Francouzský prezident Hollande jde proti Peugeotu

Plán Peugeotu propustit šest a půl tisíce zaměstnanců ve Francii je nepřijatelný a stát to tak nenechá, prohlásil francouzský prezident François Hollande v televizním rozhovoru u příležitosti státního svátku, který země o víkendu na výročí pádu Bastily slavila.

Trhy tušily, že se vláda bude do rozsáhlého restrukturalizačního plánu automobilky vměšovat – akcie PSA Peugeot Citroën už v pátek proto odepsaly 7,7 procenta. 

Pro socialisty jde o hodně citlivou záležitost – vyhráli volby právě tím, že slibovali revitalizaci průmyslu a udržení zaměstnanosti. Vlivné odbory označily plán Peugeotu za „vyhlášení války“ a tlačí na vládu, aby plán shodila ze stolu.

Peugeot, druhá největší evropská automobilka, minulý týden ohlásila, že propustí celosvětově čtrnáct tisíc lidí, poprvé po dvaceti letech uzavře jednu z továren ve Francii. Peugeot tak chce řešit prohlubující se provozní ztrátu, jež za pololetí dosáhla 700 milionů eur.

Hollandův kabinet se s propouštěním snaží politicky bojovat, hodlá představit opatření na podporu prodeje ekologicky šetrných vozů, zvažuje i zavedení speciálních půjček pro koupi vozů. Šrotovné, které v roce 2009 zavedla řada zemí včetně Sarkozyho Francie, se prý opakovat nebude. Plán na podporu automobilového průmyslu má vláda představit 25. července.

Analytici příliš nadějí politickému vměšování do restrukturalizace nedávají. „Možnosti jsou velmi omezené, krize Peugeotu je vrcholkem ledovce největšího problému Francie, a tím je slabá konkurenceschopnost,“ řekl analytik Eurasia Group Antonio Barroso.

Desetiprocentní míra nezaměstnanosti je ve Francii nejvyšší za dvanáct let. Propouštění zvažují i další velcí zaměstnavatelé, jako Air France-KLM, Carrefour a Sanofi. Peugeot chce zavřít továrnu v Aulnay u Paříže a soustředit se na výrobu malých aut v nedalekém Poissy. Hollande prohlásil, že továrna by měla pokračovat. Prezident uznal, že Francie trpí slabou konkurenceschopností, je ale třeba se s tím vypořádávat „férově“. Zástupci automobilek si stěžují, že jejich konkurenceschopnost podkopávají vysoké sociální odvody.

Zdroj: E15.cz
 

Peugeot 307 2
Rok výroby: 2004
Stav: 125 235 km
Cena: 40 000 Kč
Peugeot 207 1.36
Rok výroby: 2008
Stav: 124 552 km
Cena: 75 000 Kč
Peugeot 5008 1.56
Rok výroby: 2013
Stav: 138 942 km
Cena: 170 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků