Fototest Volkswagen XL1: Taky trochu podvod. Ale odpustíte mu to

Futuristický bolid je produkčním následovníkem projektu auta s litrovou spotřebou, jedné z mnoha obsesí Ferdinanda Piecha. Deklarovaný cíl ve skutečnosti neplní, ale jinak je tento unikát technicky nesmírně zajímavým vozem.
Seznam kapitol
  1. Úvod testu; video
  2. Palubní deska skoro konvenční; neředěná zpětná vazba
  3. Spotřeba v reálném světě; verdikt
  4. Technické údaje

Volkswagen XL1 funguje na lidi jako magnet. Testujeme všelijaká auta, ale nepamatuji, že by některé přilákalo tolik zvědavých pohledů a všetečných dotazů. Lidé si ho chtějí vyfotit, ptají se na parametry a nevypadají ani moc překvapeně, když se dozvědí, že dvoumístné autíčko s nejvyšší rychlostí pouhých 160 km/h stojí tolik co Porsche 911.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Volkswagen XL1 jakoby dorazil z jiného světa; je ale širší a těžší než minimalistické koncepty, které mu předcházely

Lépe řečeno stálo by, kdyby bylo na prodej. Série čítající pouhých 250 kusů byla rychle rozebrána, z velké části sběrateli. Není divu. Technika auta je snad ještě víc fascinující než jeho vzhled. A nemluvíme o motoru. Dvouválec 0,8 l je vlastně docela konvenční, kombinuje hliníkový blok s vespod uloženou vyvažovací hřídelí s písty z 2.0 TDI a prakticky kompletním příslušenstvím 1.6 TDI. Zajímavé je to ostatní.

Karbonový šetřílek

Až na několik výztuh a nosníků z lehkých slitin je karoserie kompletně vyrobená z uhlíkových vláken, respektive z polymeru vyztuženého uhlíkovými vlákny. A nejen karoserie. Typickou strukturu karbonu najdete i na palubní desce, středové konzole, sedadlech a dokonce i ramenech volantu. Ráfky jsou hořčíkové, dveře se vyklápějí nahoru a místo zpětných zrcátek jsou na nich kamery. Proč to všechno?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Techniku Volkswagenu XL1 tvoří plug-in hybridní pohon a karbonová konstrukce s několika výztuhami a nosníky z lehkých slitin

Aby Volkswagen XL1 dosáhl kombinované spotřeby paliva méně než 1 l/100 km. Jedná se o sériového nástupce konceptů L1 (jako „jeden litr“), které s urputností sobě vlastní vydupal ze země (lépe řečeno z vývojového oddělení VW) Ferdinand Piech.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Přední pneumatiky mají rozměr 115/80 R15; místo zpětných zrcátek má XL1 kamery

XL1 se od obou L1 v mnohém liší – dva cestující už nesedí za sebou, ale vedle sebe. A zatímco původní VW L1 spoléhal na jednoválec o objemu 0,3 l a vážil pouhých 290 kg, produkční model má zdvihový objem víc než dvojnásobný a jeho hmotnost se blíží nejlehčím miniautům (795 kg). Stejná však zůstává základní filozofie: co nejnižší spotřeba díky maximální efektivitě spalování a minimálním jízdním odporům.

Proto je Volkswagen XL1 tak neuvěřitelně nízký. Proto má tvar dozadu se zužující kapky a zakrytovaná zadní kola. Proto jsou jeho pneumatiky tak tenké, že evokují bicykl.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Karoserie se montuje v Osnabrücku, ale bez dveří – ty se na auto dostanou až později spolu s kapotou, víkem zavazadlového prostoru a dalšími díly

Přesto nelze uniknout faktu, že Volkswagen si musel pomoci k dosažení kombinované spotřeby 0,9 l/100 km trikem. XL1 je totiž dieselový plug-in hybrid. U převodovky schovává elektromotor a mezi předními koly má baterii o kapacitě 5,5 kWh. Právě ta stojí za rozšířením auta a dramatickým nárůstem hmotnosti ve srovnání se studiemi L1.

Co je na plug-in hybridu špatného? Samo o sobě nic. Jde ale o to, že auta této koncepce nastupují k homologační zkoušce spotřeby (resp. emisí) s plně nabitou baterií, přičemž energie potřebná k nabití se nebere při měření v potaz. Takže pokaždé, když auto během měření stojí nebo se pohybuje jen silou elektřiny, získává výhodu a jeho tabulková spotřeba dramaticky klesá – na rozdíl od té reálné. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Vlevo za dveřmi řidiče je plnicí hrdlo 10litrové nádrže na naftu; rozměrné nabíjecí trafo má místo v motorovém prostoru, jehož kryt je jak jinak než karbonový

Další výhodu Volkswagen získal trikem s nabíjecím transformátorem. Ten není integrovaný do konstrukce vozu, má podobu rozměrné krabice uložené vzadu za motorem a považuje se za příslušenství. Díky tomu se nepočítá do provozní hmotnosti, auto může absolvovat zkoušku bez něj. A nutno dodat, že bez něj můžete i jezdit, potřebujete ho pouze k nabíjení z běžné zásuvky.

Elektromobily | Volkswagen | Srovnávací testy | BMW | Nissan | Volkswagen Golf

Elektrický srovnávací test: BMW i3 vs. VW e-Golf vs. Nissan Leaf  

V našem testu ale Volkswagen XL1 z těchto výhod těžit nemohl. Importér nám ho předal se zcela vybitou baterií. Vzhledem k tomu, že jsme měli na test jen 24 hodin a nechtěli jsme ponechávat auto s externí trafostanicí na veřejné nabíječce přes noc, bylo jasné, že při našem ježdění bude plug-in hybridní koncepce futuristickému autu spíš k tíži, a to doslova – baterie a nabíjecí trafo něco váží. O to jsme byli zvědavější, jaké reálné spotřeby se nám podaří dosáhnout.

Radosti
Extrémně nízká reeálná spotřeba
Možnost jízdy na elektřinu
Zpětná vazba řízení bez posilovače
Jednoduché ovládání
Dostatečná dynamika jízdy
Přitažlivost pro okolí
Sběratelský potenciál
Starosti
Hlučnost (se spalovacím motorem)
Komfort odpružení
Výhled
Omezený prostor pro zavazadla
Neskladná externí nabíječka
Nízká užitečná hmotnost
Rozdíl mezi udávanou a reálnou spotřebou
Nedostupnost (vysoká cena, nízký počet kusů)
6  /10
47 fotografií
Pokračování testu
Fotogalerie47 fotografií
Volkswagen XL1 210.jpg Volkswagen XL1 207.jpg Volkswagen XL1 211.jpg
Následující kapitola
Volkswagen Passat 2
Rok výroby: 2005
Stav: 172 154 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 126 389 km
Cena: 160 000 Kč
Volkswagen Passat 2
Rok výroby: 2010
Stav: 140 312 km
Cena: 160 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků