Ford Mustang Cobra Jet: návrat dragsteru

Letošní veletrh SEMA v Las Vegas se stal místem premiéry znovuzrozeného Mustangu Cobra Jet. A nepůjde o žádné ořezávátko.

Tradici vozů tohoto jména založil Mustang Cobra Jet v roce 1968, kdy exceloval v závodech NHRA Winternationals. O čtyřicet let později zde byl další vůz se stejným názvem, v seriálu těchto závodů zvítězil v roce 2009 a dominoval i řadě dalších podobných soutěží v USA. „Ford Mustang Cobra Jet modelového roku 2008 bylo skvělé auto a dokázalo vše, co jsme si od něj slibovali,“ vzpomíná Brian Wolfe, šéf severoamerické divize Ford Motorsports. „Jsme na to auto doopravdy hrdí, ale novinka roku 2010 je ještě lepší.“ Jak bylo řečeno výše, premiéru nová Cobra Jet slavila před několika dny na veletrhu SEMA, kde Ford vystavil prototyp „SEMA Special“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„S novým Mustangem Cobra Jet jsme si dovolili luxus delšího vývojového času,“ vysvětluje Wolfe. „Zatímco provedení z roku 2008 patřilo k těm nejlepším ve své kategorii, letošní verze jeho výkony zastíní. Všichni se těšíme na to, jak se uplatní v závodech.“ Standardní Mustangy jsou odjakživa častým základem pro individuální přestavby pro nejrůznější sportovní podniky včetně závodů ve zrychlení. Cobra Jet 2010 je stejně jako předchozí model továrním závodním autem a jeho cílem je opět zvítězit v šampionátu NHRA Winternationals. Oproti svému předchůdci se vyznačuje speciálními převodovkami s manuálním, nebo automatickým řazením, novými tlumiči a péry, modifikovanými brzdami a řízením, homologovanou ochrannou klecí nebo palivovou soustavou s nádrží umístěnou přímo v zavazadlovém prostoru.

V tomto voze konstruktéři Ford Racing vůbec poprvé použili oblíbený systém „launch control“, čili jakousi soustavu pro řízenou akceleraci. A díky němu s tímto strojem oslnivým způsobem odstartuje i cvičená opice. Tento systém totiž řidiči umožňuje předem nastavit otáčky motoru, v nichž se má auto rozjet, a jediné co pak musí udělat je přišlápnout plynový pedál k podlaze. Launch control byl dosud k dispozici pouze v neoriginálních, poprodejních modifikacích. Vozy Mustang Cobra Jet se budou vyrábět v michiganské továrně Flat Rock, tedy přímo po boku sériových Mustangů. Produkce těchto speciálů má být omezena na pouhých pět desítek vozů a rozběhne se hned v lednu.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mustang Cobra Jet bude k dispozici s dvojicí přeplňovaných a trojicí atmosféricky plněných motorů, což jim umožní nasazení nejen v závodech NHRA, ale rovněž ve třídách NMRA, NMCA, PSCA nebo IHRA. A na závěr zde máme jednu perličku. Všechny prvky, jimiž se Mustang Cobra Jet 2010 vyznačuje, se nacházejí v oficiálním katalogu příplatkového příslušenství Ford Performance, takže každý majitel Mustangu současné generace může ze svého vozu snadno postavit repliku CJ. Inu, v USA se tyto zásadní přestavby tradičně těší pochopení nejen motoristů a producentů automobilů, ale též úřadů, my v EU máme ale smůlu, protože zde nic takového „na značky“ nedostaneme...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Mustang Cobra Jet
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků