Fordy z rodu RS: téměř 40 let tradice

Již od roku 1970 nosí nejvýkonnější sportovní vozy Ford označení RS alias Rallye Sport. Pojďme se ohlédnout za těmi nejlepšími.

Do dnešního dne se tato dvojice písmen objevila na celkem 21 modelech, které svými úspěchy na trhu i v motoristickém sportu opakovaně prokázaly, že jsou jich hodny. Vozy Ford RS na sebe v průběhu času braly nejrůznější podoby. Některé měly motor vpředu, jiné před zadní nápravoum, pohon předních, zadních i všech čtyř kol, čtyřválcové i šestiválcové motory, tu s atmosférickým plněním, jindy přeplňované turbodmychadlem.

Řada z nich byla testována v aerodynamickém tunelu. Právě zde vznikly charakteristické kryty zadních oken pro Sierru a Escort RS Cosworth. Všechny tyto modely však bez výjimky využívaly nejmodernější techniku své doby a vždy nabízely mimořádné jízdní zážitky.
Zakladatelem rodu RS byl Ford Escort RS 1600 z roku 1970, první silniční vůz Ford s šestnáctiventilovým rozvodem DOHC a také první Ford prodávaný v síti specializovaných obchodních míst Rallye Sport. Stejně jako mnoho dalších modelů RS poté dokázal i Escort RS 1600 (a jeho blízký příbuzný RS 2000 s jednovačkovým motorem) skloubit tržní úspěchy s vítězstvím v řadě soutěžních podniků. Roku 1972 vyhrál obávanou Safari rallye v Africe, třikrát po sobě vybojoval první místo v britské RAC rallye a v sezóně 1974 stanul v čele klasifikace evropského šampionátu cestovních vozů ETCC.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Modely Ford Capri RS 2600 byly vrcholné verze nejprodávanějšího evropského kupé Ford v sedmdesátých letech dvacátého století. V letech 1971 a 1972 tyto vozy úspěšně bojovaly v Mistrovství evropy cestovních vozů. Na konci sedmdesátých let zaznamenal mimořádně příznivou odezvu u zákazníků Ford RS 2000, zatímco Escort RS 1800 vyhrál více automobilových soutěží než kterýkoli jiné vůz britské produkce. V sezóně 1979 získal titul Mistra světa v hodnocení značek i jezdců, když se světovým šampiónem stal Bjorn Waldegard, a v roce 1981 za jeho volantem vybojoval mistrovskou trofej legendární Ari Vatanen.

V osmdesátých letech se na scéně objevil Escort RS 1600i se vstřikováním paliva a pětistupňovou převodovkou, na modelu RS Turbo z roku 1974 pak Ford poprvé vyzkoušel přeplňování turbodmychadlem a samosvorný diferenciál s viskózní spojkou. Oba modely slavily řadu úspěchů v závodech cestovních vozů – zejména RS Turbo, jehož motor o objemu 1,6 l dokázal vyvinout až 200 kW.

Model RS 200 byl impozantní dvousedadlový supersportovní vůz s motorem uprostřed, vyvinutý pro účast v soutěžích skupiny B. Měl nekompromisní závodní šasi z oceli a uhlíkových vláken, přeplňovaný motor Cosworth BDT a pohon všech čtyř kol. Ford RS200 byl zatím nejexkluzivnější a nejdražší model RS, jež se pro silniční provoz vyráběl vlastně jen kvůli homologaci pro skupinu B. V letech 1984 až 1986 přišlo na svět pouhých 200 exemplářů této legendy.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Během osmdesátých let se sportovní modely Sierra RS Cosworth staly tak populárními, že začaly zajímat i zloděje. Není divu, motory Cosworth YB dokázaly těmto rodinným sedanům udělit rychlost téměř 250 km/h. Verze RS 500 (vyrobilo se jen 500 kusů) ovládla motoristický sport do té míry, že to pořadatele mnoha šampionátů donutilo změnit pravidla. Tento vůz totiž vyhrál takřka každý závod, do kterého byl nasazen. Ještě před změnou pravidel zvítězily pětisetkoňové Sierry RS 500 v Mistrovství světa cestovních vozů 1987, Mistrovství Evropy cestovních vozů 1988 a nesčetných národních šampionátech. Poslední Sierra RS Cosworth vyrazila k zákazníkům v roce 1990. Měla sofistikovaný systém pohonu všech čtyř kol a nový podvozek, jehož zkrácenou verzi dostal i třídveřový hatchback Escort RS Cosworth. Tento kultovní model disponoval výkonem 169 kW a nepřehlédnutelnou aerodynamickou výbavou, která mu zajišťovala potřebný přítlak.

V polovině 90. let vrátil Escort RS Cosworth značku Ford do hry ve světovém rallye šampionátu, když zvítězil v náročné rallye Monte Carlo 1994. Později se stal inspirací pro Escort WRC, který se v mistrovství světa angažoval v letech 1997 a 1998. Devadesátá léta byla také svědkem příchodu dvou verzí Fiesty RS: model RS Turbo byl poháněn přeplňovaným motorem CVH, zatímco pod kapotou varianty RS 1800 pracoval čtyřválec Zetec 1,8 l se šestnácti ventily a dvojicí vačkových hřídelů. Jejich současníkem byl Escort RS 2000 – první Ford s novým šestnáctiventilovým dvoulitrem, jehož „kariéra“ později pokračovala v modelech Scorpio a Galaxy. Původně byl vůz opatřen pohonem přední nápravy, ale později přibyl v nabídce Fordu ještě Escort RS 2000 4x4 s pohonem všech čtyř kol.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Prakticky souběžně s představením standardního Fordu Focus první generace začaly práce na vývoji nekompromisní sportovní varianty RS. Opěvovaný podvozek Focusu zde dostal protiváhu v podobě speciálně vyladěného čtyřválce Duratec 2,0 l o výkonu 158 kW (215 koní) a sofistikovaného samosvorného diferenciálu. Nejnovějším pokračovatelem tradice RS je Focus RS druhé generace, sportovní vůz navržený pro skutečné automobilové nadšence.

Seznam Fordů RS

 
Escort RS1600 1970
Capri RS2600 1970
Escort RS2000 1973
Capri RS3100 1973
Escort RS1800 1975
Escort RS Mexico 1976
Escort RS2000 Mk II 1976
Escort RS1600i 1981
Escort RS Turbo 1984
RS200 1984
Sierra RS Cosworth 1986
Escort RS Turbo (Mk IV) 1986
Sierra RS500 Cosworth 1987
Sierra RS Cosworth (saloon) 1988
Sierra RS Cosworth 4x4 1990
Fiesta RS Turbo 1990
Escort RS2000 1991
Escort RS Cosworth 1992
Fiesta RS1800 1992
Escort RS2000 4x4 1993
Focus RS 2002
Focus RS 2009
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 10 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků