Ford Mustang Cobra Jet: dvě turba namísto kompresoru

Koncern FMC si pro letošní veletrh SEMA v Las Vegas připravil také novou podobu svého dragsteru Mustang Cobra Jet. Zatím jen v podobě studie.
Seznam kapitol
  1. Ford Mustang Cobra Jet
  2. Fotogalerie

Tradici vozů tohoto jména založil Mustang Cobra Jet v roce 1968, kdy exceloval v závodech NHRA Winternationals. Pod kapotou Mustangu 428 Cobra Jet se tehdy ukrýval více než sedmilitrový osmiválec (428 kubických palců) s atmosférickým plněním, přičemž právě tato Cobra Jet patří v srdcích milovníků modré elipsy mezi vůbec nejobdivovanější. Vždyť byla schopna zrychlit z 0 na 100 km/h za 5,5 s, což nebylo v roce 1968 vůbec běžným jevem. O čtyřicet let později zde byl nový vůz se stejným názvem, jenž v seriálu těchto závodů zvítězil v roce 2009 a dominoval i řadě dalších podobných soutěží v USA.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Ford Mustang Cobra Jet Concept z letošního veletrhu SEMA

Doba ale spěje dál, takže i klasické, léty praxe prověřené koncepty se mohou časem měnit. Nejvýznamnější novinkou nové studie Ford Mustang Cobra Jet Concept se tak stává koncepčně přepracovaná pohonná jednotka. Zatímco dosud byly stroje Mustang Cobra Jet k mání pouze s atmosféricky plněnými, nebo kompresorem přeplňovanými motory, nyní přichází novinka.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dvě turbíny namísto dosud používaného kompresoru

Základem zůstává vidlicový osmiválec s objemem 5,0 l, který však vyměnil přeplňovaní kompresorem za dvojici turbodmychadel, přičemž se údajně dočkal také dalších úprav ve stylu aktuálních pohonných jednotek Ford EcoBoost. A co konstruktéry k této změně vedlo? Ačkoli kompresory nabízejí plný výkon prakticky okamžitě po přidání plynu, jejich nevýhodou může být zvláště v nejvyšších otáčkách značná spotřeba výkonu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Všiměte si nápisů twin turbo na kapotě, předních blatnících i ve znaku na zádi

Šéfkonstruktér projektu Dave Born tvrdí, že při správné konfiguraci mohou být turbodmychadla stejně dobrá, nebo dokonce ještě lepší jak kompresory. „Abychom omezili hlavní nedostatek přeplňování turbodmychadly v podobě tzv. turboefektu, sáhli jsme po dvojici co nejmenších dmychadel. Zároveň jsme použili i další opatření směřující k lepší odezvě, snížili jsme setrvačné síly komponent a omezili tření,“ doplnil Dave Born.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Výkonové parametry tohoto motoru zatím u FMC neuvedli, taktéž dosud nevíme, zda a kdy se počítá se sériovou výrobou (s dvěmi turby to však zřejmě myslí celkem vážně, výraz „twin turbo“ najdeme i v kruhovém emblému na zádi). Ale nemusíme být vždy až tak upjatí na technické specifikace. Podívejte se raději na to, jak Ford Mustang Cobra Jet vypadá na závodní trati pro dragstery…

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Ford Mustang Cobra Jet
  2. Fotogalerie
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 162 312 km
Cena: 65 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Ford Focus 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 134 224 km
Cena: 115 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků