Kapitoly článku:
Stavitelná „čtyřkolka“
Přímo na předním konci motoru se nacházela dvoukotoučová spojka AP s primárním převodem, jehož kola bylo možno snadno vyměnit přímo z interiéru vozu, čímž se změnil celkový převod. Z těchto míst se točivý moment motoru přenášel k pětistupňové, za přední nápravou uložené manuálně řazené převodovce umístěné ve společné skříni s mezinápravovým diferenciálem a rozvodovkou předního pohonu.
Ve skupine B šampionátu rallye FIA se Fordy RS200 příliš nevyznamenaly
O konstrukci a výrobu složitého převodného ústrojí s párem samosvorných diferenciálů Ferguson se postarala specializovaná firma FF Developments. Mezinápravový diferenciál dělil standardně točivý moment mezi nápravy v poměru 37:63, ovšem řidič s ním mohl „kouzlit“ v dosud nevídaném rozmezí: v závislosti na aktuálních provozních podmínkách jej mohl přímo za jízdy buď uzavřít do poměru 50:50, případně zcela odpojit pohon předních kol a přenášet celý točivý moment na vozovku přes kola zadní nápravy. Několik vozů bylo opatřeno posilovačem hřebenového řízení (otáčky mezi krajními rejdy 2,3), naopak brzdy posilovač neměly. Na obou nápravách se nacházely kotouče s vnitřním chlazením a průměrem 285 mm a tloušťkou 25 mm.
Ford RS200
Na ladění jízdních vlastností modelu RS200 byla angažována i tehdejší hvězda Formule 1 a významný příznivec Fordu Jackie Stewart. V závodech se přesto vozy Ford RS200 nevyznamenaly, i přes vytříbenou konstrukci a dokonalé hmotnostní vyvážení trpěly v porovnání s konkurencí zejména nízkým výkonem a výrazným turboefektem motoru při rozběhu z nízkých otáček. Vůbec nejlepšího výsledku v třídě B FIA tak za volantem vozu Ford RS200 dosáhl tovární jezdec Kalle Grundel, jenž na švédské rallye dojel v roce 1986 na třetím místě.
Sportovní (ne)úspěchy a další život
Hned v následujícím podniku šampionátu, při rallye v Portugalsku, v nejtragičtější havárii v dějinách seriálů WRC po havárii jeden z vozů Ford RS200 zranil desítky diváků a tři z nich připravil o život. Ještě téhož roku havaroval v německé rallye s jiným vozem tohoto typu pilot Formule 1 Švýcar Marc Surer do stromu, přičemž jeho navigátor a osobní přítel Michel Wyder zahynul.
S vozy Ford RS200 se sporadicky setkáváme i na českých podnicích, snímky z let 2010 a 2011 z Masarykova okruhu
Právě portugalská nehoda se stala posledním „hřebíčkem do rakve“ závodních speciálů kategorie B, která tak byla rozhodnutím FIA na sklonku sezóny 1986 ukončena. Pro RS200 to byla škoda, na další sezónu byla totiž připravena výrazně přepracovaná verze Evolution s upraveným podvozkem, ale především s vylepšeným motorem přeznačeným na BDT-E. Motor s objemem zvětšeným na 2,1 l měl dosahovat výkonu až 815 koní (600 kW) a RS200 Evolution katapultovat z 0 na 100 km/h zhruba za 2 s.
Z verze Evolution byla odvozena série speciálů pro evropský šampionát FIA v rallycrossu, v němž tyto vozy Ford RS200 úspěšně působily až do roku 1992. Stroje RS200 startovaly také v různých silničních sériích, ovšem zřejmě nejvýraznější úspěch zaznamenaly právě v rallycrossu: Nor Martin Schanche za volantem jednoho z nich zvítězil v ročníku 1991. Slušný výsledek na sedm let starou konstrukci…
Kromě závodních speciálů původně vznikla i slibovaná dvousetkusová homologační série a potřebná sestava náhradních dílů, následovala edice několika vozů ve specifikaci Evolution. Není bez zajímavosti, že zřejmě 24 z 200 vozů původní homologační série bylo později přestavěno do podoby Evolution. Po skončení výroby koupila technologie a know-how na stavbu karoserií Fordu RS200 britská společnost Banham Conversions, jež vyráběla repliky na podvozcích vozů Austin Maestro.
V tabulce technických údajů najdete hodnoty k vozům pro silniční provoz.
Technické údaje: Ford RS200
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 803 cm3
Vrtání • zdvih
86,0 mm • 77,6 mm
Nejvyšší výkon
170 kW (231 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
280 Nm při 4 500 ot/min
Nejvyšší rychlost
235 km/h
Převodovka: způsob řazení • počet stupňů
manuální • 5 stupňů
Objem palivové nádrže
116 l
Hmotnost: provozní
1 050 kg
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 502 mm • 1 497 mm
Rozměr pneumatik
225/50 VR16
Rozměry: délka × šířka
4 000 × 1 752 mm