Ford Mustang Cobra Jet: dvě turba namísto kompresoru

Koncern FMC si pro letošní veletrh SEMA v Las Vegas připravil také novou podobu svého dragsteru Mustang Cobra Jet. Zatím jen v podobě studie.
Seznam kapitol
  1. Ford Mustang Cobra Jet
  2. Fotogalerie

Tradici vozů tohoto jména založil Mustang Cobra Jet v roce 1968, kdy exceloval v závodech NHRA Winternationals. Pod kapotou Mustangu 428 Cobra Jet se tehdy ukrýval více než sedmilitrový osmiválec (428 kubických palců) s atmosférickým plněním, přičemž právě tato Cobra Jet patří v srdcích milovníků modré elipsy mezi vůbec nejobdivovanější. Vždyť byla schopna zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,5 s, což nebylo v roce 1968 vůbec běžným jevem. O čtyřicet let později zde byl nový vůz se stejným názvem, jenž v seriálu těchto závodů zvítězil v roce 2009 a dominoval i řadě dalších podobných soutěží v USA.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford Mustang Cobra Jet Concept z letošního veletrhu SEMA

Doba ale spěje dál, takže i klasické, léty praxe prověřené koncepty se mohou časem měnit. Nejvýznamnější novinkou nové studie Ford Mustang Cobra Jet Concept se tak stává koncepčně přepracovaná pohonná jednotka. Zatímco dosud byly stroje Mustang Cobra Jet k mání pouze s atmosféricky plněnými, nebo kompresorem přeplňovanými motory, nyní přichází novinka.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dvě turbíny namísto dosud používaného kompresoru

Základem zůstává vidlicový osmiválec s objemem 5,0 l, který však vyměnil přeplňovaní kompresorem za dvojici turbodmychadel, přičemž se údajně dočkal také dalších úprav ve stylu aktuálních pohonných jednotek Ford EcoBoost. A co konstruktéry k této změně vedlo? Ačkoli kompresory nabízejí plný výkon prakticky okamžitě po přidání plynu, jejich nevýhodou může být zvláště v nejvyšších otáčkách značná spotřeba výkonu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Všiměte si nápisů twin turbo na kapotě, předních blatnících i ve znaku na zádi

Šéfkonstruktér projektu Dave Born tvrdí, že při správné konfiguraci mohou být turbodmychadla stejně dobrá, nebo dokonce ještě lepší jak kompresory. „Abychom omezili hlavní nedostatek přeplňování turbodmychadly v podobě tzv. turboefektu, sáhli jsme po dvojici co nejmenších dmychadel. Zároveň jsme použili i další opatření směřující k lepší odezvě, snížili jsme setrvačné síly komponent a omezili tření,“ doplnil Dave Born.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Výkonové parametry tohoto motoru zatím u FMC neuvedli, taktéž dosud nevíme, zda a kdy se počítá se sériovou výrobou (s dvěmi turby to však zřejmě myslí celkem vážně, výraz „twin turbo“ najdeme i v kruhovém emblému na zádi). Ale nemusíme být vždy až tak upjatí na technické specifikace. Podívejte se raději na to, jak Ford Mustang Cobra Jet vypadá na závodní trati pro dragstery…

Následující kapitola
Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 152 211 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků