Ford na Mobile World Congress

Prezident a generální ředitel Ford Motor Company Mark Fields v Barceloně představil novou verzi úspěšného SUV Ford Kuga. Zároveň oznámil, že Ford uvede během letošního roku na evropský trh komunikační a zábavní systém SYNC 3 a znásobí investice do technologií autonomní jízdy.

Fieldsova prezentace na Mobile World Congress byla zaměřená na transformaci Fordu z výrobce automobilů na společnost, která nabízí nejen auta, ale i řešení osobní mobility v širším smyslu. K tomuto cíli směřuje Ford Smart Mobility – plán, jenž má značce zajistit přední postavení v oblastech konektivity, mobility, autonomních vozů, zákaznické zkušenosti a využívání dat.

Mark Fields rovněž potvrdil, že Ford letos spustí v Evropě platformu FordPass, jejímž cílem je zprostředkovat lidem novou zákaznickou zkušenost. Novými partnery FordPass jsou BP a Mobile City (společnost zajišťující mobilní platby za parkování). Ford do programu zahrne rovněž službu Ford Carsharing provozovanou ve spolupráci s německou společností Flinkster Carsharing.

„Při pohledu do budoucnosti je jasné, že stojíme na prahu revoluce v osobní dopravě – od sdílení aut přes autonomní jízdu až po zákaznickou zkušenost,“ řekl Fields. „Technika a inovace nám dávají příležitost reagovat na tyto trendy, změnit způsob, jímž se lidé přepravují, a zvýšit tak kvalitu jejich života.“

Nová Kuga

Nové provedení oblíbeného SUV nabízí mimo jiné komunikační a zábavní systém SYNC 3, inovativní asistenční technologie nebo novou motorizaci 1.5 TDCi 88 kW.

Nová Kuga může být vybavena zdokonaleným parkovacím asistentem s funkcí příčného parkování, vylepšeným protikolizním systémem Active City Stop nebo adaptivními světlomety Ford. Nechybí ani bezdotykové ovládání pátých dveří či inteligentní pohon všech kol.

Ford znásobí investice do vývoje asistenčních technologií a urychlí uvádění poloautomatických systémů, které usnadňují parkování a pomáhají řidiči v hustém provozu. Patří k nim asistent pro jízdu v koloně či systém plně automatického parkování. Fields v Barceloně prozradil, že tyto technologie přivede Ford na trh do tří let.

Autonomní vozy

Ford spěje k plné automatizaci vozů dvěma rozdílnými cestami. Jednou z nich je tým specializovaný na vývoj asistenčních technologií, které zvyšují míru automatizace postupně, krok za krokem.

Asistent pro jízdu v koloně převezme ve velmi hustém provozu na víceproudých komunikacích kontrolu nad řízením, akcelerací i brzděním. Aktivuje se stiskem tlačítka a poté sám udržuje vůz v jízdním pruhu, přičemž zachovává odstup od vozidla jedoucího vpředu.

Systém plně automatického parkování umožní zaparkovat rovněž stiskem jediného tlačítka. Oproti v současnosti nabízené technologii zajistí nejen ovládání volantu, ale i převodovky, plynu a brzdy.

Mnohé poloautomatické technologie nabízí Ford již dnes. Například předkolizní asistent s detekcí chodců rozpoznává pomocí kamery a radaru překážky v jízdní dráze a inteligentní omezovač rychlosti zabraňuje neúmyslnému překročení rychlostního omezení.

Jiné týmy odborníků mezitím pracují na vývoji plně autonomních vozů ve vývojových střediscích Fordu v německých Cáchách, kalifornském Palo Altu i michiganském Dearbornu.

Cílem Fordu je dosáhnout úrovně automatizace 4 dle mezinárodní definice SAE. Vozy odpovídající této úrovni již nevyžadují od řidiče žádné ovládací pokyny. Nejdříve budou pravděpodobně nabízeny na trzích, jejichž klima nezhoršuje výkon snímacích systémů a kde je dostatek oblastí zmapovaných trojrozměrnou technologií s vysokým rozlišením.

Jako vůbec první výrobce automobilů začal Ford testovat autonomní vozy i v zimních podmínkách. Nedávno také oznámil, že svoji flotilu autonomních prototypů ztrojnásobí.

Nová zákaznická zkušenost

FordPass má čtyři základní pilíře: tržiště nejrozmanitějších služeb z oblasti přepravy osob; asistenty FordGuide, kteří jsou kdykoliv připraveni pomoci členům najít optimální způsob přepravy; program členských výhod; a provozovny FordHub, v nichž mohou zákazníci vyzkoušet nové inovace.*

Ford oznámil nová partnerství, která významně zvyšují užitnou hodnotu FordPass:

  • Spolupráce s BP přinese členům exkluzivní nabídky a geolokační služby; budou moci například vyhledávat čerpací stanice BP podle rozsahu poskytovaných služeb
  • Díky spolupráci se společností Flinkster, která patří k největším provozovatelům sítí na sdílení vozů v Německu, nabídne FordPass nepřetržitý přístup k více než 4 000 vozům po celé zemi. Vedle flotily Flinkster tvořené převážně automobily značky Ford se jedná i o flotilu Ford Carsharing čítající 190 vozů od Fiesty po Transit
  • Celosvětová databáze parkovišť Parkopedia umožňuje členům FordPass vyhledávat parkoviště podle umístění, ceny, obsazenosti a hodnocení uživatelů. Díky spolupráci s Mobile City bude možné zaplatit za parkování pohodlně prostřednictvím FordPass. Do budoucna si lze představit například i to, že automobily členů dojedou do parkovací budovy samy

Mobilita – nové způsoby osobní dopravy

V rámci programu Ford Smart Mobility pracuje Ford na rozšiřování nabídky parkování a sdílení v některých evropských městech.

Nový londýnský pilotní program GoPark je prediktivní parkovací systém. Snaží se navést řidiče do ulic, kde nejpravděpodobněji naleznou volné parkovací místo. Do projektu se dobrovolně zapojila skupina obyvatel městské části Islington.

Také pilotní projekt sdílení vozů GoDrive probíhá v Londýně. Od spuštění v loňském roce se již rozšířil na 25 stanovišť po celém městě. Na všech těchto místech, mezi nimiž nechybí železniční stanice Waterloo nebo letiště London City, mají účastníci zajištěné parkování.

V Německu zaznamenala služba Ford Carsharing zaměřená na menší a středně velká města meziroční růst o 76 procent. V roce 2015 najezdili její uživatelé více než milion kilometrů. Službu provozuje Ford Germany ve spolupráci s prodejci. Po celé zemi se nachází už 170 stanovišť Ford Carsharing.

Konektivita, data a analytika

Ford dnes na Mobile World Congress poprvé na evropské půdě předvedl nový komunikační a zábavní systém SYNC 3, jímž je vybavena nová Kuga. SYNC 3 umožňuje ovládat audiosystém, navigaci, klimatizaci a určité funkce připojených chytrých telefonů přirozenými hlasovými pokyny.

Díky softwarovému rozhraní SYNC AppLink lze za jízdy ovládat hlasem i aplikace v chytrých telefonech, které tuto funkci podporují. Jejich výčet se nyní rozrostl o aplikaci MyBoxMan, jež umožňuje soukromým řidičům přivydělat si přepravou zásilek. Za typickou jízdu v délce pěti kilometrů lze utržit přibližně 5 až 8 eur (135–216 Kč).**

Dne 24. února vyhlásí Ford na Mobile World Congress vítěze soutěže Ford Smart Mobility Game Challenge. Účastníci měli vytvořit herní koncepty s potenciálem přispět k zefektivnění osobní dopravy v městských aglomeracích. 

* Ford připravuje otevření provozoven FordHub v New Yorku, Londýně, Šanghaji a San Francisku. Jako první se otevře FordHub v newyorském Westfield World Trade Center.

** Cena a výdělek se odvíjejí od ujeté vzdálenosti a velikosti a hmotnosti zásilky. MyBoxMan umožňuje řidičům přivydělat si, ale není koncipována jako hlavní pracovní poměr a nemá sloužit jako dominantní zdroj příjmů. Pokud tržby dosáhnou zdanitelné výše, je účastník povinen podat přiznání. Aplikace je nejprve k dispozici ve Francii na platformě Android, během roku 2016 bude spuštěna také v Německu, Španělsku, Nizozemsku a Velké Británii.

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků