Formule 1 dostane motory 1,6 turbo, Volkswagen nešetří nadšením

Pokrok nelze zastavit, ale opravdu naše životní prostředí spasí tohle? Downsizing totiž dostihl také slavný šampionát Formule 1. V sezóně 2013 podle nových pravidel FIA budou muset být všechny startující vozy osazeny řadovými čtyřválci s objemem 1,6 l a přeplňováním. Zatím si motory F1 vystačily s konfigurací V8, objemem 2,4 l a atmosférickým plněním. Záměr tohoto nařízení je jasný: snížit spotřebu paliva o 35 %. Nejvyšší otáčky budou omezeny na 12 000 ot./min. (dosud 18 000 ot./min.) a přímé vstřikování benzínu má dosahovat tlaku 500 barů. V pozměněné podobě se vrátí i KERS.

Nutno dodat, že to není poprvé, co se v F1 objeví přeplňované motory, dříve ale rozhodně nebyly zaváděny s absurdní „ekologickou” motivací tak jako nyní. Již na počátku osmdesátých let nasazovala značka BMW ve Formuli 1 přeplňované čtyřválce s objemem 1,5 l, výkonem přes 900 koní (při vyšším tlaku dmychadel až 1 300 koní) a otáčkami 11 500 ot./min. To jsou hodnoty velmi podobné těm požadovaným pro sezónu 2013, a tak by „ef-jedničky” nemusely ztratit příliš na své rychlosti.

Přesto jsou nová pravidla jistě terčem nedůvěry, odsoudili je prakticky všichni včetně Bernieho Ecclestonea, který trefně konstatoval: „Máme nyní ve formulích velmi dobré motory. Proč bychom měli dělat něco, co bude stát miliony liber, nikdo to nechce a může to způsobit velký technický náskok jediného týmu?”

Novým pravidlům zatím aplaudoval jen Volkswagen, jehož plánovaný tým Porsche F1 díky změnám FIA zřejmě dostane zelenou. „Připravilo to podmínky pro nástup Volkswagenu do Formule 1,“ tvrdí Hans-Joachim Stuck, který pro nyní zastupuje koncern na poli motorsportu. „Rozhodnuto ještě nebylo, ale s nadšením nová pravidla FIA vítáme, takový motor by byl pro Volkswagen vhodným vstupem do Formule 1.“

Je pochopitelné, že tak zásadní změna pravidel je vítaná pro někoho, kdo s vývojem monopostu bude začínat od nuly, neboť jej v tu chvíli dostane blíže úrovni zkušenějších konkurentů. Že by tedy ve změnách pravidel měl prsty Volkswagen?

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků