Francie pomůže automobilkám. Přidá na elektromobily a hybridy

Francouzská vláda představila nová opatření na podporu tamního automobilového sektoru. Jsou mnohem méně ambiciózní než v letech 2008 a 2009, kdy vlády v řadě zemí Evropy začaly automobilový sektor podporovat kvůli dopadům finanční a hospodářské krize.

Nová pomoc se zaměřuje hlavně na elektromobily a hybridní vozy a měla by pomoci řešit hlavně problémy v Peugeotu. Socialistická vláda pod vedením prezidenta Françoise Hollandea čelí situaci, kdy se v odvětví výroby automobilů bude muset vypořádat s další vlnou propouštění. Největší francouzská automobilka PSA Peugeot Citroën se totiž chystá propustit až 8000 zaměstnanců, což představuje kolem deseti procent její pracovní síly.

Dříve šrotovné, dnes příspěvky

Předchozí vláda sektor podpořila takzvaným šrotovným, které zvedlo zájem o automobily. Ministerstvo průmyslu nyní uvádí, že příspěvek na nákup plně elektrických automobilů se zvýší z 5000 na 7000 eur (asi 179 tisíc korun). Příspěvek na hybridní vozy se zdvojnásobí a dosáhne 4000 eur (asi 102 tisíc korun), týkat se ale bude jen vozů vyrobených ve Francii, tudíž jen automobilek Peugeot a Toyota.

Vláda prezidenta Hollandea, která je u moci asi dva měsíce, teď prochází zatěžkávací zkouškou. Má před sebou totiž spor mezi automobilkou PSA Peugeot Citroën a odboráři. Těm se nelíbí, že chce automobilka propouštět a zavřít továrnu v Aulnay u Paříže.

Byznys | Peugeot | Názory

Francouzský prezident Hollande jde proti Peugeotu

Problémy, s nimiž se automobilový sektor potýká, se ale zdaleka neomezují na Peugeot. Prodej aut v Evropě v prvním pololetí klesl o téměř sedm procent a největší propad postihl Francii, Itálii a Španělsko. Prodej se tam snížil minimálně o deset procent. Jednou z mála automobilek, kterým se daří hospodářský útlum překonávat, je Volkswagen. Vděčí za to především své přítomnosti na mnoha rozličných trzích, včetně Číny, Spojených států a Brazílie.

Soubor nových opatření, která dnes francouzská vláda předložila, rovněž uvolní až 150 milionů eur v podobě státem garantovaných půjček určených subdodavatelům. Ti jsou nynějším útlumem výroby silně zasaženi. Vláda také bude mít nově povinnost při nákupech automobilů objednat alespoň čtvrtinu elektromobilů nebo hybridů.

Hollande slíbil, že automobilový sektor znovu postaví na nohy a zabrání dalšímu masovému propouštění. Státní pokladna je ale po třech letech hospodářské krize zdecimovaná, což možnosti nějakého většího zásahu téměř vylučuje.

Zdroj: E15.cz 

Foto: Profimedia.cz
 
Citroën C4 Picasso 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 125 487 km
Cena: 170 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.58
Rok výroby: 2012
Stav: 142 104 km
Cena: 180 000 Kč
Citroën C3 1.398
Rok výroby: 2005
Stav: 115 322 km
Cena: 55 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 54 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků