Součástí prezentačních akcí k novému modelu Ford Transit Custom a Tourneo Custom byla také včerejší akce v brněnské galerii Wannieck. Stavili jsme se tam a chvílemi jsme se nestačili divit…
Na letošním autosalonu v Ženevě se veřejnosti představila studie Ford Tourneo Custom Concept, jež byla prezentována jako předzvěst nové generace legendárního užitkového vozu Transit. Netrvalo dlouho a koncern FMC vyrukoval se sériovým provedením Ford Tourneo Custom.
Plachtami zahalené stroje při podobné akci nemohou chybět
Výroba dvojjediného modelu Ford Tourneo Custom/Transit Custom naběhla během letošního července a již v září mohli zástupci FMC na veletrhu užitkových vozidel v Hannoveru převzít trofej Mezinárodní dodávka roku 2013 (International Van of the Year 2013). Nyní jsme se s vozy této řady mohli seznámit osobně, byť zatím pouze staticky.
V rámci večerního programu v galerii Wannieck, určeném hlavně prominentním zákazníkům Fordu, jsme si mohli prohlédnout osobní i užitkové verze. Ale ještě před tím jsme zhlédli komponovaný pořad složený z výstupů varietních umělců kombinovaných s projekcí propagačních vidoesekvencí z historie a současnosti řady Transit a vstupů manažerů českého FMC.
Pro zpestření jsme se podívali také do kompaktního Fordu B-MAX bez sloupku B
A od nich jsme se například dozvěděli, že před námi stojí osmá generace Fordu Transit, což v programu zaznívalo průběžně. Pravdou je, že zmatky okolo zařazení modelu Transit Custom/Tourneo Custom panují v řadách Fordu již od premiéry ženevské studie, ale jak je vidět, doteď v tom není jasno. Vždyť toto je zcela nový model, který má zaútočit na Fordem dosud neobsazený segment opanovaný zejména Volkswagenem Transporter, přičemž skutečný nový Transit se objeví až příští rok!
A nebo to jen zapadá do čerstvé strategie Go Further, kterou Ford představil 6. září v rámci své pompézní prezentace v Amsterdamu? Boss celého koncernu FMC Alan Mulally tam kromě jiného hovořil o tom, že v USA se jim zvrátit dopady krize podařilo a že v Evropě to podobnými opatřeními zvládnou také.
Ford Transit Custom
Mezi tato opatření v USA patřila také mimořádně silná ofenzíva nových modelů (bez ohledu na jejich dostupnost v reálné době), a vše nasvědčuje tomu, že v Evropě to bude podobné. Například před několika týdny se v Paříži představila zcela nová generace modelu Ford Mondeo, který se v kontrastu se zvyklostmi v prodejích objeví nejdříve za rok…
Tourneo Custom nabízí až devítimístný, komfortně zařízený interiér
Ale zpět k užitkovým novinkám. Modely Ford Transit Custom a Tourneo Custom zaměřené na přepravu nákladu, resp. osob v nabídce značky Ford zamíří někam mezi kompaktní Transit/Tourneo Connect a standardní verze dodávek Transit.
Do segmentu užitkových vozidel přivážejí nejen dynamický a elegantní styl, typický jinak spíše pro osobní auta, ale také řadu moderních výbavových prvků včetně komunikačního rozhraní Ford SYNC.
Transit Custom zase vyniká praktickými detaily v nákladovém prostoru
Oběma verzím je společná nabídka dvou rozvorů náprav a pohonných jednotek. Ve všech případech jde o vznětové čtyřválce 2,2 TDCi nabízené ve výkonových verzích 100, 125 a 155 koní (74, 92 a 114 kW) s točivými momenty 310, 350 a 385 Nm a manuálně řazenými šestistupňovými převodovkami. Poháněna jsou výhradně kola přední nápravy.
Pracoviště řidiče se příliš neliší od ryze osobních vozů Ford
Ford Tourneo Custom je nabízen ve výbavových stupních Base, Trend a Limited, ve všech případech standardně s osmimístným interiérem se sedadly ve třech řadách. Za příplatek jsou různé kombinace sedadel včetně dvojsedadla vpředu, čímž přepravní kapacita naroste na devět pasažérů včetně řidiče.
Provedení Transit Custom je rozvedeno do dvou řad s výbavovými stupni Base a Trend, z nichž každá je opět k dostání ve dvou rozvorech. Základem je dvou až třímístný Van s uzavřeným prostorem pro náklad o objemu až 6,83 m3, do nějž uložíte třeba tři europalety. Verze s dvojsedadlem u spolujezdce nabízí otvor pro průchod úzkých předmětů o délce až 3,3 m.
Varianta Kombi Van je standardně šestimístná s objemem nákladového prostoru podle rozvoru až 4,35 m3, zatímco devítimístné Kombi je připraveno především převážet větší počet osob a v případě potřeby sedadla zadních řad vyjímat. Všechny vozy se vyznačují pečlivým dílenským zpracováním, odolně působícími materiály, praktickým rozmístěním kontrolních a ovládacích prvků a svěžím vzhledem pracoviště řidiče.
Nevšimnout si nelze různých užitečných zajímavostí. Například u Transitu Van nejsou oka pro jištění nákladu přímo v podlaze, ale po stranách nad její úrovní, což umožnilo instalaci plastové „vany“, kterou v případě znečištění jednoduše očistíte proudem vody. Za rozumný příplatek dostanete také integrovaný střešní nosič v podobě trojice výklopných příčníků.
Vozy Ford Transit patří k dlouhodobě nejpopulárnějším dodávkám v Evropě, a to také s ohledem na rozumné provozní a servisní náklady, v čemž Transit Custom i Tourneo Custom hodlají pokračovat. Například servisní intervaly proto činí dva roky, nebo 50 000 km, a oba nárazníky jsou několikadílné, což má zlevnit a zjednodušit případné opravy po drobných kolizích, při nichž jsou navíc dobře chráněny vysoko uložené svítilny.