Fototest Mercedes-Benz G 500 4x4(2): Nádherný nesmysl

Abychom přesně chápali, čím třída G na druhou je, musíme si ujasnit, čím není. Ačkoliv má vysoký podvozek, není dříčem do těžkého terénu jako pracovní verze třídy G. Ačkoliv má osmiválec pod kapotou a karbon v kabině, není to sportovní model jako varianty AMG. A už vůbec není komfortním SUV na delší cesty. Je to hračka. Drahá, neohrabaná, nepohodlná a žíznivá. A naprosto neodolatelná.
Seznam kapitol
  1. Prémiový monster truck
  2. Jízda; verdikt; technické údaje
  3. Mercedes-Benz G 500 4x4(2): Kompletní fotogalerie

Těch deset bodů v boxu vpravo nahoře vyžaduje průvodní komentář. Kdybychom měli v tomto testu uplatnit standardní hodnotící proceduru, nejsem si jist, kolik bodů z deseti bychom hranatému monstru mohli udělit. Čtyři? Možná pět, ale třeba také jen tři. Posuďte sami. Mercedes-Benz G 500 4x42 má výkon jako sportovní kupé, ale z nuly na sto neakceleruje rychleji než slušnější Passat. Stojí víc než sportovní G 63 AMG a jezdí za dvacet litrů, ale na klikaté silnici s ním nebudete rychlejší než s obyčejným rodinným autem. Světlou výšku má jako traktor, ale v rozbláceném terénu vás stejně zastaví kompromisní vzorek pneumatik. Tak k čemu tohle auto vlastně je?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
G 500 4x42 navazuje na extrémní unikát 6x6; řidičák skupiny B na něj stačí jen těsně – provozní hmotnost přesahuje tři tuny a nejvyšší dovolená je 3490 kg! 

Aby dělalo radost. Radost z toho, že si můžete koupit nepraktickou hračku za cenu domu. Radost z pohledu na absurdně přehnané proporce připomínající monster trucky. Radost ze syrového burácení výfuků vyvedených efektně pod vysoké prahy. A zejména radost z volné jízdy terénem.

Video | Premiéry | Mercedes-Benz | Design

Mercedes-Benz 4x4² je menší brácha 6x6. Má motor z AMG GT

Na běžné tuzemské pojetí offroadu s pomalými pasážemi a hlubokým blátem je tohohle auta škoda, víc by mu seděly rychlé suché úseky. Prašné šotolinové cesty Severní Ameriky, kamenité pisty španělského vnitrozemí a samozřejmě pouštní duny Blízkého Východu, to je prostředí, kam má Géčko na druhou namířeno především. Trochu Land Cruiser, trochu F-150 Raptor.

Prémiový monster truck

Standardní třída G platí za terénní ikonu, ale ve srovnání s modelem 500 4x42 jsou běžné verze jen rozmazlená městská SUV. Před lety jsem o třídě G napsal, že v mlze byste s ní mohli přejet nad Smartem Roadster a vůbec si toho nevšimnout. Lituji, že jsem si tenhle vtípek neschoval na později. Ke 4x42 by se hodil daleko víc. I když, byl by to vůbec ještě vtip? Se světlou výškou 44 cm a brodivostí rovný metr se tohle monstrum hravě přenese přes jakoukoliv překážku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Portálové nápravy a gigantická kola dávají hranatému Mercedesu nejen extrémní vzhled, ale i extrémní průchodnost terénem; zdvojené pružící a tlumící jednotky potěší řidiče, jimž je v terénu do skoku

Od standardního G 500 se umocněná verze liší zejména konstrukcí podvozku. Tuhé nápravy s portálovými převody (díky nim může být osa kol hluboko pod osou nápravy) doplňují zdvojené pružicí a tlumicí jednotky s nastavitelnými tlumiči pérování. Rozšířený rozchod o 299 mm v kombinaci s obřími pneumatikami (325/55 R22) je tím, co dává této třídě G vzhled angličáku. Samozřejmostí je redukční převodovka a uzávěrky všech tří diferenciálů.

Mercedes-Benz G 500 4x42: terénní vlastnosti
Přední převis (mm) 830
Zadní převis (mm) 820
Nájezdový úhel vpředu (°) 51,6
Nájezdový úhel vzadu (°) 43,8
Přechodový úhel (°) 47,4
Světlá výška (mm) 438
Brodivost (mm) 1000
Max. boční náklon (°) 47
Stoupavost (%) 100

Základní konstrukce s karoserií usazenou na žebřinovém rámu i hnací ústrojí odpovídají modelu G500. Pod hranatou lichoběžníkovou kapotou tedy pracuje dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový osmiválec 4,0 l o výkonu 310 kW (422 k) a točivém momentu 610 Nm. Okolnosti testu nám tentokrát nedovolily provést obvyklé měření dynamiky, ale už oficiální čísla naznačují, že ztráty způsobené zvýšením jízdních odporů budou nemalé.

Testy | Fascinace | Off-roady

Test Bureko H2X: Sen skutečností

Zatímco model G500 (sám o sobě žádný zázrak účinnosti) zrychlí na 100 km/h za 5,9 sekundy, 4x42 potřebuje o čtvrtinu delší čas (7,4 s). Pocity při jízdě tomu odpovídají.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ve výbavě najdete nejen „basketbalový košík“ na nápoje nebo dofukování sedadel, ale také elektronické uzávěrky všech tří diferenciálů, přepínání stavitelných tlumičů a tlačítko redukční převodovky

Na sešlápnutí plynu reaguje auto halasným rykem, který mnohem víc než „digitální“ bručení motorů AMG připomíná drsný sound tradičních amerických osmiválců, ale že by vám zatlačení do sedačky vzalo dech, to se opravdu říct nedá. To vás o něj spíš připraví pohled na ukazatel spotřeby, která i při zcela civilních rychlostních průměrech dosahuje zcela necivilních hodnot okolo dvaceti litrů.

Radosti
Fascinující vzhled
Pořádný terénní hardware
Výhled jako z kamionu
Exkluzivita
Starosti
Komfort odpružení na silnici
Hluk ve vyšších rychlostech
Hmotnost na hranici 3,5 t
Budete potřebovat větší garáž
10  /10
114 fotografií
Pokračování testu
Fotogalerie114 fotografií
Mercedes-Benz G 500 4x4(2) 226.jpg Mercedes-Benz G 500 4x4(2) 245.jpg Mercedes-Benz G 500 4x4(2) 203.jpg

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Prémiový monster truck
  2. Jízda; verdikt; technické údaje
  3. Mercedes-Benz G 500 4x4(2): Kompletní fotogalerie
Mercedes GLK 2.987
Rok výroby: 2008
Stav: 148 800 km
Cena: 385 000 Kč
Mercedes Vito 2.143
Rok výroby: 2011
Stav: 191 508 km
Cena: 191 000 Kč
Mercedes Třídy A 1.498
Rok výroby: 2010
Stav: 33 868 km
Cena: 150 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 19 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků