Některá auta jsou proslulá vznětlivou povahou. A netýká se to zdaleka jen italských supersportů.
Kapitoly článku:
Auto je složitý stroj a automobilky se často potýkají s většími nebo menšími výrobními vadami. A protože jsou auta protkaná kabeláží a vozí v sobě zásobu paliva, riziko vznícení je tu pořád. Některé modely jsou ale na vznik požáru opravdu velmi náchylné.
Ford Pinto
Americký Ford potřeboval v sedmdesátých letech postavit konkurenci pro levné Volkswageny. Pinto se stalo hitem, ale automobilka s vývojem pospíchala a nedomyslela umístění palivové nádrže. I při menším nárazu zezadu se nádrž prorazila a palivo mohlo volně vytékat na horký výfuk. Odhady hovoří o skoro tisícovce případů popálenin i z malých nehod.
Pontiac Fiero
Malý sporťák s motorem uprostřed byl v USA oblíbený, ale nadšení rychle opadlo po prvních vážných nehodách a požárech. Ne, jméno Fiero skutečně nevzniklo až posléze... Pontiac přestal Fiero vyrábět po pěti letech. Uprostřed umístěný motor se přehříval a tekl z něj olej. Kam? Přímo na žhavé výfukové svody.
Peugeot 307 a Citroën C4
Francouzská dvojice má citlivou elektroinstalaci a nejčastějším problémem je volně se protáčející startér, který se zkratuje a začne hořet. Objevuje se ale i zkrat v místech, kam se dostane posypová sůl, a některé vozy mají problémy s přívodem paliva. Citroëny prý hoří v poměru k počtu vyrobených aut víc.
Italské supersporty... a Porsche
O italských superautech se jejich vznětlivost traduje a v branži je oblíbeným námětem žertování. Jistě, spousta problémů jde na vrub majitelům, kteří se k autům neumějí chovat. Ovšem u Ferrari 458 Italia šlo o výrobní vadu. Ostudu ale utržilo i Porsche. U ostrého modelu 911 GT3 unikal z motoru olej, což v několika případech vedlo k požáru. Porsche auta svolalo a preventivně vyměnilo motory.
Dalším příkladem hořících aut je velká svolávací akce u amerického Fordu, která se týkala asi čtyř a půl milionu vozů včetně populárních modelů Ford Ranger a Ford Explorer. Na vině byl ovládací modul tempomatu.
Z moderních vozů nelze nevzpomenout na svolávací akci asi 89 000 vozů Mini s přeplňovanými motory, u kterých se mohla elektronika kolem turbodmychadla přehřát a způsobit zkrat a požár. Několik aut i chytlo plamenem. Dalším příkladem je Jeep Grand Cherokee, který byl svoláván kvůli možnému zkratu a požáru v mechanismu střešního okna. Servisy provedly opravu... a Jeep vesele na stejném místě hoří dál.
Vznětlivost moderních elektromobilů naznačil i Chevrolet Volt, který začal hořet během oficiálních nárazových testů NHTSA. Při simulaci bočního nárazu na sloup se poškodil akumulátor a došlo k požáru. Chevrolet baterie včas upravil a ostatní výrobci si na to již dali pozor.