Ford Mustang Cobra Jet: návrat dragsteru

Letošní veletrh SEMA v Las Vegas se stal místem premiéry znovuzrozeného Mustangu Cobra Jet. A nepůjde o žádné ořezávátko.

Tradici vozů tohoto jména založil Mustang Cobra Jet v roce 1968, kdy exceloval v závodech NHRA Winternationals. O čtyřicet let později zde byl další vůz se stejným názvem, v seriálu těchto závodů zvítězil v roce 2009 a dominoval i řadě dalších podobných soutěží v USA. „Ford Mustang Cobra Jet modelového roku 2008 bylo skvělé auto a dokázalo vše, co jsme si od něj slibovali,“ vzpomíná Brian Wolfe, šéf severoamerické divize Ford Motorsports. „Jsme na to auto doopravdy hrdí, ale novinka roku 2010 je ještě lepší.“ Jak bylo řečeno výše, premiéru nová Cobra Jet slavila před několika dny na veletrhu SEMA, kde Ford vystavil prototyp „SEMA Special“.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

„S novým Mustangem Cobra Jet jsme si dovolili luxus delšího vývojového času,“ vysvětluje Wolfe. „Zatímco provedení z roku 2008 patřilo k těm nejlepším ve své kategorii, letošní verze jeho výkony zastíní. Všichni se těšíme na to, jak se uplatní v závodech.“ Standardní Mustangy jsou odjakživa častým základem pro individuální přestavby pro nejrůznější sportovní podniky včetně závodů ve zrychlení. Cobra Jet 2010 je stejně jako předchozí model továrním závodním autem a jeho cílem je opět zvítězit v šampionátu NHRA Winternationals. Oproti svému předchůdci se vyznačuje speciálními převodovkami s manuálním, nebo automatickým řazením, novými tlumiči a péry, modifikovanými brzdami a řízením, homologovanou ochrannou klecí nebo palivovou soustavou s nádrží umístěnou přímo v zavazadlovém prostoru.

V tomto voze konstruktéři Ford Racing vůbec poprvé použili oblíbený systém „launch control“, čili jakousi soustavu pro řízenou akceleraci. A díky němu s tímto strojem oslnivým způsobem odstartuje i cvičená opice. Tento systém totiž řidiči umožňuje předem nastavit otáčky motoru, v nichž se má auto rozjet, a jediné co pak musí udělat je přišlápnout plynový pedál k podlaze. Launch control byl dosud k dispozici pouze v neoriginálních, poprodejních modifikacích. Vozy Mustang Cobra Jet se budou vyrábět v michiganské továrně Flat Rock, tedy přímo po boku sériových Mustangů. Produkce těchto speciálů má být omezena na pouhých pět desítek vozů a rozběhne se hned v lednu.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Mustang Cobra Jet bude k dispozici s dvojicí přeplňovaných a trojicí atmosféricky plněných motorů, což jim umožní nasazení nejen v závodech NHRA, ale rovněž ve třídách NMRA, NMCA, PSCA nebo IHRA. A na závěr zde máme jednu perličku. Všechny prvky, jimiž se Mustang Cobra Jet 2010 vyznačuje, se nacházejí v oficiálním katalogu příplatkového příslušenství Ford Performance, takže každý majitel Mustangu současné generace může ze svého vozu snadno postavit repliku CJ. Inu, v USA se tyto zásadní přestavby tradičně těší pochopení nejen motoristů a producentů automobilů, ale též úřadů, my v EU máme ale smůlu, protože zde nic takového „na značky“ nedostaneme...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Ford Mustang Cobra Jet
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků