Formule pražské ČVUT obsadila v Silverstone sedmé místo

Univerzitní tým CTU CarTech, složený převážně ze studentů Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze, se v polovině července zúčastnil na slavném anglickém okruhu Silverstone konstrukční soutěže Formula Student/SAE. V tradičním a jednom z největších měření na světě se pražští studenti ve skupině Class 1 se spalovacím motorem umístili mezi osmi desítkami týmů na sedmém místě, což je historicky nejlepší umístění české školy.

Klepněte pro větší obrázek

Čechům se tak podařilo dostat mezi elitu, do níž patří třeba univerzity ze Stuttgartu, Grazu nebo Helsinek. Oproti minulému roku se CTU CarTech posunul o jedenáct míst výš. Práce talentovaných studentů si nenechávají ujít ani osobnosti ze skutečného formulového světa. Slavnostního zahájení se zúčastnili ředitel týmu formule 1 Mercedes GP Petronas Ross Brawn, technický ředitel stáje F1 Lotus Renault James Allison a hlavní inženýrka Audi 24 Le Mans Leena Gade.

Třetí místo v hlavním závodě

Program Formula Student/SAE má svůj pevný řád. „Nejdřív komisaři auto zkontrolují, jestli odpovídá pravidlům. Technická přejímka se neboduje, ale je nejdůležitější, protože bez jejího zvládnutí se vůz nedostane do dalších kol soutěže. Ve statických disciplínách se komisařům vysvětluje technická úroveň vozu, položky nákladů na jeho výrobu a marketingový plán fiktivní firmy zabývající se sériovou výrobu formulových vozů o počtu jednoho tisíce kusů,“ řekl AutoRevue.cz týmový poradce Radek Tichánek z Fakulty strojní ČVUT.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na trati sprintu mezi kuželkami (vlevo)

„Následující dynamické disciplíny se dělí na čtyři části. První je akcelerace na rovince dlouhé pětasedmdesát metrů. Následuje jízda v „osmičce“, která ukáže, jaké má auto příčné zrychlení. Pak je na řadě sprint, což je asi kilometrová jízda zručnosti se slalomem mezi kuželkami, zatáčkami a vlásenkami, která je zároveň kvalifikací do závěrečného závodu endurance na 22 kilometrů. I v něm se závodí se bez kontaktů. Kvůli bezpečnosti se předjíždí v určené zóně a pod dohledem komisařů s vlajkami. I přes to není nouze o upadlá kola nebo hořící motory. Náš tým v tomto závodě, v němž formule na rovince dosahují stokilometrové rychlosti, obsadil vynikající třetí místo. Studenti jsou vždy také piloti svého vozu. Jsou na to vybráni čtyři, do závěrečného závodu nastupují dva a v půlce jízdy se musí za volantem vystřídat,“ pokračoval Tichánek.

Součást výuky

Jeho funkce mu neumožňuje zasahovat do technických řešení, maximálně je přítomný konzultacím. Studenty to vede k samostatnosti, všechno si musejí obstarat sami. „Jedná se o univerzitní tým, který je placený z příspěvků, které škole dávají firmy a sponzoři. Starám, se o to, aby měl všechno, co potřebuje,“ upozornil poradce.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Okamžiky před startem

Vůz vzniká převážně v pražských laboratořích Fakulty strojní ČVUT a největší podíl na něm mají právě studenti. Jejich úkolem je navrhnout zadanou část či celek, dovézt řešení až k realizaci a v rámci testování vozu ověřit jeho funkčnost. Projekt studentské formule tak připravuje absolventy do praxe při řešení reálného produktu. „Studenti na vývoji a stavbě formule dělají bakalářské a diplomové práce. Je to součást výuky, v zadání může být třeba výpočet a konstrukce podvozku,“ dodal Tichánek ke vzniku vozidla, které pohání motocyklový motor Yamaha R6 o výkonu 64 kW.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Renault Fluence 1.5
Rok výroby: 2012
Stav: 119 269 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Laguna 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 152 905 km
Cena: 129 000 Kč
Renault Scénic 1.461
Rok výroby: 2011
Stav: 139 720 km
Cena: 114 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků