala vedle Dingolfingu vyrábět také v mexické Toluce. Celkem BMW mezi roky 1994 a 2001 vyprodukovalo 340 242 vozů. Jako první BMW řady 7 dostala generace E38 naftový motor. Buď jste mohli mít šestiválce 2,5 či 2,9 litru nebo dokonce osmiválec 3,9 l, což byl ve své době jeden z nejsilnějších turbodieselů na trhu.
V řadě E38 se poprvé objevuje turbodiesel, ale polovinu všech prodaných vozů poháněl ještě benzínový osmiválec v modelech 740i a 740Li
Tradičním zákazníkům ale nafta moc nevoněla. I když se třílitrových dieselů prodalo přes 12 000, nejoblíbenější byl osmiválec 740i, který poháněl zhruba polovinu všech prodaných BMW řady 7. Zajímavé je, že když BMW v roce 2001 představilo novou generaci řady 7, prodeje končící generace E38 vyskočily nahoru. Spousta lidí si tehdy raději koupila osvědčený a elegantní starší model než radikálně stylizovanou novinku.
BMW řady 7 E65/E66/E67/E68
Kontroverzní BMW řady 7, které navrhnul Adrian van Hooydonk (nikoli přímo Chris Bangle), se nesetkalo v prvních letech s velkým úspěchem. Kamenem úrazu byl právě především design, který konzervativním zákazníkům nevyhovoval. Teprve až facelift z roku 2005 trochu uhladil příliš odvážné tvary.
Design generace E65 byl velmi odvážný a konzervativním zákazníkům se nelíbil. V prvních letech výroby se navíc BMW potýkalo se spolehlivostí složité elektroniky
Facelift z roku 2005 trochu učesal velmi výrazné tvary, ale původní proporce vozu zůstaly. Zlepšila se ovšem spolehlivost, motory posílily a časem přišla i experimentální verze s pohonem na vodík
BMW řady 7 generace E65 bylo nejsložitější auto, jaké kdy automobilka vyrobila. Poprvé se objevuje palubní systém iDrive, adaptivní podvozek, aktivní stabilizátory, první šestistupňový automat na světě v sedanu, adaptivní světla a automatické dovírání dveří. Vůbec poprvé se u BMW objevila GPS navigace s daty na DVD, bi-xenony nebo startování pomocí tlačítka.
BMW řady 7 F01/F02
Po dřívější kritice byl design nové generace řady 7, představené v roce 2008 na Rudém náměstí v Moskvě, velmi usedlý. I technika se neproměnila nějak radikálně, i když třeba přední zavěšení opustilo vzpěry MacPherson a přešlo na dvojité lichoběžníky. Poprvé se pod kapotou objevil i hybridní pohon spojený s osmiválcem.
Design nové řady 7 je mnohem usedlejší a ne tak odvážný jako dříve. Poprvé jsou k dispozici výhradně přeplňované motory, z nabídky ale vypadl naftový osmiválec
Facelift příliš nového nepřinesl, rozšířila se jen výbava. Generace F01/F02 se jako první řada 7 prodávala i s hybridním pohonem. Velký zájem byl o pohon všech kol xDrive
Jako první BMW dostala nová řada 7 osmistupňový automat. Nejprve jím byl vybaven hybrid a dvanáctiválec 760i, od roku 2013 pak všechny modely. Zmizel ale naftový osmiválec, BMW už sázelo pouze na různé stupně nastavení řadového třílitrového šestiválce. Poprvé v historii BMW se také jedná o model, který má výhradně přeplňované motory.
BMW řady 7 G11/G12
Nová generace BMW řady 7 je naprosto revoluční. Přichází totiž s karosérií zpevněnou uhlíkovými vlákny. Proti předchozí generaci je nový model o 130 kg lehčí a například umí zaparkovat bez řidiče a jezdí na dálkové ovládání.
Nové BMW řady 7 je podobně revoluční jako model E23 před lety. Má uhlíkovými vlákny zesílenou konstrukci a umí jezdit automaticky na dálkové ovládání
Pod kapotou jsou zásadně modernizované motory a samozřejmě nechybí řadový šestiválec na naftu v modelu 730d či na benzín v modelu 740i. Vrcholem je prozatím osmiválec 4,4 l v modelu 750i, ale bude se vyrábět i hybrid 740e a časem určitě dojde i na dvanáctiválec 760i.