To jsme už slyšeli řečí o „světových“ vozech. Na scéně osobních automobilů se čas od času objeví model, který se „zaručeně stane celosvětovým trhákem“. Myšlenka je to pěkná, ale většinou narazí na regionální odlišnosti ve vkusu a požadavcích zákazníků. Podobné to bylo s prvním Mondeem i Fiatem Palio. Ford nyní oznámil svůj záměr rozšířit po většině kontinentů svoji novou Fiestu. Zdá se, že celosvětově rostoucí ceny paliv by mu mohly pomoci sjednotit zákazníky z různých geografických oblastí.
Nová Fiesta se totiž profiluje jako pokrokově a robustně postavený automobil, který je k dispozici s širokou škálou pohonných jednotek včetně 1,6i Duratec Ti-VCT s výkonem 120 koní, ale i s motorem ECOnetic, jenž vykazuje průměrné emise CO2 v množství 99 g/km. Více než polovina jeho skeletu je tvořena vysokopevnostní ocelí, díky které se ve srovnání s předchozí generací podařilo zredukovat pohotovostní hmotnost celého vozu o několik desítek kilogramů.
Ford Fiseta vstoupí do Evropy letos v říjnu, ale v mírně modifikovaných verzí je připravena také k prodeji v Asii, Jižní Africe, Austrálii a v Severní i Jižní Americe. Zvláště dealeři v USA zřejmě zaplesají. Budou totiž konečně moci nalákat zákazníka na ekonomické auto, jenž by jinak něco podobného na showroomu Ford mezi těžkými pick-upy a SUV nehledal, a ten pak neuteče třeba k Toyotě Prius nebo Hondě Fit. Zajímavé je, že velmi dobře se v USA prodává Saturn Astra, jenž je pouze minimálně upravenou verzí evropského Opelu. Ačkoli je vlivem klesajícího dolaru poměrně drahý, zákazníci si jej oblíbili. A Ford Fiesta? Věřme, že se Fordu konečně podaří myšlenku „světového vozu“ prosadit.