Francie dá 10 000 eur na nákup elektromobilu, když sešrotujete diesel

Francouzská vláda chce dostat z měst dieselová auta. Pro svůj záměr chce rozdávat dotace na nákup elektromobilu.

Francouzským politikům najednou přestaly vonět diesely a vyhlásili jim válku. Ono by se to dalo pochopit, kdyby politici té samé země před několika lety naopak nezaváděli všemožné daně a omezení, které vedly motoristy právě k nákupu naftových aut.

Zajímavosti | Život řidiče | Palivo

Francie označila dieselová auta za omyl a chce je vyhnat ze silnic

Zdanění vozidla se ve Francii odvíjí podle místa registrace, emisí CO2, výkonu a také se projevuje rozdílnou výší spotřební daně na naftu a benzín. Motoristé tak byli dlouhou dobu motivování kupovat auta s nízkou spotřebou a emisemi CO2, což logicky vychází na maloobjemové diesely.

Francie se tak stala zemí, kde zhruba 80 % (!) všech aut jsou diesely. Například poslední rok se ve Francii prodalo 64 % nových aut s dieselem, v roce 2012 to dokonce bylo 73 %. Obvyklý poměr v Evropě je zhruba půl na půl nebo jen s mírnou převahou dieselů.

Život řidiče

Praha schválila nízkoemisní zónu, smůlu mají diesely do roku 2006

Vláda se nyní rozhodla zvýšit pobídku na nákup elektromobilu, pokud zlikvidujete svůj starý diesel. Dotace bude od dubna 2015 činit 10 000 eur (280 000 korun), což výrazně sníží kupní cenu elektrického auta. Renault Zoe by tak stál jen 12 400 eur, Nissan Leaf 14 390 eur. Navíc se z provozu elektromobilu neplatí prakticky žádné dodatečné daně.

Dalším krokem je zvýšení spotřební daně na naftu o dva eurocenty na litr (do eráru to má v roce 2015 přinést 807 milionů eur, z čehož by se zaplatilo 80 000 dotazí na elektromobily) a její dorovnání s cenou benzínu.

Život řidiče | Názory

Chtěli se prodanit k ekologii, skončili s nejvyššími emisemi v EU

Otázkou je, kdo si bude moci dovolit využít dotaci, když staré diesely bez filtru obvykle provozují nízkopříjmové skupiny obyvatel. A ty si asi nemohou jen tak dovolit zaplatit přes 12 000 eur za nové auto. Navíc není francouzská síť dobíjecích stanic zrovna rozsáhlá.

V současné době je ve Francii v provozu asi 10 000 dobíjecích stanic a 36 000 elektromobilů z celkového počtu asi 38 milionů aut. Do roku 2030 chce Francie vybudovat až sedm milionů dobíjecích stanic.

Renault Fluence 1.5
Rok výroby: 2012
Stav: 119 269 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Scénic 1.461
Rok výroby: 2010
Stav: 140 363 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Scénic 1.461
Rok výroby: 2007
Stav: 151 327 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků