Formule pražské ČVUT obsadila v Silverstone sedmé místo

Univerzitní tým CTU CarTech, složený převážně ze studentů Fakulty strojní a Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze, se v polovině července zúčastnil na slavném anglickém okruhu Silverstone konstrukční soutěže Formula Student/SAE. V tradičním a jednom z největších měření na světě se pražští studenti ve skupině Class 1 se spalovacím motorem umístili mezi osmi desítkami týmů na sedmém místě, což je historicky nejlepší umístění české školy.

Klepněte pro větší obrázek

Čechům se tak podařilo dostat mezi elitu, do níž patří třeba univerzity ze Stuttgartu, Grazu nebo Helsinek. Oproti minulému roku se CTU CarTech posunul o jedenáct míst výš. Práce talentovaných studentů si nenechávají ujít ani osobnosti ze skutečného formulového světa. Slavnostního zahájení se zúčastnili ředitel týmu formule 1 Mercedes GP Petronas Ross Brawn, technický ředitel stáje F1 Lotus Renault James Allison a hlavní inženýrka Audi 24 Le Mans Leena Gade.

Třetí místo v hlavním závodě

Program Formula Student/SAE má svůj pevný řád. „Nejdřív komisaři auto zkontrolují, jestli odpovídá pravidlům. Technická přejímka se neboduje, ale je nejdůležitější, protože bez jejího zvládnutí se vůz nedostane do dalších kol soutěže. Ve statických disciplínách se komisařům vysvětluje technická úroveň vozu, položky nákladů na jeho výrobu a marketingový plán fiktivní firmy zabývající se sériovou výrobu formulových vozů o počtu jednoho tisíce kusů,“ řekl AutoRevue.cz týmový poradce Radek Tichánek z Fakulty strojní ČVUT.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Na trati sprintu mezi kuželkami (vlevo)

„Následující dynamické disciplíny se dělí na čtyři části. První je akcelerace na rovince dlouhé pětasedmdesát metrů. Následuje jízda v „osmičce“, která ukáže, jaké má auto příčné zrychlení. Pak je na řadě sprint, což je asi kilometrová jízda zručnosti se slalomem mezi kuželkami, zatáčkami a vlásenkami, která je zároveň kvalifikací do závěrečného závodu endurance na 22 kilometrů. I v něm se závodí se bez kontaktů. Kvůli bezpečnosti se předjíždí v určené zóně a pod dohledem komisařů s vlajkami. I přes to není nouze o upadlá kola nebo hořící motory. Náš tým v tomto závodě, v němž formule na rovince dosahují stokilometrové rychlosti, obsadil vynikající třetí místo. Studenti jsou vždy také piloti svého vozu. Jsou na to vybráni čtyři, do závěrečného závodu nastupují dva a v půlce jízdy se musí za volantem vystřídat,“ pokračoval Tichánek.

Součást výuky

Jeho funkce mu neumožňuje zasahovat do technických řešení, maximálně je přítomný konzultacím. Studenty to vede k samostatnosti, všechno si musejí obstarat sami. „Jedná se o univerzitní tým, který je placený z příspěvků, které škole dávají firmy a sponzoři. Starám, se o to, aby měl všechno, co potřebuje,“ upozornil poradce.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Okamžiky před startem

Vůz vzniká převážně v pražských laboratořích Fakulty strojní ČVUT a největší podíl na něm mají právě studenti. Jejich úkolem je navrhnout zadanou část či celek, dovézt řešení až k realizaci a v rámci testování vozu ověřit jeho funkčnost. Projekt studentské formule tak připravuje absolventy do praxe při řešení reálného produktu. „Studenti na vývoji a stavbě formule dělají bakalářské a diplomové práce. Je to součást výuky, v zadání může být třeba výpočet a konstrukce podvozku,“ dodal Tichánek ke vzniku vozidla, které pohání motocyklový motor Yamaha R6 o výkonu 64 kW.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Renault Fluence 1.5
Rok výroby: 2012
Stav: 119 269 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Scénic 1.461
Rok výroby: 2010
Stav: 140 363 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Scénic 1.461
Rok výroby: 2007
Stav: 151 327 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků