Ford v Goodwodu připomene Escort a Lízu

Již druhý červencový víkend se odehraje v britském Goodwoodu další ročník věhlasného Festivalu rychlosti. Ford nebude chybět se svými jubilanty.

V okolí někdejší slavné závodní dráhy si již tradičně dají dostaveníčko majitelé jedinečných, nejen závodních automobilů a motocyklů, ale také jejich tehdejší piloti či konstruktéři. Této velmi sledované příležitosti využívají i soudobé automobilky k prezentaci světlých bodů ve své historii a více méně umným způsobem ji propojují se současností. Třeba Ford ohlásil, že zde letos připomene výročí dvou svých významných modelů.

Ford v letošním roce slaví dvě významná výročí, která se odrazí i na jeho účasti v Goodwoodu: století Fordu Model T a 40 let od představení modelu Escort. K vidění bude také řada historických i současných závodních vozů Ford, včetně soutěžního speciálu Focus RS WRC či monopostů F1 s motory Cosworth V8 a V10.

V lednu 1968 Ford představil zcela nový rodinný sedan Escort. Vůz nabídl kombinaci atraktivního stylu s technickými inovacemi, jako byly plně synchronizovaná převodovka, hřebenové řízení, kotoučové brzdy vpředu nebo karosérie s jednodílnými bočními výlisky. Motor o zdvihovém objemu 1098 cm3 a výkonu 37 kW uděloval vozu na tehdejší dobu pozoruhodnou nejvyšší rychlost 130 km/h, spotřeba paliva přitom činila 8 l/100 km.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Escort se záhy po svém uvedení na trh stal bestsellerem, velké úspěchy však zaznamenal rovněž v motoristickém sportu. Na svém kontě má řadu vítězství v prestižních soutěžích jako Rallye Monte Carlo, obávaná africká rallye nebo britská RAC rallye. Za jeho volant usedaly legendy motorsportu Roger Clark, Hannu Mikkola či Ari Vatanen. Escort mohl být levným vozem pro důchodce, stejně jako hračka pro sportovce. Třeba Escorty Cosworth s pohonem na všechna kola, převzatým ze Sierry, byly oblíbenými tréningovými vozy soutěžních jezdců. Dvaatřicet let úspěšné kariéry Fordu Escort ukončil až příchod zcela nového modelu Focus, který důstojně navázal na četná vítězství Escortu – jak na závodních tratích, tak u zákazníků.

Model T, často láskyplně nazývaný „plechová Lízinka“, byl uveden na trh v říjnu 1908 a zanedlouho se stal nejprodávanějším automobilem světa. Tomuto výročí jsme se již na Autorevue.cz věnovali. Motoristickou scénu „téčko“ ovládlo na dalších dvacet let. Do ukončení výroby v roce 1927 vzniklo v padesáti továrnách v devatenácti zemích na šestnáct milionů vozů Model T.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Vůz byl zpočátku poháněn čtyřválcovým motorem 2,9 l o výkonu 16 kW, který spolupracoval s dvoustupňovou převodovkou. Rám o rozvoru 100 palců (254 mm) byl odpružen příčně uloženými listovými pery. Model T vstoupil do historie jako vůbec první automobil vyráběný metodou pásové výroby. Tu zavedl Henry Ford v detroitském Highland Parku roku 1913. Čas potřebný k sestavení jednoho vozu se zkrátil z 12,5 hodiny na pouhých 90 minut. Díky tomu klesla cena vozu natolik, že si ho mohli dovolit i dělníci u pásu, kteří Model T vyráběli.

Festival rychlosti je motoristickým svátkem celoevropského významu. Spojuje v sobě přehlídku historických vozů, závody do vrchu, rychlostní zkoušku, zahradní párty a netradiční autosalon. Pořádá ho hrabě March na pozemcích panství Goodwood, které je rodovým sídlem šlechtické rodiny Marchů.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků