Ford Taurus SHO: návrat silného býka

Výkonný sedan Taurus SHO svůj život ukončil na sklonku 90. let. Jenže pro modelový rok 2010 je zpět. A v plné síle.

Silné cestovní vozy jsou staré jak automobilismus samotný, ale jen několika z nich se podařilo do jeho dějin zapsat natrvalo. Patří k nim model Taurus SHO (Super High Output), jenž byl v polovině osmdesátých let vyšlechtěn na bázi jednoho z nejúspěšnějších sedanů v USA. Poháněny byly šestiválci vyvinutými u Yamahy. Údajně dokázaly točit až 8 500 ot./min., ale Fordovo příslušenství nebylo schopno tyto obrátky snést, takže bylo třeba je omezit. Objem se pohyboval od 3,0 do 3,2 l a výkon činil 220 koní.

Pro rok 1996 byl Taurus SHO překonstruován a opatřen novým osmiválcem 3,4 l s výkonem 240 koní, který vyvinuly společnosti Yamaha a Cosworth. Taurus SHO je však po deseti letech zpět a není pochyb o tom, že na předchozí generace naváže důstojně. Posuďte sami. Zřejmě nejsme sami, které mrzí, že se tento stroj nebude do Evropy dovážet...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Taurus SHO 2010
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Taurus SHO 1986 / Taurus SHO 1996 / Taurus 2008

Ford Taurus SHO byl vyvinut na bázi modelu Taurus pro příští modelový rok a svoji premiéru si odbyl na nedávném autosalonu v Chicagu. Není divu, že se pod jeho kapotou nachází výkonný, ale hospodárný motor z nové Fordovy generace pohoných jednotek EcoBoost, konkrétně s objemem 3,5 l a dvojitým přeplňováním. Spřažen je s šestistupňovou automatickou převodovkou s možností přímého řazení páčkami pod volantem a automaticky spínaným pohonem všech kol. Tento šestiválec dosahuje výkonu 365 koní a točivého momentu 474 Nm, takže se jedná o zatím nejvýkonnější motor EcoBoost v dohledu. Ford zatím nezveřejnil jízdní výkonu nového vozu, ale lze se domnívat, že zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než 6 s. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ford Taurus SHO disponuje pohonem všech kol se soustavou elektromechanických spojek, který standardně pohání přední kola a v případě jejich prokluzu točivý moment přenáší i na kola zadní nápravy. Technický spodek vozu dále zahrnuje také elektrický posilovač řízení EPAS a sportovně laděné závěsy s novými tlumiči, pružinami, stabilizátory a novými dvatenáctipalcovými litými koly. Sportovnímu zaměření tohoto modelu odpovídá také připravovaný příplatkový paket, který bude zahrnovat posílené brzdy, přenastavený EPAS, zvláštní režim pro stabilizační systém a rovnou dvacetipalcové ráfky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zvenčí se Taurus SHO bude od svých slabších sourozenců lišit jinak lakovanými ráfky, spoilerem na víku zavazadelníku, dvojicí chromovaných koncovek výfuku a pochopitelně nutnými odznáčky SHO. Uvnitř je ve značné míře použita kůže. Ta se nachází na volantu, dveřích i voliči převodovky, na sedadlech je pak doplněna semišovými segmenty, celkový dojem doplňuje střídmé použití pseudohliníkových obkladů. Přední sedadla sice zrovna nehýří anatomickým tvarováním, jsou však elektricky stavitelná v deseti směrech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Do seznamu příplatkové výbavy si cestu našly couvací kamera, systém hlídající slepý úhel v zrcátcích, audiosoustava Sony s dvanácti reproduktory a pevným diskem 10 GB či hlasově ovládaná navigace. Sedadla mohou být doplněna masážní funkcí. Ford Taurus SHO se bude vyrábět v továrně v Chicagu a k prodejcům se první exempláře dostanou v půli letošního roku.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Taurus SHO 2010
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků