Ford Mustang GT: za volantem legendy (test)

Stal se legendou. Jeho sláva upadala, ale předloni se vrátil. Vděčí za úspěch svým kvalitám nebo pouhé nostalgii zákazníků?
Seznam kapitol
  1. Historie vozu, Nová generace, Exteriér
  2. Evropská verze, Interiér, Bezpečnost, Jízda s Mustangem
  3. Zhodnocení, Cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Vážení čtenáři, redakce AutoRevue.cz vám přeje krásné prožití vánočních svátků. Jako každý rok bychom vám chtěli i o Vánocích nabídnout test zajímavého vozu. Pro letošek padla volba na u nás poměrně exotický, ale i tak bez diskuse legendární Ford Mustang. Snad se nám tím podaří přispět vaší vánoční pohodě, i když klid zrovna není to, co by měl správný Mustang v srdci probouzet. Příjemné čtení. 

Opakovat pozorným čtenářům AutoRevue.cz historii modelu Ford Mustang by bylo nošením dříví do lesa. Případné zájemce o další detaily proto odkazuji na svůj článek, který na Autorevue.cz vyšel nedávno a kde se dějinám Mustangu věnujeme podrobně.

Tip: Historii americké legendy, Fordu Mustang, naleznete zde.

Když se v dubnu 1964 objevil první Mustang, zaznamenal záhy obrovský ohlas. Například jen v roce 1966 se prodalo přes půl milionu exemplářů. Jeho receptem na úspěch se staly střízlivé, ale originální tvary, jednoduchá, a tudíž i levná technika, a široká škála verzí a příplatkové výbavy. Založil tak segment ponny cars. S dalšími generacemi však hvězda Mustangu začala hasnout, zásadní důvody byly dva: Mustang se výše uvedeným pravidlům začal vzdalovat a dříve zkoprnělá konkurence záhy vytáhla do protiútoku (už v roce 1967 byl představen Chevrolet Camaro, záhy následován Pontiacem Firebird).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Když se pak na detroitském autosalonu v lednu 2004 představil nový Mustang a byl oznámen záměr vyrábět jej od modelového roku 2005, motoristická veřejnost byla ohromena. Stál tu totiž dvojdvéřový čtyřmístný stroj, který brilantním způsobem kombinoval estetické prvky z legendárního Mustangu z roku 1964 (záď, interiér), resp. 1967 (příď), s moderními požadavky. Máte zájem? Koupit jej lze i u nás, ale o cenách až později.

Nový Mustang navazuje svým celkovým pojetím na první generace z šedesátých let. Jeho základem jsou relativně jednoduchá technika, silný, podélně uložený motor pohánějící zadní kola a zajímavá cena. Proto je Mustang natolik specifickým vozem a řada z jeho zdánlivých nedostatků se dá obhájit odpovědí „vždyť je to Mustang“.

Jde o zcela novou konstrukci, která nemá nic společného s žádnou jinou platformou koncernu Ford. K dispozici je nyní jako dvoudveřové kupé se splývavou zádí nebo v karosérii convertible se skládací střechou. Základní verzi pohání vidlicový šestiválec 4,0 l s výkonem 149 kW a nejvyšším točivým momentem 319 Nm.

Jde o zvětšený motor z předchozí generace Mustangu, který však dostal ventilový rozvod OHC místo konvenčního OHV. Výkonnější provedení s přídomkem GT má pod kapotou vidlicový osmiválec 4,6 l. Je přímo odvozen od modulárního osmiválce Triton 5,4 l z pick-upu Ford F-150. Má blok z hliníkové slitiny a tříventilový rozvod OHC s proměnným časováním. Točivý moment díky tomu sice vrcholí znamenitou hodnotou 434 Nm, ale až při 4 500 ot./min. Nejvyšší výkon je o poznání zajímavější - 221 kW při 5 750 ot./min.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

A komu nestačí ani tři sta koní verze GT, má nově k dispozici ještě provedení GT500 s výkonem překračujícím hranici 500 koní. Celkem dost na tuhou zadní nápravu, nemyslíte? Ale vždyť je to Mustang!

Ve znamení dvojky

Mustang je nabízen se dvěma motory (4,0 V6 a 4,6 V8), dvěma převodovkami (5st. man. a 5st. aut.), dvěma typy karosérií (Coupé a Convertible) a dvěma stupni výbavy (Deluxe a Premium). Základní provedení tedy nese název V6 Deluxe, nejdražší pak GT (místo V8) Premium.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Do standardní výbavy všech verzí patří třeba klimatizace, tempomat s ovládáním na volantu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání oken a zrcátek nebo rádio s CD přehrávačem (u verzí Premiuim navíc s měničem na 6CD). ABS s TCS jsou standardem jen u verzí GT, u šestiválce je třeba si za ně připlatit. Osmiválce na první pohled poznáte podle předních mlhovek (pro šestiválec nefigurují ani mezi prvky příplatkové výbavy) nebo kůží obšitého volantu. Kromě provedení V6 Deluxe mají všechny Mustangy elektricky stavitelná sedadla s regulovatelnou tuhostí bederní opěry.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Vůz má rozvor náprav 2 718 mm, objem palivové nádrže 60 l a základní objem zavazadlového prostoru 371 l.

Zvenčí

Dlouhá kapota mírně přesahuje přes masku chladiče a vytváří tak náznak „žraločího nosu“ jako u Mustangů modelu 1967. V rozích přídě jsou pod čirým plexisklem uložené kulaté reflektory, po stranách masky chladiče pak další, rovněž kulaté paraboly, kde však oproti minulosti nenalezneme pomocná dálková světla, ale mlhovky. Střed černé masky samozřejmě zdobí velký stříbrný symbol běžícího koně. Ehm, nejspíš mustanga…

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Hrany blatníků jsou vytaženy ven a včleněny do systému prolisů. Hrana ve spodní třetině dveří se v zadních blatnících láme vzhůru a připomíná falešný vstup vzduchu Mustangů z šedesátých let. V místech, kde měly za bočními okny klasické fastbacky výstupy ventilace z interiéru, má nový Mustang malá trojúhelníková okénka. Oba nárazníky jsou spolu se spoilery zapuštěny do karosérie.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Zádi dominují dvě trojitá koncová světla, oproti starým Mustangům jsou však vždy v jednom celku. Třetí brzdové světlo je na horní hraně víka zavazadlového prostoru, na jeho středu se pak nachází velká kulatá plaketa s označením GT. Zpod zadního nárazníku vystupují dvě koncovky výfuků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Historie vozu, Nová generace, Exteriér
  2. Evropská verze, Interiér, Bezpečnost, Jízda s Mustangem
  3. Zhodnocení, Cena, Technické parametry
  4. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
Ford C-MAX 1.998
Rok výroby: 2012
Stav: 143 174 km
Cena: 164 000 Kč
Ford Focus 1.798
Rok výroby: 2006
Stav: 132 680 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 154 962 km
Cena: 160 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků