Výkonný sedan Taurus SHO svůj život ukončil na sklonku 90. let. Jenže pro modelový rok 2010 je zpět. A v plné síle.
Silné cestovní vozy jsou staré jak automobilismus samotný, ale jen několika z nich se podařilo do jeho dějin zapsat natrvalo. Patří k nim model Taurus SHO (Super High Output), jenž byl v polovině osmdesátých let vyšlechtěn na bázi jednoho z nejúspěšnějších sedanů v USA. Poháněny byly šestiválci vyvinutými u Yamahy. Údajně dokázaly točit až 8 500 ot./min., ale Fordovo příslušenství nebylo schopno tyto obrátky snést, takže bylo třeba je omezit. Objem se pohyboval od 3,0 do 3,2 l a výkon činil 220 koní.
Pro rok 1996 byl Taurus SHO překonstruován a opatřen novým osmiválcem 3,4 l s výkonem 240 koní, který vyvinuly společnosti Yamaha a Cosworth. Taurus SHO je však po deseti letech zpět a není pochyb o tom, že na předchozí generace naváže důstojně. Posuďte sami. Zřejmě nejsme sami, které mrzí, že se tento stroj nebude do Evropy dovážet...
Ford Taurus SHO 2010
Taurus SHO 1986 / Taurus SHO 1996 / Taurus 2008
Ford Taurus SHO byl vyvinut na bázi modelu Taurus pro příští modelový rok a svoji premiéru si odbyl na nedávném autosalonu v Chicagu. Není divu, že se pod jeho kapotou nachází výkonný, ale hospodárný motor z nové Fordovy generace pohoných jednotek EcoBoost, konkrétně s objemem 3,5 l a dvojitým přeplňováním. Spřažen je s šestistupňovou automatickou převodovkou s možností přímého řazení páčkami pod volantem a automaticky spínaným pohonem všech kol. Tento šestiválec dosahuje výkonu 365 koní a točivého momentu 474 Nm, takže se jedná o zatím nejvýkonnější motor EcoBoost v dohledu. Ford zatím nezveřejnil jízdní výkonu nového vozu, ale lze se domnívat, že zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než 6 s.
Ford Taurus SHO disponuje pohonem všech kol se soustavou elektromechanických spojek, který standardně pohání přední kola a v případě jejich prokluzu točivý moment přenáší i na kola zadní nápravy. Technický spodek vozu dále zahrnuje také elektrický posilovač řízení EPAS a sportovně laděné závěsy s novými tlumiči, pružinami, stabilizátory a novými dvatenáctipalcovými litými koly. Sportovnímu zaměření tohoto modelu odpovídá také připravovaný příplatkový paket, který bude zahrnovat posílené brzdy, přenastavený EPAS, zvláštní režim pro stabilizační systém a rovnou dvacetipalcové ráfky.
Zvenčí se Taurus SHO bude od svých slabších sourozenců lišit jinak lakovanými ráfky, spoilerem na víku zavazadelníku, dvojicí chromovaných koncovek výfuku a pochopitelně nutnými odznáčky SHO. Uvnitř je ve značné míře použita kůže. Ta se nachází na volantu, dveřích i voliči převodovky, na sedadlech je pak doplněna semišovými segmenty, celkový dojem doplňuje střídmé použití pseudohliníkových obkladů. Přední sedadla sice zrovna nehýří anatomickým tvarováním, jsou však elektricky stavitelná v deseti směrech.
Do seznamu příplatkové výbavy si cestu našly couvací kamera, systém hlídající slepý úhel v zrcátcích, audiosoustava Sony s dvanácti reproduktory a pevným diskem 10 GB či hlasově ovládaná navigace. Sedadla mohou být doplněna masážní funkcí. Ford Taurus SHO se bude vyrábět v továrně v Chicagu a k prodejcům se první exempláře dostanou v půli letošního roku.
Ford Taurus SHO 2010