Volkswagen XL1 je produkčním následovníkem projektu auta s litrovou spotřebou, jedné z mnoha obsesí Ferdinanda Piecha.

Volkswagen XL1 je produkčním následovníkem projektu auta s litrovou spotřebou, jedné z mnoha obsesí Ferdinanda Piecha.

Na lidi funguje jako magnet. Málokteré auto, které jsme kdy testovali, přilákalo tolik zvědavých pohledů a všetečných dotazů.

Na lidi funguje jako magnet. Málokteré auto, které jsme kdy testovali, přilákalo tolik zvědavých pohledů a všetečných dotazů.

Lidé nevypadají ani moc překvapeně, když se dozvědí, že XL1 stojí tolik co slušně vybavené Porsche 911.

Lidé nevypadají ani moc překvapeně, když se dozvědí, že XL1 stojí tolik co slušně vybavené Porsche 911.

Ceníková cena 110 000 eur odpovídá v přepočtu částce 2,98 milionu korun.

Ceníková cena 110 000 eur odpovídá v přepočtu částce 2,98 milionu korun.

Série čítající pouhých 250 kusů byla přesto rychle rozebrána, z velké části sběrateli. Na prodej je už jen pár předváděcích kusů.

Série čítající pouhých 250 kusů byla přesto rychle rozebrána, z velké části sběrateli. Na prodej je už jen pár předváděcích kusů.

Technika Volkswagenu XL1 je totiž snad ještě víc fascinující než jeho vzhled.

Technika Volkswagenu XL1 je totiž snad ještě víc fascinující než jeho vzhled.

Hnací soustavu tvoří vpředu umístěná vysokonapěťová baterie a vzadu uložená kombinace dvouválce TDI, převodovky DSG a elektromotoru.

Hnací soustavu tvoří vpředu umístěná vysokonapěťová baterie a vzadu uložená kombinace dvouválce TDI, převodovky DSG a elektromotoru.

Konstrukce vozu je z převážná části tvořena karbonem, přesněji řečeno polymerem vyztuženým uhlíkovými vlákny (CFRP).

Konstrukce vozu je z převážná části tvořena karbonem, přesněji řečeno polymerem vyztuženým uhlíkovými vlákny (CFRP).

Výztuhy ve dveřích jsou hliníkové, stejně jako nosník palubní desky.

Výztuhy ve dveřích jsou hliníkové, stejně jako nosník palubní desky.

Kola jsou zase vyrobena z hořčíkové slitiny.

Kola jsou zase vyrobena z hořčíkové slitiny.

Pneumatiky s nízkým valivým odporem mají rozměr 115/80 R15 vpředu a 145/55 R16 vzadu.

Pneumatiky s nízkým valivým odporem mají rozměr 115/80 R15 vpředu a 145/55 R16 vzadu.

Aby zpětná zrcátka nenarušovala obtékání vzduchu, dostal Volkswagen XL1 místo nich kamery.

Aby zpětná zrcátka nenarušovala obtékání vzduchu, dostal Volkswagen XL1 místo nich kamery.

Na fotografiích nevynikne, jak je auto ve skutečnosti malé. Na délku měří 3,89 m, na šířku 1,67 m.

Na fotografiích nevynikne, jak je auto ve skutečnosti malé. Na délku měří 3,89 m, na šířku 1,67 m.

Výška 1153 mm je jen o něco vyšší než u jiného auta s nahoru výklopnými dveřmi – Lamborghini Aventador (1136 mm).

Výška 1153 mm je jen o něco vyšší než u jiného auta s nahoru výklopnými dveřmi – Lamborghini Aventador (1136 mm).

Dveře mají pyrotechnické závěsy, takže při převrácení vozu se samy uvolní.

Dveře mají pyrotechnické závěsy, takže při převrácení vozu se samy uvolní.

Vlevo za dveřmi řidiče najdete plnicí hrdlo 10litrové nádrže.

Vlevo za dveřmi řidiče najdete plnicí hrdlo 10litrové nádrže.

K nabíjení z běžné zásuvky potřebujete trafo.

K nabíjení z běžné zásuvky potřebujete trafo.

To není integrované do konstrukce vozu, má podobu rozměrné krabice a považuje se za příslušenství.

To není integrované do konstrukce vozu, má podobu rozměrné krabice a považuje se za příslušenství.

Trafo má místo pod zadním víkem, které slouží jako kryt motorového prostoru.

Trafo má místo pod zadním víkem, které slouží jako kryt motorového prostoru.

Ano, i tento díl karoserie je vyroben z polymeru vyztuženého karbonem.

Ano, i tento díl karoserie je vyroben z polymeru vyztuženého karbonem.

Z motoru uvidíte jen filtr pevných částic (vpravo), vlastní agregát je schovaný pod ventilátorem.

Z motoru uvidíte jen filtr pevných částic (vpravo), vlastní agregát je schovaný pod ventilátorem.

Díky velkému vykrojení nástupních otvorů do střechy je nastupování překvapivě snadné.

Díky velkému vykrojení nástupních otvorů do střechy je nastupování překvapivě snadné.

Sedadla nejsou umístěná souměrně, takže v příčném směru se cestující netísní.

Sedadla nejsou umístěná souměrně, takže v příčném směru se cestující netísní.

Zapomenout ovšem musíte na jakékoliv seřizování kromě podélného posunu sedadla.

Zapomenout ovšem musíte na jakékoliv seřizování kromě podélného posunu sedadla.

Jednoduchý přístrojový štít se „třemi“ budíky by zrovna tak mohl patřit nějakému low-cost malému modelu.

Jednoduchý přístrojový štít se „třemi“ budíky by zrovna tak mohl patřit nějakému low-cost malému modelu.

Žádný low-cost malý Volkswagen ovšem nemá takovýto volant.

Žádný low-cost malý Volkswagen ovšem nemá takovýto volant.

Hnací agregát se uvádí do chodu startovacím tlačítkem. Pokud není baterie vybitá, spalovací motor hned nenaskočí.

Hnací agregát se uvádí do chodu startovacím tlačítkem. Pokud není baterie vybitá, spalovací motor hned nenaskočí.

Zpětné kamery mají slušnou kvalitu obrazu a jsou chráněné proti znečistění.

Zpětné kamery mají slušnou kvalitu obrazu a jsou chráněné proti znečistění.

Řidič tak má poměrně slušný přehled o situaci okolo…

Řidič tak má poměrně slušný přehled o situaci okolo…

…i když přesná vzdálenost objektů se odhaduje těžko.

…i když přesná vzdálenost objektů se odhaduje těžko.

Středový displej ukazuje věci, které známe i z jiných hybridů: například aktuální toky energie…

Středový displej ukazuje věci, které známe i z jiných hybridů: například aktuální toky energie…

…stav vysokonapěťového akumulátoru…

…stav vysokonapěťového akumulátoru…

…nebo vývoj skóre úsporné jízdy.

…nebo vývoj skóre úsporné jízdy.

Volkswagen vyjadřuje vaši šetrnost číslem, kterému říká Blue Score.

Volkswagen vyjadřuje vaši šetrnost číslem, kterému říká Blue Score.

Středový displej na polohovatelném kloubu obsahuje i navigaci.

Středový displej na polohovatelném kloubu obsahuje i navigaci.

Nechybí ani běžné funkce palubního počítače se dvěma počitadly – krátko- a dlouhodobým.

Nechybí ani běžné funkce palubního počítače se dvěma počitadly – krátko- a dlouhodobým.

Aerodynamický hluk je minimální, ale kvůli absenci běžného odhlučnění vnímáte ruchy, které se obvykle k vašim uším nedostávají.

Aerodynamický hluk je minimální, ale kvůli absenci běžného odhlučnění vnímáte ruchy, které se obvykle k vašim uším nedostávají.

A když se konečně dá do práce spalovací motor, navíc jen dvouválec a ještě k tomu vznětový… Řekněme to takhle – kultivovaností chodu agregát nevyniká.

A když se konečně dá do práce spalovací motor, navíc jen dvouválec a ještě k tomu vznětový… Řekněme to takhle – kultivovaností chodu agregát nevyniká.

Díky extrémně nízkému těžišti a širokému přednímu rozchodu se můžete proplétat zatáčkami docela svižně.

Díky extrémně nízkému těžišti a širokému přednímu rozchodu se můžete proplétat zatáčkami docela svižně.

Možná největší překvapení je, že Volkswagen XL1 není pocitově vůbec pomalý.

Možná největší překvapení je, že Volkswagen XL1 není pocitově vůbec pomalý.

Poměrně katastrofální je ovšem jízdní komfort. Kombinace nízké hmotnosti a kratičkých zdvihů pérování znamená silné přenosy rázů k cestujícím.

Poměrně katastrofální je ovšem jízdní komfort. Kombinace nízké hmotnosti a kratičkých zdvihů pérování znamená silné přenosy rázů k cestujícím.

Řízení bez posilovače poskytuje neředěnou, nefalšovanou, nevyhlazenou zpětnou vazbu. V dlaních doslova cítíte, co dělají přední pneumatiky na asfaltu.

Řízení bez posilovače poskytuje neředěnou, nefalšovanou, nevyhlazenou zpětnou vazbu. V dlaních doslova cítíte, co dělají přední pneumatiky na asfaltu.

Štítek na dveřích informuje, že užitečné zatížení činí pouhých 175 kg.

Štítek na dveřích informuje, že užitečné zatížení činí pouhých 175 kg.

Když po opakovaném průjezdu městem v odpolední špičce vystupujeme, ukazuje palubní počítač průměrnou spotřebu 1,7 l/100 km.

Když po opakovaném průjezdu městem v odpolední špičce vystupujeme, ukazuje palubní počítač průměrnou spotřebu 1,7 l/100 km.

Na dálnici jsme se dostali na 2,4 l/100 km. V absolutním vyjádření to jsou senzační čísla.

Na dálnici jsme se dostali na 2,4 l/100 km. V absolutním vyjádření to jsou senzační čísla.

Procentuálně ovšem zaostávají daleko za příslibem jednoho litru.

Procentuálně ovšem zaostávají daleko za příslibem jednoho litru.

Bez emisní berličky v podobě plug-in hybridu ale mohl XL1 být lehčí a tudíž v reálném provozu ještě úspornější.

Bez emisní berličky v podobě plug-in hybridu ale mohl XL1 být lehčí a tudíž v reálném provozu ještě úspornější.

Na lidi funguje jako magnet. Málokteré auto, které jsme kdy testovali, přilákalo tolik zvědavých pohledů a všetečných dotazů.
Lidé nevypadají ani moc překvapeně, když se dozvědí, že XL1 stojí tolik co slušně vybavené Porsche 911.
Ceníková cena 110 000 eur odpovídá v přepočtu částce 2,98 milionu korun.
Série čítající pouhých 250 kusů byla přesto rychle rozebrána, z velké části sběrateli. Na prodej je už jen pár předváděcích kusů.
47
Fotogalerie

Fototest Volkswagen XL1: Taky trochu podvod. Ale odpustíte mu to

Kapitoly článku:


Technické údaje: Volkswagen XL1

Rok
2015
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
2/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
vznětový • 800 cm3
Vrtání • zdvih
81,0 mm • 80,5 mm
Stupeň komprese
16,0
Nejvyšší výkon
51 kW (69 koní)
Nejvyšší krouticí moment
140 Nm ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
12,7 s
Nejvyšší rychlost
160 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
automatická • 7 stupňů
Zákl. objem zavazadlového prostoru
120 l
Objem palivové nádrže
10 l
Hmotnost: provozní • celková
795 kg • 970 kg
Prům. spotřeba: komb.
0,9 l/100 km
Rozvor náprav
2 224 mm
Rozměry: délka × šířka × výška
3 888 × 1 665 × 1 153 mm

Volkswagen

Volkswagen je německá automobilka, vedoucí člen Volkswagen Group. Vznikla v roce 1937. Začala vyvíjet předchůdce slavného „Brouka“, plná výroba se ale rozběhla až po válce. Název značky Volkswagen znamená v překladu lidový vůz.

Volkswagen Golf • Volkswagen Passat • Volkswagen Touran • Volkswagen Touareg • Volkswagen Polo • Volkswagen up! • Volkswagen e-up! • Volkswagen T-Roc • Volkswagen T-Cross • Volkswagen Tiguan • Volkswagen Sharan • Volkswagen ID.3

Doporučujeme

Články odjinud