Francouzský prezident Hollande jde proti Peugeotu

Plán Peugeotu propustit šest a půl tisíce zaměstnanců ve Francii je nepřijatelný a stát to tak nenechá, prohlásil francouzský prezident François Hollande v televizním rozhovoru u příležitosti státního svátku, který země o víkendu na výročí pádu Bastily slavila.

Trhy tušily, že se vláda bude do rozsáhlého restrukturalizačního plánu automobilky vměšovat – akcie PSA Peugeot Citroën už v pátek proto odepsaly 7,7 procenta. 

Pro socialisty jde o hodně citlivou záležitost – vyhráli volby právě tím, že slibovali revitalizaci průmyslu a udržení zaměstnanosti. Vlivné odbory označily plán Peugeotu za „vyhlášení války“ a tlačí na vládu, aby plán shodila ze stolu.

Peugeot, druhá největší evropská automobilka, minulý týden ohlásila, že propustí celosvětově čtrnáct tisíc lidí, poprvé po dvaceti letech uzavře jednu z továren ve Francii. Peugeot tak chce řešit prohlubující se provozní ztrátu, jež za pololetí dosáhla 700 milionů eur.

Hollandův kabinet se s propouštěním snaží politicky bojovat, hodlá představit opatření na podporu prodeje ekologicky šetrných vozů, zvažuje i zavedení speciálních půjček pro koupi vozů. Šrotovné, které v roce 2009 zavedla řada zemí včetně Sarkozyho Francie, se prý opakovat nebude. Plán na podporu automobilového průmyslu má vláda představit 25. července.

Analytici příliš nadějí politickému vměšování do restrukturalizace nedávají. „Možnosti jsou velmi omezené, krize Peugeotu je vrcholkem ledovce největšího problému Francie, a tím je slabá konkurenceschopnost,“ řekl analytik Eurasia Group Antonio Barroso.

Desetiprocentní míra nezaměstnanosti je ve Francii nejvyšší za dvanáct let. Propouštění zvažují i další velcí zaměstnavatelé, jako Air France-KLM, Carrefour a Sanofi. Peugeot chce zavřít továrnu v Aulnay u Paříže a soustředit se na výrobu malých aut v nedalekém Poissy. Hollande prohlásil, že továrna by měla pokračovat. Prezident uznal, že Francie trpí slabou konkurenceschopností, je ale třeba se s tím vypořádávat „férově“. Zástupci automobilek si stěžují, že jejich konkurenceschopnost podkopávají vysoké sociální odvody.

Zdroj: E15.cz
 

Peugeot 307 2
Rok výroby: 2004
Stav: 125 235 km
Cena: 40 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 162 415 km
Cena: 110 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2013
Stav: 139 809 km
Cena: 144 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 10 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků