Francouzský prezident Hollande jde proti Peugeotu

Plán Peugeotu propustit šest a půl tisíce zaměstnanců ve Francii je nepřijatelný a stát to tak nenechá, prohlásil francouzský prezident François Hollande v televizním rozhovoru u příležitosti státního svátku, který země o víkendu na výročí pádu Bastily slavila.

Trhy tušily, že se vláda bude do rozsáhlého restrukturalizačního plánu automobilky vměšovat – akcie PSA Peugeot Citroën už v pátek proto odepsaly 7,7 procenta. 

Pro socialisty jde o hodně citlivou záležitost – vyhráli volby právě tím, že slibovali revitalizaci průmyslu a udržení zaměstnanosti. Vlivné odbory označily plán Peugeotu za „vyhlášení války“ a tlačí na vládu, aby plán shodila ze stolu.

Peugeot, druhá největší evropská automobilka, minulý týden ohlásila, že propustí celosvětově čtrnáct tisíc lidí, poprvé po dvaceti letech uzavře jednu z továren ve Francii. Peugeot tak chce řešit prohlubující se provozní ztrátu, jež za pololetí dosáhla 700 milionů eur.

Hollandův kabinet se s propouštěním snaží politicky bojovat, hodlá představit opatření na podporu prodeje ekologicky šetrných vozů, zvažuje i zavedení speciálních půjček pro koupi vozů. Šrotovné, které v roce 2009 zavedla řada zemí včetně Sarkozyho Francie, se prý opakovat nebude. Plán na podporu automobilového průmyslu má vláda představit 25. července.

Analytici příliš nadějí politickému vměšování do restrukturalizace nedávají. „Možnosti jsou velmi omezené, krize Peugeotu je vrcholkem ledovce největšího problému Francie, a tím je slabá konkurenceschopnost,“ řekl analytik Eurasia Group Antonio Barroso.

Desetiprocentní míra nezaměstnanosti je ve Francii nejvyšší za dvanáct let. Propouštění zvažují i další velcí zaměstnavatelé, jako Air France-KLM, Carrefour a Sanofi. Peugeot chce zavřít továrnu v Aulnay u Paříže a soustředit se na výrobu malých aut v nedalekém Poissy. Hollande prohlásil, že továrna by měla pokračovat. Prezident uznal, že Francie trpí slabou konkurenceschopností, je ale třeba se s tím vypořádávat „férově“. Zástupci automobilek si stěžují, že jejich konkurenceschopnost podkopávají vysoké sociální odvody.

Zdroj: E15.cz
 

Peugeot 5008 1.56
Rok výroby: 2013
Stav: 138 942 km
Cena: 179 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 128 191 km
Cena: 125 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2013
Stav: 130 234 km
Cena: 140 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků