Ford S-MAX: vůz, který nemá konkurenci (jízdní dojmy)

S-MAX je druhou novinkou letošního roku automobilky Ford. Přichází spolu s velkým modelem Galaxy, ale míří ke zcela odlišným zákazníkům. Je daleko sportovnější, dynamičtější a v neposlední řadě v sobě má motor z ostrého Focusu ST. Jaký je tento rodinný turbo vůz?
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Dynamika zvenku i zevnitř,
  2. Jízda s S-MAXem, Zhodnocení, Technické parametry
  3. Ceny a výbavy, Technické zajímavosti a řešení
  4. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Ford před nedávnem představil dva nové modely. Jedním z nich je další generace modelu Galaxy a druhým je zcela nový S-MAX. První míří do třídy velkoprostorových rodinných vozů a druhý svým způsobem také. Pro "smaxe" však není jednoduché najít konkurenta. Je to přesně mezistupeň mezi velkými combi a středně velkými MPV. Ani k jednomu nemá blízko a zároveň daleko. Otázkou tedy je, proti komu bude S-MAX bojovat. Dlouho jsem uvažoval, koho najít a s kým ho srovnat a napadly mne nakonec jenom dva vozy. Prvním je Mercedes třídy R a druhým Fiat Croma. První ovšem míří na movitější klientelu, nabízí více prostoru a to i pro šest členů posádky a má náhon na všechna kola. Druhý soupeř - Croma - je pak také jakýsi mix combi a MPV. Ten však je více usedlý a přeci jen má ke kombi trochu blíže. Pokud Vás tedy napadne jiný soupeř, který by se dal proti S-MAXu postavit, pak takový tip přivítám.

Tip: Představení a první dojmy z nového Fordu Galaxy si můžete přečíst zde

Ford S-Max

Bratrská podobnost mezi modely Galaxy a S-MAX vezme za své až po bližším seznámení. Do té doby může někomu připadat, že se jedná o stejný model, případně o modely, které od sebe dělí pouze jiné rozměry. O tom, že realita je trochu jiná se budete moci přesvědčit za chvíli.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

"Kinetický design" neboli design umocňující pocit z pohybu. Takto definuje nový model jeho designér Claudio Messale. Nový design, který Ford odstartoval loňskou studií iosis, se tak dočkal produkčního ztvárnění.

Také S-MAX je postaven na sdílené platformě, kterou využívá i sourozenec Galaxy, ale také Volvo a další členové koncernu Ford. S-MAX má s Galaxy shodný rozvor 2 850 mm, ovšem délka je u S-MAXe 4 768 mm (Galaxy 4 830), šířka 1 854 mm (Galaxy 1 854) a výška 1 658 mm (Galaxy 1 723). Z čísel jasně vyplývá, že faktickým rozdílem je pouze délka vozu. Přední část je stejně dlouhá a tak je S-MAX kratší pouze o část zádě. Proto nabídne o zhruba 20 procent menší zavazadlový prostor. Menší rozměry se však podepsaly na kratších převisech, které se podepsaly nejen na vzhledu, ale také na jízdních vlastnostech.

Jediná vnější podoba S-MAXe a Galaxy je od předního nárazníku po B sloupek. Od něj dozadu jsou vozy již zcela odlišné, ale také přední část vozu má u obou verzí specifika. Základní line přední části je však stejná. S-MAX má však odlišný přední nárazník, s ostřejšími hranami, vdechy pro přívod vzduchu k předním kotoučům a také velmi atypicky a velmi vysoko umístněné mlhové světlomety. Originální je také "žebrovaní" za předním kolem. Nezjistil jsem jeho funkci, protože i při podrobném prozkoumání mi připadaly jako zaslepené, pravděpodobně ale budou odvádět horký vzduch z motorového prostoru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Celkově je S-MAX daleko dynamičtější na pohled. Menší délka a hlavně výška, spolu s boční linií vozu působí velmi dynamicky a to hlavě ve spojení se světlými barvami. Testované vozy byly navíc opatřeny velkými koly z lehké slitiny, které pocitu sportovna a dynamiky jen přidaly. S-MAX se rovněž vyznačuje větším počtem ostrých hran, které výborně kontrastují se zaobleným základem vozu. Stejné jako u Galaxy jsou i vnější zpětná zrcátka.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Velké změny se však odehrály v zadní časti vozu. Víko zavazadelníku, světlomety, ale i tvarování je odlišné. K tomu je třeba připočítat i jinou boční linii, která se k zádí mírně svažuje a vytváří tak opět dojem pohybu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek

K vnějšímu vzhledu S-MAXe si nemůžu odpustit jednu malou narážku. Po shlédnutí štítku značící model vozu se mi okamžitě vybavilo první písmeno jednoho českého internetového portálu. 

Klepněte pro větší obrázek

Pokud zavřete oči, necháte se usadit do předních sedaček S-MAXe, poté je otevřete, budete dlouze uvažovat, v jakém z nové dvojice modelů sedíte. Podobnost palubní desky je mezi S-MAXem a Galaxy téměř dokonalá. A mimo pár detailů jsou oba interiéry totožné.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Stejný volant, stejná palubní deska, stejné kruhové výdechy ventilace nad středovým panelem, ale také velmi podobné řešení středového panelu. To je jednoduchý popis palubní desky S-MAXe. Stejné je i velmi praktické tvarování palubní desky, která je velmi nenáročná na prostor. Tím vzniká dostatek prostoru pro nohy a kolena cestujícím v přední řadě a to i v případě, že si sedačku posunete hodně dopředu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Stejně jako větší Galaxy, i model S-MAX nabízí cestujícím v druhé řadě vlastní výdechy ventilace. Velmi praktické jsou i roletky zadních bočních oken, které jsou chytře integrovány do výplně dveří.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Sedadla v obou řadách pak nabízí velmi dobré a kvalitní posezení. Stavitelnost je na výborné úrovni již od základních verzí a u sportovně laděného S-MAXe jsou pak sportovní sedačky již od druhého stupně výbavy. Jejich pořízení se určitě vyplatí, protože charakter vozu vás bude neustále svádět k využívání potenciálu motoru.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

S-MAX, stejně jako Galaxy disponuje systémem sklápění sedadel FoldFlatSystem, který bez nutnosti vytahování sedadel z vozu ven nabídne obrovskou variabilitu. Sedačky se po sklopení integrují do podlahy a vznikne tak velká a rovná ložná plocha. Jejich obsluha je pak velmi jednoduchá a zvládne ji každý bez ohledu na fyzické dispozice.

Tip2: Video s demonstrací FoldFloatSystemu si můžete stáhnout zde (74 MB)

Velmi dobrým a praktickým prvkem příplatkové výbavy je vyjížděcí plošinka do zavazadelníku. Ta sice mírně ubere z objemu, ale umožní pohodlnou nákladku těžkých zavazadel a jejich pohodlné zasunutí do kufru. Nosnost plošinky je až 120 kg, což stačí na většinu běžného nákladu vč. pračky, ledničky a dalších spotřebičů. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Dynamika zvenku i zevnitř,
  2. Jízda s S-MAXem, Zhodnocení, Technické parametry
  3. Ceny a výbavy, Technické zajímavosti a řešení
  4. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2010
Stav: 147 523 km
Cena: 140 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 116 852 km
Cena: 160 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2012
Stav: 133 470 km
Cena: 160 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků