Opět zalistujeme v dobových propagačních materiálech. Vrátíme se o 45 let zpět, abychom se podívali na první Ford Taunus/Cortina (TC), jenž ve střední třídě sloučil do té doby samostatné typy nabízené britskou a německou filiálkou.
Kapitoly článku:
Poslední prospekty:
Renault 16 (1965): reformátor v českém prospektu
Ford Cortina (1964) na unikátním prospektu v češtině
Chrysler (1964): modelová nabídka v dobovém prospektu
Velké slučování
Dobové prospekty na svých zaprášených stránkách připomínají dobu, která musela být pro tehdejší motoristy stejně normální, jakou je pro nás ta dnešní. S odstupem času nám ale nabízí bezprostřední závan dávnověku a možnost vrátit se v čase. Pro mnohé to může být výlet do fantazie, pro jiné však jde o návrat do dob, jež si pamatují. Zvláště pokud jde o takový Taunus, který byl svého času zcela běžným koloritem našich ulic.
Ford Taunus TC, první unifikovaná řada. V pořadí: Taunus L, XL, GT a luxusní GXL
Minulou neděli jsme se podívali za oceán na půl století starou modelovou nabídku automobilky Chrysler a dnes v našem seriále sestaveném z dobových prospektů pokračujeme. Pro co největší pestrost jsme vám v něm již představili řadu rozmanitých youngtimerů, připomeňme britský Ford Cortina (1964), francouzský Renault 16 (1965), japonskou Hondu Prelude (1978), ale i tuzemskou řadu Škoda 105/120/130 (1987).
Tentokrát si posvítíme na evropský Ford Taunus v generaci s označením TC představené v roce 1970. Šlo o zkratku Taunus Cortina, což mělo zdůraznit, že nabídky německé a britské pobočky automobilky Ford se právě toho roku ve střední třídě protnuly. Zmíněný prospekt najdete i v samostatné fotogalerii. Jde o katalog s 32 stranami vytištěný na křídovém papíře ve formátu A4.
Zásah z USA
Ford Taunus TC nahradil v roce 1970 zároveň německý Ford Taunus P6 i britský Ford Cortina Mk. II. Německý Ford vozy od tohoto roku až do náběhu modernizované verze Ford Taunus TC2 v roce 1975 nabízel na rozdíl od toho britského také v podobě elegantního kupé se splývající zádí, jež mělo být praktičtější a prostornější variantou k modelu Capri.
Obálka a úvodní snímky dobového katalogu
První společné řadě Taunus/Cortina se dnes často přezdívá Knudsen. Vývoj tohoto modelu probíhal, se záměrem nabídnout jej jako světový vůz nejen po celé Evropě, ale také v USA, již od poloviny šedesátých let, ovšem razantně do něj zasáhl „Bunkie“ Knudsen. V roce 1968 jej z nejvyšších míst koncernu General Motors přetáhnul Henry Ford II (vnuk zakladatele FMC) do pozice prezidenta Fordu, ovšem už o rok později byl Knudsen za známých okolností propuštěn...
Rtuťovitý, ale racionální „Bunkie“ v projektu TC však zanechal výraznou stopu. Proti Taunusu P6 měla novinka o 51 mm delší rozvor náprav, což spolu s řadou dalších modifikací střechy a boků přineslo podstatné zvětšení prostoru pro posádku i její zavazadla. S ohledem na zkrácené převisy karoserie však byl Taunus TC paradoxně nepatrně kratší.